Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-24, 12:24
  #1
Medlem
User0001s avatar
Okej, jag trodde verkligen aldrig någonsin att jag skulle behöva ha hjälp med nått sånt här simpelt, min lärare skulle seriöst mobba sönder mig om han visste att jag ställde den här frågan...men men


Håller på att blanda min egen Soylent och har därav beställt vitaminer i ren pulver form för att dra ner kostnaden i längden.
Nu behöver jag dra ner koncentrationen på flera av dessa vitaminer och tänker göra det med hjälp av ett utblandningspulver (ej bestämt vilket än)

Problemet:

Vi säger att jag har 23g produkt (P) och 750g utblandningspulver (UP)
Färdigtpulver (FP)

Vilken formel behöver jag använda för att besvara följande information:
4g av FP innehåller:
(?)g av P
(?)g av UP

Någon får gärna länka en färdig kalkylator (har själv inte funnit någon), men vill Verkligen lära mig detta först.

Lite off topic, men jag måste fråga!
Ni som är helt OK på matte, är ni även duktiga på att applicera era matematiska kunskaper på vardagliga problem?
__________________
Senast redigerad av User0001 2017-06-24 kl. 12:26.
Citera
2017-06-24, 16:16
  #2
Medlem
Andelen produkt i den färdiga blandningen är mängden produkt delat med totala mängden, eller 23/(23+750) = 0,0298. För att få produktinnehållet i X g blandning multiplicerar du denna faktor med X. 4 g innehåller således 0,119 g produkt (och resterande 3,881 g är utfyllnadsmedel).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback