Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-23, 18:19
  #1
Medlem
PsyDraines avatar
en operatörslåst (3) s8, köpt på avbetalning för någon månad sedan. är det lagligt att sälja eller köpa?
Citera
2017-06-23, 18:23
  #2
Avstängd
Men självklart? Men fakturorna dimper ner som vanligt.
Citera
2017-06-23, 19:50
  #3
Medlem
Stilnoctiouss avatar
Så här brukar de flesta avsnitt av Lyxfällan starta.
Citera
2017-06-23, 20:46
  #4
Medlem
PsyDraines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samhedmans
Men självklart? Men fakturorna dimper ner som vanligt.
vissa vänner påstår att det kan vara olagligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Stilnoctious
Så här brukar de flesta avsnitt av Lyxfällan starta.
inte trevligt för dom. jag har då gjort en utmärkt deal. xD
Citera
2017-06-24, 10:31
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PsyDraine
vissa vänner påstår att det kan vara olagligt.


inte trevligt för dom. jag har då gjort en utmärkt deal. xD
Inte ens om du säljer mobilen för dubbla värdet så kommer du gå +, om du har ett standard svenskt abonnemang.

Edit:

Du kan köpa en ny Galaxy S8 för 8000:-, eller så köper du den för 1:- med abonnemang. När abonnemanget är betalt och klart så har du betalt ca 20,000:-.
Citera
2017-06-24, 14:00
  #6
Medlem
PsyDraines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samhedmans
Inte ens om du säljer mobilen för dubbla värdet så kommer du gå +, om du har ett standard svenskt abonnemang.

Edit:

Du kan köpa en ny Galaxy S8 för 8000:-, eller så köper du den för 1:- med abonnemang. När abonnemanget är betalt och klart så har du betalt ca 20,000:-.

ursäkta, men håll dig till topic plox. =]
Citera
2017-06-24, 15:37
  #7
Medlem
sebnies avatar
Beror på om den köpts med "ägarrättsförbehåll". Dvs att det står i avbetalningsavtalet att telefonen är tre/låneföretagets egendom tills skulden är slutbetald.

I så fall är det olagligt att både sälja och köpa den.
Att sälja den, då kan du göra dig skyldig till olovligt förfogande.
Att köpa den, då kan du göra dig skyldig till häleri. Tänk också på att god tro inte gäller vid begagnatköp när telefonen frånhänts annan genom brott (olovligt förfogande), så tre får då tillbaka sin mobil och du står där utan både pengar och mobil.

Därför, köper du en mobil på blocket som köpts med avbetalning, begär ut originalavtalet och läs igenom.

Om den är operatörslåst eller inte saknar betydelse eftersom operatörsupplåsning måste erbjudas gratis 12 månader efter att skulden är slutbetald. Därmed finns det inget mer att betala på mobilen. (Tidigare så gällde däremot att mobilen ansågs inte fullbetald förrens du även betalat upplåsningsavgiften på 300 kr, dvs de 300 kr var en del av avbetalningen).
__________________
Senast redigerad av sebnie 2017-06-24 kl. 15:39.
Citera
2017-06-24, 18:51
  #8
Medlem
mongooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samhedmans
Inte ens om du säljer mobilen för dubbla värdet så kommer du gå +, om du har ett standard svenskt abonnemang.

Edit:

Du kan köpa en ny Galaxy S8 för 8000:-, eller så köper du den för 1:- med abonnemang. När abonnemanget är betalt och klart så har du betalt ca 20,000:-.

Sluta spä på gamla myter. Förr var det kanske så, men inte i dagens läge. Nu får du en "rabatt" när du binder dig. Visserligen har det kanske totalt kostat dig 20000, men det hade det gjort ändå även om du betalat telefonen kontant. För du hade väl fortfarande haft samma abonnemang i 2 år, bunden eller ej.
Citera
2017-06-24, 19:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongoose
Sluta spä på gamla myter. Förr var det kanske så, men inte i dagens läge. Nu får du en "rabatt" när du binder dig. Visserligen har det kanske totalt kostat dig 20000, men det hade det gjort ändå även om du betalat telefonen kontant. För du hade väl fortfarande haft samma abonnemang i 2 år, bunden eller ej.

Ja, därför att alternativet till en S8 är inget eftersom det är världens bästa mobil som slår allt, eller?

Det finns ingen anledning idag att binda upp sig på ett avtal som kostar 20 KKR eftersom utvecklingen är sådan att man idag får utmärkt höga prestanda, toppkvalitet och modern kommunikation för långt under den summan. Å andra sidan kommer det inte stå "Samsung" på enheten och inte har den Grace UX eller Infinity Display heller men det kan man klara sig utmärkt utan.

Det finns helt enkelt ingen direkt anledning att betala 400-600 kronor i månaden för en Samsung via en operatör.
Citera
2017-06-24, 19:28
  #10
Medlem
mongooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Ja, därför att alternativet till en S8 är inget eftersom det är världens bästa mobil som slår allt, eller?

Det finns ingen anledning idag att binda upp sig på ett avtal som kostar 20 KKR eftersom utvecklingen är sådan att man idag får utmärkt höga prestanda, toppkvalitet och modern kommunikation för långt under den summan. Å andra sidan kommer det inte stå "Samsung" på enheten och inte har den Grace UX eller Infinity Display heller men det kan man klara sig utmärkt utan.

Det finns helt enkelt ingen direkt anledning att betala 400-600 kronor i månaden för en Samsung via en operatör.

Jag håller helt och hållet med dig, kör själv en Honor 8 som jag köpte när Tele2 sålde den för 1990 eller om det var 2490:-.

Jag kan ha missförstått postaren jag citerade också. Jag anser det dock inte vara lika illa med abonnemang idag som det var för, säg 15 år sedan.
Citera
2017-06-24, 19:43
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongoose
Jag håller helt och hållet med dig, kör själv en Honor 8 som jag köpte när Tele2 sålde den för 1990 eller om det var 2490:-.

Jag kan ha missförstått postaren jag citerade också. Jag anser det dock inte vara lika illa med abonnemang idag som det var för, säg 15 år sedan.

Själv kör jag importenheter, tycker att utbudet i Sverige och diverse andra länder (Kanada, USA) är lika inspirerande som en livsmedelsbutik med tio olika varor. I Indien finns det lite drygt 250 olika modeller av mobila enheter till salu. Valfrihet.

Dock lever vi i en hysterisk Samsungvärld där detta märke skall hyllas över allt annat och med alla möjliga argument. En gång i tiden rådde Apple-hype men nu har Samsung tagit över den tronen. Allra bäst är "Android i rent utförande är så trååååkigt, Grace UX däremot är superbt" och "det spelar ingen roll att Google släpper Android O för Grace UX motsvarar Android Q, minst". Eller när det t.o.m skrivs motartiklar mot nya OnePlus 5 för att försvara Samsungs "av standardkomponenter" uppbyggda teknologiska underverk. Det gäller ju att upprätthålla hypen och den störs ju om en konkurrerande enhet tickar alla boxar OCH kostar mindre. Då kanske någon (jag t.ex) börjar ifrågasätta Samsung och då måste "Samsung Central" (Android Central) propagera.

Till alla Samsungfans säger jag såhär: Köp Tizen-enheter nästa gång. Ni diggar Samsungs mjukvara så mycket och det kan inte bli mer "Samsung" än så. Ta också bort alla G-Appar från era enheter också, vad skall man med Google till när Samsung finns? För varje undermålig Googletjänst finns det en S-någontingtjänst som naturligtvis slår allt.

Edit: Glöm inte den viktiga grundregeln att två röststyrda assistenter är dubbelt så bra som en. Tre röststyrda assistenter är tre gånger så bra som en. Galaxy S8 med Google Assistant, Bixby och Cortana slår varenda enhet. Framförallt Bixby är en world beater. Bra också att Samsung smällde med linjalen på fingrarna när vissa försökte remappa Bixbyknappen. Det FÅR MAN INTE! DET HAR SAMSUNG BESTÄMT! (Skriver det i versaler eftersom det är ett så viktigt budskap.)
__________________
Senast redigerad av Mobiltelefon 2017-06-24 kl. 19:47.
Citera
2017-06-24, 20:27
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mongoose
Sluta spä på gamla myter. Förr var det kanske så, men inte i dagens läge. Nu får du en "rabatt" när du binder dig. Visserligen har det kanske totalt kostat dig 20000, men det hade det gjort ändå även om du betalat telefonen kontant. För du hade väl fortfarande haft samma abonnemang i 2 år, bunden eller ej.
Som sagt, standard svenskt abonnemang. Jag kör på ett lite annorlunda abonnemang, hallon.se, kostar mig ca 1000:- för 24 månader?

Så menar bara att det blir hiskligt dyrt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback