Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-23, 14:34
  #1
Medlem
Jag har precis gått ut gymnasiet och planerar att ta ett sabbatsår för att sedan börja plugga political science eller juridik.

Det jag planerar att göra under sabbatsåret är att försöka hitta någon/några meriter som kan hjälpa mig senare i arbetslivet. Det ideella skulle vara någon form av praktikplats på något företag inom antingen den privata eller offentliga sektorn. Det jag undrar över är om det finns något motsvarighet till tekniksprånget för mer samhällsvetenskapligt eller ekonomiskt inriktade studenter? Finns det någon möjlighet att söka någon seriösare praktikplats med enbart gymnasial utbildning? Var/hur skulle jag söka det i så fall?

Annars vad skulle ni rekommendera för arbete som syftar till att bygga CV-et. Mina tidigare arbetslivserfarenheter är telefonförsäljning, lokalvårdare och servitör.

Kort och gått, vad är det mest meriterande uppgiften en gymnasiestudent kan göra under året innan universitetsstudier inom juridik eller political science? Lön är inte viktigt, som sagt ser jag en praktikplats som det ideella.
Citera
2017-06-23, 17:16
  #2
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yhayha
Jag har precis gått ut gymnasiet och planerar att ta ett sabbatsår för att sedan börja plugga political science eller juridik.

Det jag planerar att göra under sabbatsåret är att försöka hitta någon/några meriter som kan hjälpa mig senare i arbetslivet. Det ideella skulle vara någon form av praktikplats på något företag inom antingen den privata eller offentliga sektorn. Det jag undrar över är om det finns något motsvarighet till tekniksprånget för mer samhällsvetenskapligt eller ekonomiskt inriktade studenter? Finns det någon möjlighet att söka någon seriösare praktikplats med enbart gymnasial utbildning? Var/hur skulle jag söka det i så fall?

Annars vad skulle ni rekommendera för arbete som syftar till att bygga CV-et. Mina tidigare arbetslivserfarenheter är telefonförsäljning, lokalvårdare och servitör.

Kort och gått, vad är det mest meriterande uppgiften en gymnasiestudent kan göra under året innan universitetsstudier inom juridik eller political science? Lön är inte viktigt, som sagt ser jag en praktikplats som det ideella.

Det kan möjligen finnas utrymme att arbeta som assistent på någon juristbyrå, ifall det finns någon sådan där du bor. Jag har för mig att jag läst att det finns personer som får sådana jobb efter gymnasiet.
Citera
2017-06-23, 17:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yhayha
Jag har precis gått ut gymnasiet och planerar att ta ett sabbatsår för att sedan börja plugga political science eller juridik.

Det jag planerar att göra under sabbatsåret är att försöka hitta någon/några meriter som kan hjälpa mig senare i arbetslivet. Det ideella skulle vara någon form av praktikplats på något företag inom antingen den privata eller offentliga sektorn. Det jag undrar över är om det finns något motsvarighet till tekniksprånget för mer samhällsvetenskapligt eller ekonomiskt inriktade studenter? Finns det någon möjlighet att söka någon seriösare praktikplats med enbart gymnasial utbildning? Var/hur skulle jag söka det i så fall?

Annars vad skulle ni rekommendera för arbete som syftar till att bygga CV-et. Mina tidigare arbetslivserfarenheter är telefonförsäljning, lokalvårdare och servitör.

Kort och gått, vad är det mest meriterande uppgiften en gymnasiestudent kan göra under året innan universitetsstudier inom juridik eller political science? Lön är inte viktigt, som sagt ser jag en praktikplats som det ideella.

Det förekommer att företag letar praktikanter på arbetsförmedlingen, du kan ju hålla ett öga öppet där.

https://www.arbetsformedlingen.se/Tj...e/Platsbanken/

Eftersom praktikanter inte får lön kan företaget knappast kräva så mycket i form av förkunskaper. Det är ju du som ska lära dig något så värdefullt där att du tycker det är värt att arbeta gratis.
Citera
2017-06-24, 01:08
  #4
Medlem
Kaninheros avatar
Kan nog vara aningen svårt att hitta en praktikplats med endast gymnasial utbildning då många studerande redan står på tur för att fixa en praktikplats i samma syfte som du. Kan dock rekommendera Amnesty ifall du sedan tänker köra juridik eller statsvetenskap. Börja arbeta som medlemsvävare, där har du en bra ingång där du har potential att klättra om du har ett genuint intresse som du sedan kompletterar med en högskoleutbildning. Tyvärr funkar det så, " I scratch your back and you scratch mine".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback