Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-24, 00:31
  #1
Medlem
Coss avatar
Hej. Jag postade följande fråga i en annan avdelning för två veckor sedan, men då jag inte fick svar där försöker jag här istället. Om det räknas som "dubbelpost" så får väl moderatorn slänga tråden.


Jag har sökt jobb hos ett företag som ersatt rikskupongerna med ett måltidsbidrag på ca 1800 kr/månad. Detta bidrag förmånsbeskattas.

Vad innebär det? Läggs de 1800 kronorna ovanpå den vanliga lönen, och beskattas "som vanligt", eller beskattas den med någon annan skattesats?

Min fråga är helt enkelt hur mycket som blir kvar av de 1800 kronorna efter skatt.
Citera
2017-06-24, 01:11
  #2
Medlem
Du kan räkna ut det här

https://edenred.se/rikskuponger/kort...are#kalkylator

Eller

http://www.kollega.se/sa-mycket-tjan...a-rikskuponger

Fast gissar att inte riktigt svaret du vill ha... var ett tag sedan jag satte mig in i det där, minns inte riktigt detaljerna...
Citera
2017-06-24, 08:46
  #3
Medlem
Det går inte att svara på hur mycket som blir kvar utan att ha alla dina övriga uppgifter i form av inkomst och eventuella avdrag.

Men ja, de 1800 kronorna adderas till din lön och beskattas som inkomst av tjänst. Frågan är väl hur du får pengarna? Är det ett rent kontant tillägg till lönen? Eller får du någon annan form av betalmedel kopplat till just mat?

Om du idag tjänar under 38000 fått du behålla omkring 70% av de 1800. Om du tjänar mellan 38000 och 50000 får du behålla omkring 47% och tjänar du mer än 50000 får du behålla omkring 40%. Inga exakta siffror utan det måste du själv kontrollera för din individuella situation.
Citera
2017-06-24, 11:56
  #4
Medlem
Coss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Frågan är väl hur du får pengarna? Är det ett rent kontant tillägg till lönen? Eller får du någon annan form av betalmedel kopplat till just mat?


Det är ett kontant tillägg på lönen.

Tack för svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback