Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-23, 20:48
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
När man har en middag för folk,hur brukar ni göra? Tycker ni att det är snålt att bjuda på en portion(upplagt tallrik) och sedan inte bjuda på mer eller fråga om folk vill ha mer?

Jag tror att det beror på vad man serverar. Vissa saker är lätta att göra en stor sats av. Till exempelvis grytor och soppor. Vill man hellre servera en köttbit så är det kanske smidigast att ge varje gäst en köttbit var, men vara lite generösare med tillbehören (potatis, pasta, ris, sallad eller något annat). Serverar man en paj så kan man erbjuda sallad som tillbehör, bröd funkar till soppa osv.

Snålt är det nog först när man medvetet serverar mycket små portioner som folk knappast blir mätta på. Jag känner till exempelvis ett par som är sådana. Om de till exempelvis har 6 st gäster (och tillsammans med paret så blir det totalt 8 personer), så serverar de inte 8 normalstora portioner. Nej, de serverar snarare 8 mycket små portioner. Jag snackar inte om hungriga matvrak nu, utan mycket små portioner som kanske skulle kunna kallas för småbarnportioner.

Citat:
Ursprungligen postat av alltidsammavisa
Jag brukar se till så att det finns några påser av chips på border som man kan äta tillsammans med maten om man vill.

Och en korv.

Menar du vanliga potatischips? Nyfiken eftersom Nachos (majschips/tortillachips) kan vara ett tillbehör om man äter texmex. Annars känns det bara felplacerat med chips vid matbordet om man äter mat.

Är också nyfiken på korv. Vad serverar du för korv? Och varför? Om du serverar något helt annat, tex pasta med köttfärssås, så känns det konstigt om du serverar varmkorv med bröd vid sidan av för att gästerna ska bli mätta.
Citera
2017-06-23, 21:31
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Menar du vanliga potatischips? Nyfiken eftersom Nachos (majschips/tortillachips) kan vara ett tillbehör om man äter texmex. Annars känns det bara felplacerat med chips vid matbordet om man äter mat.

Är också nyfiken på korv. Vad serverar du för korv? Och varför? Om du serverar något helt annat, tex pasta med köttfärssås, så känns det konstigt om du serverar varmkorv med bröd vid sidan av för att gästerna ska bli mätta.

Sourcream och onion chips plus dill chips och korven är alltså en ölkorv
Citera
2017-06-24, 03:44
  #15
Medlem
revodnebs avatar
Man kan ju alltid avsluta med nattamat. Sen om det är grillad korv eller vad du nu bjuder på så blir nog alla nöjda i slutändan, förhoppningsvis.
Citera
2017-06-24, 12:52
  #16
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Bjuder man så bjuder man ordentligt, annars så gör man det inte överhuvudtaget.
Jag var på ett stort födelsedagsfirande för ett par år sen och på restaurangen som vi var på så informerades vi om att det var 1 glas vin eller öl per man, resten fick man bekosta själv.
Höll på att skämmas ihjäl.
Tro mig, detta par har inte ont om pengar och jag kände mig extremt nöjd när jag informerade på mitt 30-års firande att det är fritt att beställa vad man vill.
Citera
2017-06-24, 19:06
  #17
Medlem
kanelkakas avatar
En hemmabjudning bör inte jämföras med en buffé eller ett restaurangbesök.

Jag bjuder som jag själv vill bli bjuden, d.v.s. upplagda portioner men med möjlighet till ett varv till.
Det känns bjussigt, varmt och självklart.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback