Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-23, 20:58
  #1
Medlem
Peafowls avatar
Hej!

Jag har blivit inregistreras på ett företag utan att jag har skrivit på något avtal, jag har fått befattningen styrelseledamot.

Jag har ringt och bett företaget avregistrera mig samt fyllt i blankett från Bolagsverket om att jag blivit felaktigt inregistrerad och att jag vill bli avregistrerad.

Vilka konsekvenser kan jag åka på genom detta? Kan jag bli skyldig till brott trots att jag inte skrivit på något?
Citera
2017-06-23, 22:48
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peafowl
Hej!

Jag har blivit inregistreras på ett företag utan att jag har skrivit på något avtal, jag har fått befattningen styrelseledamot.

Jag har ringt och bett företaget avregistrera mig samt fyllt i blankett från Bolagsverket om att jag blivit felaktigt inregistrerad och att jag vill bli avregistrerad.

Vilka konsekvenser kan jag åka på genom detta? Kan jag bli skyldig till brott trots att jag inte skrivit på något?

Inregistreras?
Citera
2017-06-23, 22:58
  #3
Medlem
Peafowls avatar
Inregistrerad.

Skriver från telefon.
Citera
2017-06-23, 23:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peafowl
Hej!

Jag har blivit inregistreras på ett företag utan att jag har skrivit på något avtal, jag har fått befattningen styrelseledamot.

Jag har ringt och bett företaget avregistrera mig samt fyllt i blankett från Bolagsverket om att jag blivit felaktigt inregistrerad och att jag vill bli avregistrerad.

Vilka konsekvenser kan jag åka på genom detta? Kan jag bli skyldig till brott trots att jag inte skrivit på något?
Låter som att du förutsätter att styrelseledamöter blir misstänkta för brott? Har ni kopplingar till företaget ifråga, arbetar där?
Citera
2017-06-23, 23:12
  #5
Medlem
Peafowls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Låter som att du förutsätter att styrelseledamöter blir misstänkta för brott? Har ni kopplingar till företaget ifråga, arbetar där?
Nej men jag har ingen koll när det gäller sånt här, vad händer om VDN fuskar med bokföringen eller något liknande.. står jag sol ansvarig då? Det är detta jag menar med brott. Jag har ingen koppling tidigare, ej skrivit på avtal och ej fått "lön".
Citera
2017-06-23, 23:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peafowl
Nej men jag har ingen koll när det gäller sånt här, vad händer om VDN fuskar med bokföringen eller något liknande.. står jag sol ansvarig då? Det är detta jag menar med brott. Jag har ingen koppling tidigare, ej skrivit på avtal och ej fått "lön".

Styrelsen är ansvarig, så långt helt korrekt. Genomförd åtgärd från din sida bör å andra sidan vara tillfyllest.
Ej lön, men annan ersättning eller annan koppling till företaget? Övriga i styrelsen kända?
Citera
2017-06-23, 23:22
  #7
Medlem
Peafowls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Styrelsen är ansvarig, så långt helt korrekt. Genomförd åtgärd från din sida bör å andra sidan vara tillfyllest.
Ej lön, men annan ersättning eller annan koppling till företaget? Övriga i styrelsen kända?

Ingen annan slags ersättning alls. VDn känner jag knappt, har träffat honom 1 gång på en fest, men en gemensam polare till mig och VDn, frågade mig om jag ville vara med i styrelsen då min utbildning efterfrågas för att kunna bedriva verksamheten. Jag skulle närvara på något möte här och där men ingen prestation krävdes mot en viss ersättning. Jag sa att det lät intressant, och den gemensamma polaren tog det som att jag ville vara med, detta utan att vi skrivit avtal och gav grönt ljus för VDn som registrerade mig.

För att klargöra, jag skulle få ersättning om jag valde att gå med på detta, men jag fick aldrig ta del av något avtal så jag visste inte vad det handlade om. Jag hörde av mig samma dag som jag fick ta del av information om att jag blivit inregistrerad till VDn och bad honom avregistrera mig samtidigt som jag fyllde i en blankett som skickades till Bolagsverket om att inregistreringen är felaktig och att jag vill bli avregistrerad.
__________________
Senast redigerad av Peafowl 2017-06-23 kl. 23:27.
Citera
2017-06-23, 23:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peafowl
Ingen annan slags ersättning alls. VDn känner jag knapp, men en gemensam polare till mig och VDn, frågade mig om jag ville vara med i styrelsen då min utbildning efterfrågas för att kunna bedriva verksamheten. Jag skulle närvara på något möte här och där men ingen prestation krävdes mot en viss ersättning. Jag sa att det lät intressant, och han tog det som att jag ville vara med, detta utan att vi skrivit avtal och gav grönt ljus för VDn som registrerade mig.

Låter mest som någon form av missuppfattning alltså. Något formellt krav på avtal för att vara styrelseledamot i ett AB finns inte, så inget som borde förväntats.
Citera
2017-06-23, 23:29
  #9
Medlem
Peafowls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Låter mest som någon form av missuppfattning alltså. Något formellt krav på avtal för att vara styrelseledamot i ett AB finns inte, så inget som borde förväntats.

Okej, som sagt helt grön på detta. Kan jag bli skyldig till brott som styrelseledamot, utan att jag personligen skriver under något beslut? Samtidigt som jag anmält registreringen som felaktig?
Citera
2017-06-23, 23:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peafowl
Okej, som sagt helt grön på detta. Kan jag bli skyldig till brott som styrelseledamot, utan att jag personligen skriver under något beslut? Samtidigt som jag anmält registreringen som felaktig?

Ett styrelsebeslut innebär inte nödvändigtvis att alla närvarande skriver under något, men då du tydligen redan vidtagit åtgärder för att rätta till den, som du kallar det, felaktiga utnämningen bör den risken ej föreligga. Vad har du fått för respons från Bolagsverket? Ingen bekräftelse?
Citera
2017-06-23, 23:37
  #11
Medlem
Peafowls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ett styrelsebeslut innebär inte nödvändigtvis att alla närvarande skriver under något, men då du tydligen redan vidtagit åtgärder för att rätta till den, som du kallar det, felaktiga utnämningen bör den risken ej föreligga. Vad har du fått för respons från Bolagsverket? Ingen bekräftelse?

Helt sjukt att det kan gå till på detta viset, jag är i princip en målvakt, de kan hitta på vad som helst, fiffla med bokföringen och sedan får jag skulden. De hade mottagit min blankett och skulle handlägga den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback