Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-25, 17:49
  #25
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Laktosintollerans är inget man behöver födas med, då rör det sig oftast om mjölkproteinallergi. Laktosintollerans kommer oftast i vuxen ålder då tarmarnas laktasenzym är något bara bebisar behövt genom evolutionen.

Yess det har du rätt i, men;

Rent evolutionärt är vi anpassade för i norden att dricka komjölk. Det är därför det är så låg andel av befolkningen som de facto är laktosintoleranta.
Citera
2017-06-25, 17:54
  #26
Medlem
JanBertilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkugganAvMig
vilket skitsnack. dom allra flesta är det antagligen. du tror inte att det minskar stressen att äta sånt som är lätt för magen att hantera? sånt som inte bildar sura (inflammatoriska) restprodukter?

Kolla in Uppdrag Granskning om olika matbluffar. Det är 2-3% i Sverige som är laktostoleranta. Livsmedelsindustrin tjänar pengar på folks självdiagnoser.
Och finns absolut ingen forskning som visar att laktosfritt skulle vara hälsosammare, bara dyrare..

Länk till programmet....Väldigt intressant..

https://www.svtplay.se/video/1410632...to&tab=senaste
Citera
2017-06-25, 17:55
  #27
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkugganAvMig
vilket skitsnack. dom allra flesta är det antagligen. du tror inte att det minskar stressen att äta sånt som är lätt för magen att hantera? sånt som inte bildar sura (inflammatoriska) restprodukter?

Är dom det för att du säger det? . Det finns statistik på sådant. Runt 3-5% ungefär av den svenska befolkningen. http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=3117
Citera
2017-06-25, 18:40
  #28
Medlem
Citat:
vad har det med TS symptom att göra?

Om man läser lite mer i trådarna så står det att detta även kan påverka huden samt trötthet


Citat:
Kolla in Uppdrag Granskning om olika matbluffar. Det är 2-3% i Sverige som är laktostoleranta. Livsmedelsindustrin tjänar pengar på folks självdiagnoser.
Och finns absolut ingen forskning som visar att laktosfritt skulle vara hälsosammare, bara dyrare..

Länk till programmet....Väldigt intressant..

https://www.svtplay.se/video/1410632...to&tab=senaste

Läkarna kan inte påvisa gluten- laktos- intolerant med sina prov och antagligen heller inte många av andra födoämnen som man kan bli intolerant av ibland klarar de av detta ibland inte

Finns det någon gång ts blir bättre eller sämre av t ex i solen på vintern inne ute efter att ha ätit någonting eller någonting annat?

När man säger att det är inte bevisat att man blir bättre eller sämre en viss matvana etc hänvisar man till socialstyrelsen och dessa är jävligt svåra att övertyga

TS kan bli bättre av att äta annan kost men det är inte självklart och hon har inte många parametrar som indikerar att det skulle vara kosten men det finns nog inget som är bättre

se föregående länkar
Citera
2017-06-25, 19:18
  #29
Medlem
JanBertilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Om man läser lite mer i trådarna så står det att detta även kan påverka huden samt trötthet




Läkarna kan inte påvisa gluten- laktos- intolerant med sina prov och antagligen heller inte många av andra födoämnen som man kan bli intolerant av ibland klarar de av detta ibland inte

Finns det någon gång ts blir bättre eller sämre av t ex i solen på vintern inne ute efter att ha ätit någonting eller någonting annat?

När man säger att det är inte bevisat att man blir bättre eller sämre en viss matvana etc hänvisar man till socialstyrelsen och dessa är jävligt svåra att övertyga

TS kan bli bättre av att äta annan kost men det är inte självklart och hon har inte många parametrar som indikerar att det skulle vara kosten men det finns nog inget som är bättre

se föregående länkar

Jaså? Har du sett inslaget? Man kan med ett DNA-test med ganska stor sannolikhet laktostolerans. Mycket möjligt att TS är laktostolerant. Se programmet, inte ens allergiäkare uttalar sig med sån säkerhet som du.

Livsmedelsbranschen gör profit på detta...Tillgång skapar efterfrågan eller efterfrågan skapar tillgång.


Hoppas TS får ordning på sina besvär....
Citera
2017-06-25, 23:21
  #30
Medlem
Vårdcentralen DNA testar ingen
Citera
2017-06-26, 00:00
  #31
Medlem
Citat:
Se programmet, inte ens allergiäkare uttalar sig med sån säkerhet som du.

Nu är det ju inte allergi vi pratar om utan intolerans.
Jag säger ingenting säkert utan säger att det finns möjlighet
och dessutom får ni fundera över andra ämnen och andra möjligheter detta var ett sätt att se det hela
dessutom var det flera ämnen jag hänvisade till
__________________
Senast redigerad av batshake 2017-06-26 kl. 00:05.
Citera
2017-06-26, 00:03
  #32
Medlem
cordelias avatar
Jag är inte främmande för att det kan ha något med kosten att göra. Även om jag äter minimalt med socker så ska jag försöka plocka bort det helt ett tag. Men gluten- eller laktosintolerans tror jag inte. Äter mindre sådant nu än jag någonsin gjort och jag har ju levt i 43 år...

I skrivandets stund har jag ont i hela ena ögonlocket. Det syns inte så mycket mer än att det är lite svullet. Men ont gör det varje gång jag blinkar...

Har kollat igenom symtomen för SLE och tyvärr stämmer en hel del men jag har ingen ledvärk och har aldrig haft. Hoppas verkligen inte att det är det...

Skulle även kunna vara rosacea som någon nämnde men i så fall inte bara det för ögonlockseksemen som allt började med var definitivt atopiska. Så frågan är - kan man ha/få flera olika hudåkommor samtidigt?
Tack alla som svarat!
__________________
Senast redigerad av cordelia 2017-06-26 kl. 00:11.
Citera
2017-06-26, 17:59
  #33
Medlem
Asantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Vårdcentralen DNA testar ingen

Vet inte om det går att göra via VC men jag fick erbjudande om att DNA-testa mig för att utesluta att skador på magsäck och tunntarm berodde på Celiaki via sjukhusets Medicinmottagning.
Ett enkelt blodprov som jag har för mig skickades till Umeå, borde gå att få göra även på VC.
Resultatet blev att jag helt saknar gener för att utveckla Celiaki.
Citera
2017-06-26, 19:34
  #34
Medlem
Citat:
Vet inte om det går att göra via VC men jag fick erbjudande om att DNA-testa mig för att utesluta att skador på magsäck och tunntarm berodde på Celiaki via sjukhusets Medicinmottagning.
Ett enkelt blodprov som jag har för mig skickades till Umeå, borde gå att få göra även på VC.
Resultatet blev att jag helt saknar gener för att utveckla Celiaki.

Om du hade haft gener för celiaki skulle det då vara samma sak som du hade celiaki och om du hade varit intolerant mot gluten utan att ha celiaki (ncgs) skulle du då fått träff?

Vi har aldrig blivit erbjudna ett sådant prov om det vore bra skulle vi sannolikt blivit erbjudna detta om detta vore ett bra prov eller också är är det olika landsting. Det kan ju också vara inkompetenta läkare vilket inte är osannolikt.

Kan du även få bidrag till kost via detta provet som du kan om du är glutenintolerant.?
Eller måste detta följas upp med andra provtagningar?
Citera
2017-06-26, 20:37
  #35
Medlem
Asantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Om du hade haft gener för celiaki skulle det då vara samma sak som du hade celiaki och om du hade varit intolerant mot gluten utan att ha celiaki (ncgs) skulle du då fått träff?

Vi har aldrig blivit erbjudna ett sådant prov om det vore bra skulle vi sannolikt blivit erbjudna detta om detta vore ett bra prov eller också är är det olika landsting. Det kan ju också vara inkompetenta läkare vilket inte är osannolikt.

Kan du även få bidrag till kost via detta provet som du kan om du är glutenintolerant.?
Eller måste detta följas upp med andra provtagningar?

Man kan bara se om man har anlag eller inte för att utveckla Celiaki, inte om man har det eller kommer att få det. Men man kan utesluta att man har det eller kommer att få det om vissa gener saknas.

Jag gick i 10 månader på glutenfri kost samtidigt som mitt antiinflammatoriska läkemedel tog bort och gjorde sedan gastroskopi igen (som var OK).
Gentestet visade att det var det antiinflammatoriska läkemedlet och inte gluten som orsakade skadorna.

https://www.regionorebrolan.se/Files...r/HLA-DQ28.pdf

Normalt kan man se via blodprov (ej gentest) om man har antikroppar mot gluten men en sjuksköterska förstörde det provet genom att säga åt mig att sluta med gluten redan i samband med första gastroskopin så jag fick "falskt" negativt svar några månader senare.

Tror att det var åldersgräns för bidrag till glutenfri kost.

Ledsen om det blev lite OT...
Citera
2017-06-26, 22:55
  #36
Medlem
Ja visst det är åldersgräns ca 19 är
men som jag ser det verkar provet ganska värdelöst
och antagligen kommer nästan alla som kommer utanför Nordeuropa att
ha anlag för laktos
och väldigt många för gluten

http://www.dynamiccode.se/en/product...se-intolerance

http://theevolvingape.blogspot.se/20...mjlkstdet.html
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback