Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-23, 20:50
  #1
Medlem
Många muslimer har flyttat till Sverige och arbetat hårt för att bygga upp landet, Islam är en integrerad del av vårt samhälle,land och kultur som är oseparerarpbar.

För att öka gemenskapen tycker jag vi ska omfamna Islam och integrera det med våra traditioner som kristendomen gjorde med julblot etc.

Se nu hur alla njuter av jul och midsommar, varför gör vi inte det bättre med nya influenser!?

Så jag vill att vi ska ta bort midsommar och göra det till ramadansommar, tanken är då att det fortfarande ska firas men då det är eid-al-fitr/bajram för att passa muslimer med. Då blir det en kulinarisk festival då vi firar att det är sommar och att fastan äntligen är över.

Det jag tänker då är så här kanske

Familjen Svensson och Hussein samlas ute i Marstand för att fira, det börjar med en bön och firande att fastan är över, farmor Ingriblomd har gjort Jordgubbstårta och Fatima har gjort sina berömda baklava, barnen leker och farbror Ahmed har dessutom högläsning från Koranen till alla barn om Muhammed och Issa etc.

I stället för dans runt midsommarstången tas denna bort då det kan vara besvräande för muslimer. Alkohol tar vi också bort för det är inte förentligt med islam, dock kan vi ha danser för barnen så alla får ha roligt och så.

Fatima har en blomkrans på sin Hijab och Ingrid har inte hijab men huckle, döttrarna provar ha på hijab och gillar det.

Det blir en trevlig och nykter kväll med god mat, sång och böner. Alla är glada och tillslut är ramadansommar den högtid man ser mest fram emot.


Vad tror ni om detta? Är det inte dags att integrera mer in i det svenska samhället och låta våra traditioner och religioner sammanflyta?

Jag tycker det är dags att vi fortsätter, en kultur är inte i ett vakuum utan måste fortsätta utvecklas.
Citera
2017-06-23, 20:53
  #2
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Många muslimer har flyttat till Sverige och arbetat hårt för att bygga upp landet, Islam är en integrerad del av vårt samhälle,land och kultur som är oseparerarpbar.

För att öka gemenskapen tycker jag vi ska omfamna Islam och integrera det med våra traditioner som kristendomen gjorde med julblot etc.

Se nu hur alla njuter av jul och midsommar, varför gör vi inte det bättre med nya influenser!?

Så jag vill att vi ska ta bort midsommar och göra det till ramadansommar, tanken är då att det fortfarande ska firas men då det är eid-al-fitr/bajram för att passa muslimer med. Då blir det en kulinarisk festival då vi firar att det är sommar och att fastan äntligen är över.

Det jag tänker då är så här kanske

Familjen Svensson och Hussein samlas ute i Marstand för att fira, det börjar med en bön och firande att fastan är över, farmor Ingriblomd har gjort Jordgubbstårta och Fatima har gjort sina berömda baklava, barnen leker och farbror Ahmed har dessutom högläsning från Koranen till alla barn om Muhammed och Issa etc.

I stället för dans runt midsommarstången tas denna bort då det kan vara besvräande för muslimer. Alkohol tar vi också bort för det är inte förentligt med islam, dock kan vi ha danser för barnen så alla får ha roligt och så.

Fatima har en blomkrans på sin Hijab och Ingrid har inte hijab men huckle, döttrarna provar ha på hijab och gillar det.

Det blir en trevlig och nykter kväll med god mat, sång och böner. Alla är glada och tillslut är ramadansommar den högtid man ser mest fram emot.


Vad tror ni om detta? Är det inte dags att integrera mer in i det svenska samhället och låta våra traditioner och religioner sammanflyta?

Jag tycker det är dags att vi fortsätter, en kultur är inte i ett vakuum utan måste fortsätta utvecklas.
Är det inte bättre om vi förbjuder allt svenskt och inför sharialagar? Det är i stort sett det du beskriver...
Citera
2017-06-23, 20:54
  #3
Medlem
lol. dock så är midsommar samma datum varje år det är inte ramadan. tror inte dom gillar räkmackor heller
men förstår dig
Citera
2017-06-23, 20:55
  #4
Medlem
Golden.Rations avatar
Visst, om du vill fira midsommar redan i maj nästa år. Ramadantiden varierar varje år med nån månad.
Citera
2017-06-23, 20:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
lol. dock så är midsommar samma datum varje år det är inte ramadan. tror inte dom gillar räkmackor heller
men förstår dig
Midsommar är olika datum varje år......Den egentliga midsommarn var i måndags.... I Sverige är midsommarafton alltid på en fredag (Hint exakt 6 månader till julafton)
__________________
Senast redigerad av Bacto 2017-06-23 kl. 21:02.
Citera
2017-06-23, 21:48
  #6
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Många muslimer har flyttat till Sverige och arbetat hårt för att bygga upp landet, Islam är en integrerad del av vårt samhälle,land och kultur som är oseparerarpbar.

Jag trodde inte det var säsong för lustiga svampar. Då återstår något man kan röka.

Berätta mer om alla dessa fantastiska upptäckter muslimer har gjort de senaste 20 åren. Eller några andra framsteg inom ingenjörskonst, arkitektur eller i samhället. Kanske ett företag som anställt hundratals medarbetare och blivit en exportsuccé?
Citera
2017-06-23, 22:03
  #7
Medlem
smoerreboms avatar
Tror det är mer intressant om dessa förslag läggs fram direkt till muslimer istället så får vi se om de är intresserade
Citera
2017-06-23, 22:23
  #8
Medlem
MelPoomenes avatar
Ramadan faller inte alltid in då solen står som högst på himmelen. Där föll din mångkulturella dröm i kras.
Citera
2017-06-23, 23:12
  #9
Avstängd
äh vi skippar midsommar och hakar på ramadan istället
Citera
2017-06-23, 23:14
  #10
Medlem
MelPoomenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkugganAvMig
äh vi skippar midsommar och hakar på ramadan istället


Glöm!

Solen vinner alltid över mörkret.
Citera
2017-06-24, 00:15
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Många muslimer har flyttat till Sverige och arbetat hårt för att bygga upp landet, Islam är en integrerad del av vårt samhälle,land och kultur som är oseparerarpbar.

För att öka gemenskapen tycker jag vi ska omfamna Islam och integrera det med våra traditioner som kristendomen gjorde med julblot etc.

Se nu hur alla njuter av jul och midsommar, varför gör vi inte det bättre med nya influenser!?

Så jag vill att vi ska ta bort midsommar och göra det till ramadansommar, tanken är då att det fortfarande ska firas men då det är eid-al-fitr/bajram för att passa muslimer med. Då blir det en kulinarisk festival då vi firar att det är sommar och att fastan äntligen är över.

Det jag tänker då är så här kanske

Familjen Svensson och Hussein samlas ute i Marstand för att fira, det börjar med en bön och firande att fastan är över, farmor Ingriblomd har gjort Jordgubbstårta och Fatima har gjort sina berömda baklava, barnen leker och farbror Ahmed har dessutom högläsning från Koranen till alla barn om Muhammed och Issa etc.

I stället för dans runt midsommarstången tas denna bort då det kan vara besvräande för muslimer. Alkohol tar vi också bort för det är inte förentligt med islam, dock kan vi ha danser för barnen så alla får ha roligt och så.

Fatima har en blomkrans på sin Hijab och Ingrid har inte hijab men huckle, döttrarna provar ha på hijab och gillar det.

Det blir en trevlig och nykter kväll med god mat, sång och böner. Alla är glada och tillslut är ramadansommar den högtid man ser mest fram emot.


Vad tror ni om detta? Är det inte dags att integrera mer in i det svenska samhället och låta våra traditioner och religioner sammanflyta?

Jag tycker det är dags att vi fortsätter, en kultur är inte i ett vakuum utan måste fortsätta utvecklas.

Utgår ifrån att du trollar. I så fall: haha jaja vad kul. Om inte: är du helt sjuk i huvudet, vad är det för vansinnigt skit du föreslår?
Citera
2017-06-24, 01:49
  #12
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Många muslimer har flyttat till Sverige och arbetat hårt för att bygga upp landet, Islam är en integrerad del av vårt samhälle,land och kultur som är oseparerarpbar.

Muslimer arbetar hårt för att bygga upp landet? Hur är socialbidrag hårt arbete? Och hur är Sverige oseparerbart från Islam? Sverige har fungerat utmärkt utan Islam tills nyss. Islam är likt en vårta, med rätt behandling försvinner den.

Visst, bara ett troll men ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback