Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-23, 21:35
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
De kostymklädda kommer att vinna och du kommer att förlora om du slutar att betala. Slutar du betala så blir det utmätning och bostad, tv, Internet, el, gym, telefon etc kommer att upphöra för dig. Slutar du arbeta så får du sämre pension och du kommer att få leva med ditt beslut resten av livet. Smartast är att försöka betala tillbaka så snabbt som möjligt. Att försöka fly är det sämsta som du kan göra.
Berätta för mej hur kan internet, telefonabonnemang och alla andra abonnemang försvinna, har skött och kommer att sköta dessa i fortsättning?
Grejen är att jag idag har i stort allt jag behöver så varför ödsla tid och kraft åt några som förtjänar en pungspark.

Men, men allt är en tankelek kommer att betala fast jag fattar inte varför kunde ha skitit i allt utan att livet påverkas nämnvärt.
Citera
2017-06-23, 22:03
  #14
Medlem
Nja, om du inte betalar så kommer kronofogden att göra utmätning på din lön. Du kommer då inte kunna ha utrymme i din ekonomi för lyxiga telefonabonnemang. Tror att det är typ kostnad på 100 kr för mobil per månad som är tillåtet.
Citera
2017-06-24, 04:02
  #15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Har en skuld på ca 200k, femårigt lån med fet ränta.
Jag har börjat leka med tanken att sluta betala och be arslen dra åt helvete.
Betalar 3k varje månad och klarar detta lätt och övrig ekonomi är i ordning.
Men är inte purung längre vad händer om jag rövknulla långivarna och slutar betala?
Bostaden är ordnad, likaså alla abonnemang, tv, internet, el, gym, telefon etc.
Är inställd på att leva ett eremitliv, kanske flera års fjällvandring där jag till slut blir uppäten av en björn.
Är prickfri hos kronkalle.
Du lär inte förbli prickfri hos kronkalle speciellt länge om du slutar betala på ditt lån.
Citera
2017-06-24, 08:35
  #16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Har en skuld på ca 200k, femårigt lån med fet ränta.
Jag har börjat leka med tanken att sluta betala och be arslen dra åt helvete.
Betalar 3k varje månad och klarar detta lätt och övrig ekonomi är i ordning.
Men är inte purung längre vad händer om jag rövknulla långivarna och slutar betala?
Bostaden är ordnad, likaså alla abonnemang, tv, internet, el, gym, telefon etc.
Är inställd på att leva ett eremitliv, kanske flera års fjällvandring där jag till slut blir uppäten av en björn.
Är prickfri hos kronkalle.
Är det inte enklare att bara betala av lånet med en gång och gå vidare varför förvärra din livssituation för så lite...
Citera
2017-06-24, 12:41
  #17
Medlem
Eller varför inte börja med att öva en månad på luffen? Utan lägenhet, lön och telefon, bara med din ryggsäck? Helst inte nu under sommaren, utan senare i höst när det är kallt och regnigt. Kanske inte så kul att sova under en gran då?

Du skriver att du har allt du behöver. Men varför göra sig av med allt det då, bara för att det känns piss att betala tillbaka ett lån?
Citera
2017-06-24, 14:20
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund

Du skriver att du har allt du behöver. Men varför göra sig av med allt det då, bara för att det känns piss att betala tillbaka ett lån?
Skrev ju tvärtom kommer att behålla allt som är viktigt. Har idag alla räkningar på autogiro och låter så vara. Har ett kreditkort med 50k gräns, utnyttjat 10k. Detta som reserv.
Det enda som kommer att hända är att kronkallen går på min lön till lånet är återbetalt. Men är ingen katastrof.
Tar några år under tiden bor jag i något billigt land och har det skönt.
Citera
2017-06-24, 18:07
  #19
Medlem
Det blir ju bra mycket billigare för dig att fortsätta att betala räkningen till långivaren än att låta kronofogden göra detsamma. Varför förvärra din situation i onödan för så lite. Om du anstränger dig så är skulden borta på 3 år. Det bör du klara. Knappast lönt för dig att flytta utomlands och aldrig mer kunna flytta till ett EU-land utan att det blir utmätning. Betydligt bättre att betala 200' nu än att försöka betala 500' om några år.
Citera
2017-06-24, 23:14
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Skrev ju tvärtom kommer att behålla allt som är viktigt. Har idag alla räkningar på autogiro och låter så vara. Har ett kreditkort med 50k gräns, utnyttjat 10k. Detta som reserv.
Det enda som kommer att hända är att kronkallen går på min lön till lånet är återbetalt. Men är ingen katastrof.
Tar några år under tiden bor jag i något billigt land och har det skönt.

Det låter som en rolig dröm eller fantasi, medan man sitter i sin centralvärmda lägenhet med fötterna på bordet och en kall öl i handen.

Du ska göra dig av med alla dina tillhörigheter, men behålla de viktigaste? Att ha i din ryggsäck? Du ska sitta några år i utlandet medan Kronofogden gör utmätning på din lön. Men får du någon lön om du sitter under en gran i något billigt utland? Du har 40 K i "reserv" på ditt kreditkort, men det räcker väl kanske fyra månader?

Ja, ja. En rolig historia var det.
Citera
2017-06-30, 18:25
  #21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Eller varför inte börja med att öva en månad på luffen? Utan lägenhet, lön och telefon, bara med din ryggsäck? Helst inte nu under sommaren, utan senare i höst när det är kallt och regnigt. Kanske inte så kul att sova under en gran då?

Du skriver att du har allt du behöver. Men varför göra sig av med allt det då, bara för att det känns piss att betala tillbaka ett lån?
Har pension.
Vet inte riktigt hur praktiskt gå till väga, jag har en lägenhet, vet att det krävs 6 månaders vistelse i Sverige, eller åtminstone vara mantalskriven här utan att Försäkringskassan reagerar.
Kan kanske skriva mej på syrrans adress.
Lägenheten måste bort annars är det hela meningslöst. Bohaget kan jag magasinera.
Enda abonnemanget jag behåller är mobilabonnemanget, som tur är i dagarna är roamingavgifterna borta.
Jag behåller internetabonnemanget om det finns ett billigt alternativ.
Varför tror du att jag stannar i Sverige under tiden och sover under en gran vintertid? Nej, jag styr kosan mot sydligare nejder. Ett alternativ är Kanarieöarna, finns säkert andra alternativ men vill stanna inom EU av flera olika skäl.
__________________
Senast redigerad av fasttrain 2017-06-30 kl. 18:29.
Citera
2017-06-30, 19:08
  #22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Vad är bakgrunden till denna konflikt? Varför är de arslen? Är det ett helt vanligt lån som du tagit så är det väl bara att betala tillbaka pengarna, om du inte konsumerat upp dem givetvis och då kanske du är arselet?
Visst är jag ett arsle, blancolån som gick till onödig konsumtion, men de är än större arslen, arsle mot arsle? Varför är de arslen, jadu, dessa pinsamma nollor söker arbetsfria inkomster, vad är annorlunda om jag söker återbetalningsfria lån?
Om dessa kostymklädda parasiter söker bråk har de kommit rätt.
Bli inte förvånade om ni i tidningen läser om ett antal nissar som hänger i lyktstolpar i sina $200 dollars slipsar.
__________________
Senast redigerad av fasttrain 2017-06-30 kl. 19:12.
Citera
2017-06-30, 19:20
  #23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Slutar du betala så blir det utmätning och bostad, tv, Internet, el, gym, telefon etc kommer att upphöra för dig.
Hur fasen kan ett abonnemang utmätas? Har skött dessa i åratal.
Citera
2017-06-30, 22:49
  #24
Medlem
Blir det utmätning som du önskar så kommer Kronofogden att plocka en stor del av din lön innan den betalas ut till dig. Du kommer att få så lite pengar att du inte har köputrymme att behålla alla abonnemang. Men det beror så klart på hur du prioriterar. Klart att du kan ha kvar Netflix men då kan du inte lägga lika mycket på mat eller kläder. Det är inte så jättemycket som du har att röra dig med när Kronofogden gör sitt jobb.

Jag förstår inte varför du inte väljer att lösa det så billig som möjligt. Genom att snabbt betala tillbaka skulden så kommer du billigare undan än att åka på dyra hanteringskostnader för att inkassobolagen och kronofogden ska förmå dig att betala. Skulden kommer inte att försvinna av sig själv. Bättre då att betala så är du skuldfri före 2020. Kan inte det vara ett bra mål....?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback