Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-23, 17:26
  #1
Medlem
18 år
1,65 cm
56-60 kg
Ska börja deffa snart, har hittat ett träningsprogram jag ska följa så det är iaf löst.
MEN. Hur ska jag äta? Har läst att man ska dra ner ca 800 kcal av sitt kalori behov. Så det blir ca 1400 kcal. Hur mycket % fett, kolhydrater och protein ska jag då få i mig? Tacksam för svar
2017-06-23, 18:14
  #2
Medlem
Spontant så tänker jag att du ska satsa på proteinet för att behålla (ev. bygga lite) muskler, runt 120g om dagen. Det kommer styra dig ganska mycket i matval, kanske mycket kvarg, ägg, kyckling, bönor osv.
Vidare är omega-3 viktigt, tex avokado, lax eller valnötter men då springer kalorierna snabbt iväg Sikta på långsamma kolhydrater dvs fullkorn, bönor, havregryn etc.

För mig fungerade det bra med periodisk fasta, dvs inte äta något innan 12.00 och efter tex 18 eller 20. Då tänkte inte jag lika mycket på att jag deffade.

Räkna alltid alla kalorier!! Man äter mer kalorier än man tror och mindre protein än man tror

Lycka till!
2017-06-23, 18:16
  #3
Medlem
Hormonerna hjälper dig väldigt mycket i din ålder... Se även till att röra på dig massor, det kommer ge bra med resultat (:
2017-06-23, 18:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsukahara
Spontant så tänker jag att du ska satsa på proteinet för att behålla (ev. bygga lite) muskler, runt 120g om dagen. Det kommer styra dig ganska mycket i matval, kanske mycket kvarg, ägg, kyckling, bönor osv.
Vidare är omega-3 viktigt, tex avokado, lax eller valnötter men då springer kalorierna snabbt iväg Sikta på långsamma kolhydrater dvs fullkorn, bönor, havregryn etc.

För mig fungerade det bra med periodisk fasta, dvs inte äta något innan 12.00 och efter tex 18 eller 20. Då tänkte inte jag lika mycket på att jag deffade.

Räkna alltid alla kalorier!! Man äter mer kalorier än man tror och mindre protein än man tror

Lycka till!
Okej men om jag ska äta 120 gram protein, hur mycket procent blir det då? Använder mig nämligen av appen Lifesum haha, där kan man bara skriva in i % om man vill ändra själv )
2017-06-23, 18:33
  #5
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heeeeeejjjjj
Okej men om jag ska äta 120 gram protein, hur mycket procent blir det då? Använder mig nämligen av appen Lifesum haha, där kan man bara skriva in i % om man vill ändra själv )

120 gram protein är ca 480 kcal, ska du inta totalt 1400 kcal blir andelen protein 34%.

Personligen ser jag ingen anledning till att deffa när du är såpass ung och väger relativt lite, men det är ju inte min ensak.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-06-23 kl. 18:35.
2017-06-24, 00:31
  #6
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heeeeeejjjjj
18 år
1,65 cm
56-60 kg
Ska börja deffa snart, har hittat ett träningsprogram jag ska följa så det är iaf löst.
MEN. Hur ska jag äta? Har läst att man ska dra ner ca 800 kcal av sitt kalori behov. Så det blir ca 1400 kcal. Hur mycket % fett, kolhydrater och protein ska jag då få i mig? Tacksam för svar

Hur fan ska man veta ditt kön?? Du skriver inte om du är kvinna eller man.
2017-06-24, 18:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Hur fan ska man veta ditt kön?? Du skriver inte om du är kvinna eller man.
Haha ledsen för det, är kvinna
2017-06-26, 07:18
  #8
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Hur fan ska man veta ditt kön?? Du skriver inte om du är kvinna eller man.
Spelar det någon större roll menar du?
2017-06-26, 07:47
  #9
Medlem
tj.s avatar
Eftersom TS är avstängd - och därför inte kan besvara inlägg som skrivs - och deff och viktnedgång har diskuterats femtioelva gånger redan, låser jag tråden och hänvisar till sökfunktionen.
/Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback