Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-24, 13:19
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av less.is.bore
Låt mig förtydliga.
Han säger "vi" i situationer där han borde sagt "jag". Att det finns ett vi i föräldraskap är självklart och det är inte det jag tar upp här, men jag hade det som exempel i de olika sammanhangen bara.

Vad är det för situationer då? Exemplen du tog upp i trådstarten är normala. Vad ska man annars säga istället för "vi"? Lite onödigt att hela tiden säga "jag och min före detta", då hade jag också sagt vi istället.



//Siegestor
Citera
2017-06-24, 14:44
  #14
Medlem
doedkos avatar
Alltså, ex som man har barn tillsammans med kommer alltid att vara "vi", på ett eller annat sätt.

Jag skulle se det som en bra sak att han kan prata så öppet och obehindrat om sitt ex; det tyder på, i min värld, att han har lämnat relationen bakom sig utan bitterhet, ilska och kvarvarande amorösa känslor.

Men, tycker du att det är obekvämt, så ta upp det med honom. Han gör det säkert omedvetet. Och du kanske har en liten smygande svartsjuka som du behöver jobba med.
__________________
Senast redigerad av doedko 2017-06-24 kl. 14:46.
Citera
2017-06-25, 10:07
  #15
Avstängd
moluskens avatar
Du verkar bara vara osäker. Skit i om han säger "vi" det säger mer om dig än vad det gör om honom. Du får väl kommunicera med honom ifall du ska få ut ett vettigt svar i framtiden.
Citera
2017-06-26, 06:14
  #16
Medlem
Min sambo sa ofta vi i sammanhang där hon borde säga jag.
Vi tycker inte om kokkaffe. Vi tycker si och så.
Jag rättade henne varje gång.
- Vi lever inte i symbios. Tala för dig själv.
Hon lärde sig snabbt att det var obekvämt för mig.
Kanske dåligt exempel med kokkaffe. Men vad säger att jag inte börjat gilla det samma dag?
Kontentan är att man inte kan uttala sig om andras smak, känslor.
Du gör helt rätt som reagerar. Tycker jag.
När det gäller den biten.

Sen om han säger vi om sitt ex så är det ju dåtid, som du själv nämner. Då spelar det väl ingen roll om han använder ordet vi. Fattar inte riktigt det problemet.
__________________
Senast redigerad av tku01 2017-06-26 kl. 06:19.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback