Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-23, 12:04
  #1
Medlem
Tropicalss avatar
Jag behöver hjälp för mina begränsade matteskills klarar inte av detta.
  • Startkapital 125.000
  • Årlig avkastning 7 %
  • Årlig inflation 3 %
  • Antal år = 25
  • Insättning per månad 2500
  • För varje år ökar insättningen med 3 %

Är det någon som fixar att ställa upp en ekvation för detta så kan jag själv ändra med siffrorna i efterhand?
Citera
2017-06-23, 14:17
  #2
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Jag behöver hjälp för mina begränsade matteskills klarar inte av detta.
  • Startkapital 125.000
  • Årlig avkastning 7 %
  • Årlig inflation 3 %
  • Antal år = 25
  • Insättning per månad 2500
  • För varje år ökar insättningen med 3 %

Är det någon som fixar att ställa upp en ekvation för detta så kan jag själv ändra med siffrorna i efterhand?

Det blir inte någon särskilt enkel ekvation, främst pga den sista punkten om ökande månadsinsättning. Utan den punkten hade det gått att ställa upp allt med hjälp av formeln för en geometrisk summa, men till följd av den punkten så blir det 25 olika termer i den.

Enklast är nog att ställa upp allt i ett Excel-blad (alternativt OpenOffice Calc ifall du inte har tillgång till Excel).

Med de siffror du postat ovan får jag det till 2 046 286,30 kr, under antagandet att första månadsinbetalningen sker om en månad och att den sista sker precis när 25-årsperioden tar slut (dvs ingen förräntning sker på den sista inbetalningen). Då har jag alltså även räknat på den reala tillväxten, vars årliga takt är (1,07/1,03).
Citera
2017-06-23, 15:00
  #3
Medlem
alienfins avatar
Där kan du testa lätt olika insättningar och se tillväxten i graf tex.
https://rikatillsammans.se/verktyg/k...anta-pa-ranta/
Citera
2017-06-23, 16:48
  #4
Medlem
Tropicalss avatar
Tack bägge två, testade länken med 4 % avkastning och det blev nästan exakt 2 MSEK med ökande insättning av 3 % per år.
Citera
2017-06-27, 12:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det blir inte någon särskilt enkel ekvation, främst pga den sista punkten om ökande månadsinsättning. Utan den punkten hade det gått att ställa upp allt med hjälp av formeln för en geometrisk summa, men till följd av den punkten så blir det 25 olika termer i den.

Enklast är nog att ställa upp allt i ett Excel-blad (alternativt OpenOffice Calc ifall du inte har tillgång till Excel).

Med de siffror du postat ovan får jag det till 2 046 286,30 kr, under antagandet att första månadsinbetalningen sker om en månad och att den sista sker precis när 25-årsperioden tar slut (dvs ingen förräntning sker på den sista inbetalningen). Då har jag alltså även räknat på den reala tillväxten, vars årliga takt är (1,07/1,03).

Nihiliverum, vad kan man göra för att få så bra pension som möjligt under sin arbetstid?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback