Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-23, 17:34
  #1
Medlem
bjornebarns avatar
Vad händer om man antingen av oaktsamhet, okunskap eller med direkt uppsåt inte deklarerar en inkomst, som man inte är skatteskyldig för enligt svensk lag? T ex inkomster som faller under sexmånaders- eller ettårsregeln.
Citera
2017-06-23, 21:39
  #2
Medlem
Bongomans avatar
Jag har försökt göra det. Svaret blev typ "Vad fan skrev du det för? Vi stryker det. Gör inte så en gång till!".
Citera
2017-06-24, 10:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Vad händer om man antingen av oaktsamhet, okunskap eller med direkt uppsåt inte deklarerar en inkomst, som man inte är skatteskyldig för enligt svensk lag? T ex inkomster som faller under sexmånaders- eller ettårsregeln.

Vill man ta det säkra före det osäkra så deklarerar man det och låter SKV ta ställning. Risken är annars att du gjort en felbedömning (om nu SKV skulle få reda på det på något sätt).

Jag läste för ett tag sedan ett rättsfall, RÅ 2010 ref. 51, om en person som underlåtit att upplysa SKV om flera omständigheter kring en kapitalförsäkring. Detta gjorde att SKV inte hade korrekt underlag för att bedöma om den verkligen var skattefri vilket föranledde en undersökning. SKV kom i det här fallet fram till att det rörde sig om ett upplägg för skatteflykt. Min tanke med att upplysa om detta fall är att det kan vara en god idé att ge SKV tillräcklig information så att de själva kan ta ett korrekt beslut huruvida det är skattefritt eller inte. Bättre låta de ta beslutet åt dig än att du tar beslutet åt dem. Kan vara skönt att slippa problem senare.
Citera
2017-06-24, 21:45
  #4
Medlem
Vill minnas att en man här i sverige vann på triss, en sån vinst som ger pengar varje månad. Han deklarerade aldrig och någon taxeringstjänsteman kände till det och såg till att vinnare fick betala skatt på vinsten.

Så all inkomst även den som inte är skattebelagd bör nog deklareras.
Citera
2017-06-25, 00:03
  #5
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Vill minnas att en man här i sverige vann på triss, en sån vinst som ger pengar varje månad. Han deklarerade aldrig och någon taxeringstjänsteman kände till det och såg till att vinnare fick betala skatt på vinsten.

Så all inkomst även den som inte är skattebelagd bör nog deklareras.
Vinster i rena lotterier (dvs där slumpen avgör om man vinner) är inte skattepliktiga för vinnaren utan betalas av den som anordnar lotteriet. Till denna kategori räknas Trisslotter.

Om det krävs något för att vinna (t.ex. att skriva en slogan eller bara en motivering varför just du ska vinna) är detta något som är skattepliktigt för vinnaren. Det brukar då stå i villkoren att eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Så jag är skeptisk till ditt uttalande att en nitisk taxeringstjänsteman såg till att Trissvinsten skulle beskattas av vinnaren.
Citera
2017-06-25, 02:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Vinster i rena lotterier (dvs där slumpen avgör om man vinner) är inte skattepliktiga för vinnaren utan betalas av den som anordnar lotteriet. Till denna kategori räknas Trisslotter.

Om det krävs något för att vinna (t.ex. att skriva en slogan eller bara en motivering varför just du ska vinna) är detta något som är skattepliktigt för vinnaren. Det brukar då stå i villkoren att eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Så jag är skeptisk till ditt uttalande att en nitisk taxeringstjänsteman såg till att Trissvinsten skulle beskattas av vinnaren.

Jag vet med all säkerhet att jag läste detta för för väldigt länge sedan(10år+), jag behöver inte bevisa något för dig men det finns google ifall du vill veta att jag har rätt.
Citera
2017-06-25, 02:20
  #7
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Han deklarerade aldrig och någon taxeringstjänsteman kände till det och såg till att vinnare fick betala skatt på vinsten.

Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Vinster i rena lotterier
Detta fallet är det:
https://www.sydsvenskan.se/2006-01-0...e-betala-skatt

Det är ingen deklarationsskyldighet eller skatteplikt på lotterivinster. Det som hände dock i det fallet, var att förmögenhetsskatten trädde in, där man skattar på kapital, eftersom vinnaren anseddes ha alla pengar på ett bräde. Även en obetald fodran anses vara ett kapital. Vinnaren hade därför en förmögenhet på 1,5 miljoner, som det sedan skattas per år ifrån. Skatten blev då cirka 40 000 kr per år.

Det hade inte spelat någon roll om denne deklarerat vinsten som 15 000 per månad, eftersom hela vinsten på 1,5 miljoner skulle deklareras som en förmögenhet varje år.

Att en obetald fodran anses vara en förmögenhet när det gäller förmögenhetsskatten är ganska självklart, annars kan ju den som är fet på pengar bara låna ut så att det kommer under skiktbeloppet för att undkomma förmögenhetsskatten.

Förmögenhetsskatten är upphävd sedan 2007, dvs ett år senare. Därav är det fallet inte relevant.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2017-06-25 kl. 02:23.
Citera
2017-06-25, 23:48
  #8
Medlem
bjornebarns avatar
Tack för era svar!

Så om jag förstår er rätt kan man inte råka ut för problem om inkomsten verkligen är skattefri i Sverige? (däremot om SKV skulle göra bedömningen att den är skattepliktig så gör man sig skyldig till brott?) Mitt specifika fall har visserligen aldrig varit uppe i rättegång, och Skatteverket ger väldigt undvikande svar när man hör av sig till dem, men läser man lagtexten rakt av så bör inkomsten falla under ettårs-regeln...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback