Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-23, 18:44
  #1
Avstängd
Tälta en vecka? Hur gör ni?
När man är hemma är det lätt att romantisera friluftslivet.
När man kommer ut så är det mygg myror och fiskmåsar som aldrig håller käften. Och den värmen i tältet som kommer på morgonen. Man får ju alldrig en utvilad sömn.

När ni ligger där i tältet tänker ni inte hur skönt det vore att ligga i er säng?

Eller vad driver er?
Citera
2017-06-23, 19:13
  #2
Medlem
Oftast slafar jag i hammock med myggnät och regntak, sover bättre i den än i min säng.
Är jag bara ute någon natt så spänner jag upp tarpen eller sover under bar himmel, en liten brasa håller myggen borta.
Vill du sova gott så kika in någon hammock tex Hennessy el DD.
Citera
2017-06-23, 19:15
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vemvardetsomfes
Oftast slafar jag i hammock med myggnät och regntak, sover bättre i den än i min säng.
Är jag bara ute någon natt så spänner jag upp tarpen eller sover under bar himmel, en liten brasa håller myggen borta.
Vill du sova gott så kika in någon hammock tex Hennessy el DD.
Tack men kan inte sova i hammock behöver rum och svalt.
Citera
2017-06-23, 19:52
  #4
Medlem
NordiskVarulvs avatar
Vanesak i grund och botten, man kan vänja sig vid allt, och är man ruskigt trött funkar det mesta rakt av.

Jag gillar mitt Snugpak Ionosphere tält som är rymligt för en person och har 360 graders ventilation längs botten samt extra upptill vid fötterna, snabbt och smidigt att sätta upp och låg packvolym. (Snugpak har generellt låg kvalitet, öljetter som lossnar och sömmar som släpper vid påfrestning, har dock inte haft problem men Ionosphere, dock Stratosphere)

Jag avskyr sovsäckar då jag gillar att ligga på sidan och soväsckar bara korvar till sig då jag vänder mig. Ett sovtäcke (äkta täcke eller filt - eller både och- föredrar jag) samt ett örngott där jag stoppar in oanvända kläder, ulltröjor och dylikt.

Mycket välvald tältplats, bra liggunderlag (uppblåsbart under sommarhalvåret).

Man behöver mycket mindre än vad man tror, endast erfarenhet kan kapa kilon ur väskan.
Rekommenderar att alltid ha en militär poncho med sig, perfekt vindskydd, skydd för ryggsäck och diverse samt djur om man har det med sig, fyller så många funktioner. Vanligtvis ganska tungt men värt sin vikt i guld, så gott som.

Mycket mat, potatis, buljong, pasta, färdigsåser/soppor etc.
Fiskedon, .50 revolver och gasmask och zombiekniv.
Citera
2017-06-23, 22:57
  #5
Medlem
Bara ta lite benzo så löser sig sömnen! Garanterat
Citera
2017-06-24, 13:47
  #6
Medlem
Harbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Bara ta lite benzo så löser sig sömnen! Garanterat

Är man inte tillräckligt sliten eller Avslappnad för att kunna däcka i skogen så gör man något fel Men visst, Benzo är ingen dålig idé men då ska det vara något med kort halveringstid och som inte gör en bakfull på morgonen, typ Broma eller Ikto.
Citera
2017-07-02, 21:28
  #7
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Och den värmen i tältet som kommer på morgonen.

Man får placera tältet så att det står i skuggan på morgonen.
Citera
2017-07-06, 19:18
  #8
Medlem
tastass avatar
Tält får ju ses som en nödlösning, bäst lämpad för miljöer där det är svårt att få upp en tarp eller där det blåser mycket.

Jag sover mycket bättre utan vara instängd i ett tält och det blir inte lika äckligt varmt på morgonen heller.
Citera
2017-07-06, 22:06
  #9
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Tält får ju ses som en nödlösning, bäst lämpad för miljöer där det är svårt att få upp en tarp eller där det blåser mycket.

Jag sover mycket bättre utan vara instängd i ett tält och det blir inte lika äckligt varmt på morgonen heller.

Har provat utesovande några gånger, men har ett vikbart snabbtält det bara tar ca 2 minuter att sätta upp.

Vill man bli myggbiten några hundra gånger, är det absolut att rekommendera lägga sig i det fria på natten!

https://www.youtube.com/watch?v=5neLOjTx8lQ
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2017-07-06 kl. 22:09.
Citera
2017-07-06, 23:57
  #10
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har provat utesovande några gånger, men har ett vikbart snabbtält det bara tar ca 2 minuter att sätta upp.

Vill man bli myggbiten några hundra gånger, är det absolut att rekommendera lägga sig i det fria på natten!

https://www.youtube.com/watch?v=5neLOjTx8lQ

Man kan ju iofs ha ett myggnät under en tarp också, men för det mesta räcker det med en sovsäck och en mössa, och kanske ett par droppar beckolja.

Att det går snabbt att sätta upp ett tält betyder inte nödvändigtvis att det är skönt att sova i eller att det inte blir varmt på morgonkvisten.
Citera
2017-07-08, 17:26
  #11
Medlem
Harbards avatar
Tarp och sovsäck räcker för att hålla dig myggfri. De flesta sommarsäsongs sovsäckarna av t.ex Carinthia har inbyggd myggnät i sovsäcken.
Det räcker dock att bara ha en brasa igång för att hålla dem borta samt att inte lukta skit.
Citera
2017-11-24, 18:06
  #12
Medlem
Sen är det ju också så att i början av sommaren är det mycket mer mygg än i slutet.
Mitten av Augusti och framåt är det i regel myggfritt varsh i Sverige du än är.
Då tycker jag personligen det är skönare att vara ute. Gillar inte att gå med packning och grejjor om det är 20 grader, mycket skönare då om det är svalt.

Jag ligger gärna också i tarp men jag skulle inte försöka klara mig med enbart det i tex Tornedalen kring Midsommar. Då blir du garanterat uppäten.
Men det vet du ju redan alltför väl om du är därifrån.

Peace
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback