Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-23, 17:05
  #1
Medlem
När kraschen med stort K kommer....hur lång tid kan det ta för pensionerna att återhämta sig ? sett en massa roliga modeller där folk verkar helt aningslösa om att pensioner kan minska...ALLA kör sina modeller....6 % årlig tillväxt i 20 år etc etc....

Vad jag tror eller faktiskt förväntar mig vid den nu helt oundvikliga jättekraschen....Pensioner som minskar med 5-30 % , kanske under flera års tid....kanske t.o.m en långsiktig prognos borde tala om...Hur mycket blir det vid 0 % tillväxt under 20 år ? Är jag helt fel ute ?

Är fullt medveten om att ingen kan garantera köpkraften på pengarna, det du får idag för 10 kr lär knappast vara vad du får i framtiden för 10 kr...

Är det bara glädje-kalkyler därute, vilket jag har en känsla av att det verkligen är...eller kommer pensions-systemet vara robust ??

Kommer framtida pensions-uttagare vara i närheten av vad de som går i pension nu (köpkrafts-mässigt).?
Citera
2017-06-23, 18:52
  #2
Medlem
Jag har svårt att följa dina tankebanor, det är ett sammelsurium av tankar du har.
Du verkar veta mer än de flesta, så din prognos är nog bättre. Men annars brukar man kunna kolla på hur det har sett ut historiskt och försöka bilda sig en uppfattning. Kraschen 2000, 2008 etc.
År 2000 var där en krasch och sen 2010 har man inte varit under den högsta nivån år 2000.
https://www.avanza.se/index/om-index...x-return-index

Man kan även kolla på firecalc och se hur börsen har utvecklats i olika perioder. Ett riktmärke brukar vara att oavsett krascher osv så har man fått ungefär 4% ser per år inflationsjusterat om man har en horisont på 20-30år.
http://www.firecalc.com/
Citera
2017-06-23, 19:00
  #3
Medlem
Fast nu pratar jag om jätte-kraschen. Större än någon tidigare krasch i historien. Världens största bubbla. Antagligen kommer bubblan förpassa samtliga banker till staten ägo...Tveksam om man kan se på historiska fakta vid en sådan .Jag tänker mig börser som rasar ca 75 %, liksom huspriser ner nästan lika mycket.
Citera
2017-06-23, 19:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Fast nu pratar jag om jätte-kraschen. Större än någon tidigare krasch i historien. Världens största bubbla. Antagligen kommer bubblan förpassa samtliga banker till staten ägo...Tveksam om man kan se på historiska fakta vid en sådan .Jag tänker mig börser som rasar ca 75 %, liksom huspriser ner nästan lika mycket.

Jo, men vart vill du komma, vad är kärnan i din frågeställning? Ungefär en gång i veckan skapas det trådar som denna där folk talar i tungor om den stora krisen som snart är här.

Börsen har halverats i värde förr och återhämtat sig. Jag ser inte varför den inte skulle återhämta sig om den tappar 75% av sitt värde. Vad som brukar vara gemensamt är att de stora förlorarna brukar vara de som försöker pricka toppar och dalar.

Men visst, om du verkligen tror att allt kommer gå åt helvete så är det väl säkrast att köpa fysiska tillgångar. Om du äger din bostad och allt går åt helvete så har du iaf en bostad.
Citera
2017-06-23, 21:53
  #5
Medlem
Bra och stabila aktiebolag har en förmåga att överleva världskrig och stora ansträngningar i samhället. Sveriges äldsta aktiebolag är Stora, del av dagens Stora Enso. Bildades före 1288. Under företagets 750 åriga historia som aktiebolag så har det hänt väldigt mycket men företaget har bestått. Andra företag som Husqvarna är modernare och har bara funnits sedan mitten av 1600-talet. Många av företagen på OMX 30 är från 1800-talet och har levererat bra under 150 år. Atlas Copco, Sandvik, Ericsson, SKF, SEB listan kan göras rätt lång på företag som klarat av att lösa motgångar i världsekonomin. Det som utmärker dessa företag är deras förmåga att anpassa sig efter förändringar i samhället. TV-spelstillverkaren Nintendo startade på 1800-talet men då inom helt andra områden.
Citera
2017-06-29, 12:52
  #6
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag har svårt att följa dina tankebanor, det är ett sammelsurium av tankar du har.
Du verkar veta mer än de flesta, så din prognos är nog bättre. Men annars brukar man kunna kolla på hur det har sett ut historiskt och försöka bilda sig en uppfattning. Kraschen 2000, 2008 etc.
År 2000 var där en krasch och sen 2010 har man inte varit under den högsta nivån år 2000.
https://www.avanza.se/index/om-index...x-return-index

Man kan även kolla på firecalc och se hur börsen har utvecklats i olika perioder. Ett riktmärke brukar vara att oavsett krascher osv så har man fått ungefär 4% ser per år inflationsjusterat om man har en horisont på 20-30år.
http://www.firecalc.com/

Kan det vara så att du tänker på safe withdrawal ratio? Det är ganska vanligt att folk använder 4% i sina beräkningar för den även om det går att använda lägre. Att man tar ut 4% är ju för att minska sequence of returns-risken om börsfall skulle komma tidigt efter pension.

Börsens reala snittavkastning har varit närmare 7% historiskt (Stockholmsbörsen och S&P 500), mer än så om man inte tar hänsyn till inflation. Finns förstås börser i andra länder där det har gått bättre eller sämre än så också.
Citera
2017-06-29, 17:04
  #7
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Fast nu pratar jag om jätte-kraschen. Större än någon tidigare krasch i historien. Världens största bubbla. Antagligen kommer bubblan förpassa samtliga banker till staten ägo...Tveksam om man kan se på historiska fakta vid en sådan .Jag tänker mig börser som rasar ca 75 %, liksom huspriser ner nästan lika mycket.


Om världens börser skulle falla 75% påverkar det ju i princip alla delar av samhället inkl. våra pensioner. Om "jättekraschen - större än någon tidigare krasch i historien" skulle inträffa har du större problem än att bli av med pensionen. Pröva med anarki, krig och misär istället.

Det här är ju dock en halmgubbe du målar upp och inte sannolikt.

Så som jag ser det är inte marknadernas utveckling det största hotet mot din allmänna pension.
Det största hotet är att det har tillkommit väldigt många människor som inte kommer att kunna bidra med tillräckliga skatteintäkter för att kompensera för vad de själva erhåller i transfereringar från staten. Pensionerna minskar inte för att börserna går dåligt. De minskar för att fler människor ska dela på vad en mindre andel av befolkningen betalar in till pensionssystemet. Det drabbar inte bara pensioner utan välfärden som helhet.

En annan orsak till lägre pension är att medellivslängden ökar och då ska samma pension räcka längre. Om du kolar vid 90 istället för 70 ska staten alltså betala ut pension till dig i 20 år ytterligare, klart att det påverkar.

Hotet mot din pension är alltså inte främst marknaderna utan snarare inhemska politiska beslut och en ökad medellivslängd.
Citera
2017-06-29, 19:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AberNein
Kan det vara så att du tänker på safe withdrawal ratio? Det är ganska vanligt att folk använder 4% i sina beräkningar för den även om det går att använda lägre. Att man tar ut 4% är ju för att minska sequence of returns-risken om börsfall skulle komma tidigt efter pension.

Börsens reala snittavkastning har varit närmare 7% historiskt (Stockholmsbörsen och S&P 500), mer än så om man inte tar hänsyn till inflation. Finns förstås börser i andra länder där det har gått bättre eller sämre än så också.

Precis, det är SWR jag utgår från när jag räknar på framtida avkastning. Det är som du säger en undre gräns och många perioder har det gått bättre. Samtidigt har jag svårt att hitta stöd för så hög avkastning som 7% per år och det är inget jag hade vågat förlita mig på iaf. Jag räknar alltid med 4%, sen får det bli en positiv överraskning om det blir mer. Nu handlade ju tråden om att kunna hantera en av världens största kriser också, och då känns det relevant att snarare räkna lågt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback