Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-23, 11:18
  #1
Avstängd
Har en skuld på ca 200k, femårigt lån med fet ränta.
Jag har börjat leka med tanken att sluta betala och be arslen dra åt helvete.
Betalar 3k varje månad och klarar detta lätt och övrig ekonomi är i ordning.
Men är inte purung längre vad händer om jag rövknulla långivarna och slutar betala?
Bostaden är ordnad, likaså alla abonnemang, tv, internet, el, gym, telefon etc.
Är inställd på att leva ett eremitliv, kanske flera års fjällvandring där jag till slut blir uppäten av en björn.
Är prickfri hos kronkalle.
Citera
2017-06-23, 11:24
  #2
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Har en skuld på ca 200k, femårigt lån med fet ränta.
Jag har börjat leka med tanken att sluta betala och be arslen dra åt helvete.
Vad är bakgrunden till denna konflikt? Varför är de arslen? Är det ett helt vanligt lån som du tagit så är det väl bara att betala tillbaka pengarna, om du inte konsumerat upp dem givetvis och då kanske du är arselet?
Citera
2017-06-23, 11:35
  #3
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Har en skuld på ca 200k, femårigt lån med fet ränta.
Jag har börjat leka med tanken att sluta betala och be arslen dra åt helvete.
Betalar 3k varje månad och klarar detta lätt och övrig ekonomi är i ordning.
Men är inte purung längre vad händer om jag rövknulla långivarna och slutar betala?
Bostaden är ordnad, likaså alla abonnemang, tv, internet, el, gym, telefon etc.
Är inställd på att leva ett eremitliv, kanske flera års fjällvandring där jag till slut blir uppäten av en björn.
Är prickfri hos kronkalle.
Slutar du betala lär du upptäcka vad det lider att det börjar komma in inkassokrav och skiter du i dem lär du hamna hos kronofogden.

Nånstans har du ju pengar, antingen på banken eller i bostaden eller vad det nu är. Det kommer troligen sluta med att du kommer få en utmätning på lön eller pension eller vad du nu har, eller att du i slutändan kommer få din bostad såld på exekutiv auktion för att kronofogden driver in pengarna som du skiter i att betala.

Börjar du blanda in myndigheter är en sak säker: Dina fordringsägare kommer få betalt på ett eller annat sätt och det kommer bli dyrare för dig i slutändan med alla avgifter som läggs på än om du gör rätt för dig och betalar av dessa 200 tusen på ett bräde.

Att du ens tänker tanken är ju ett mysterium, du kan ju inte ta en massa lån och sen bara dra och hoppas på att du kommer undan, så enkelt är det inte.
Citera
2017-06-23, 12:05
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Slutar du betala lär du upptäcka vad det lider att det börjar komma in inkassokrav och skiter du i dem lär du hamna hos kronofogden.

Nånstans har du ju pengar, antingen på banken eller i bostaden eller vad det nu är. Det kommer troligen sluta med att du kommer få en utmätning på lön eller pension eller vad du nu har, eller att du i slutändan kommer få din bostad såld på exekutiv auktion för att kronofogden driver in pengarna som du skiter i att betala.

Börjar du blanda in myndigheter är en sak säker: Dina fordringsägare kommer få betalt på ett eller annat sätt och det kommer bli dyrare för dig i slutändan med alla avgifter som läggs på än om du gör rätt för dig och betalar av dessa 200 tusen på ett bräde.

Att du ens tänker tanken är ju ett mysterium, du kan ju inte ta en massa lån och sen bara dra och hoppas på att du kommer undan, så enkelt är det inte.
Inte "massa lån", endast två och vanliga och inga snabblån.
Kommer säkert inte undan men va fan kan de göra?
Bor i hyresrätt så där finns inget att hämta.
Tänkte, jag säljer allt jag äger på blocket kammar in några tusen i bästa fall, säljer inte ryggsäcken som jag tar på mej och styr kosan mot sydligare nejder och blir en vagabond. Lägenheten hyr jag ut i andra hand, eftertraktad 5 min promenad till Chalmers, detta för att vara mantalskriven i Sverige.
Med i ryggsäcken har jag några burkar surströmming som jag öppnar vid speciella tillfällen för att minnas.
Citera
2017-06-23, 12:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Inte "massa lån", endast två och vanliga och inga snabblån.
Kommer säkert inte undan men va fan kan de göra?
Bor i hyresrätt så där finns inget att hämta.
Tänkte, jag säljer allt jag äger på blocket kammar in några tusen i bästa fall, säljer inte ryggsäcken som jag tar på mej och styr kosan mot sydligare nejder och blir en vagabond. Lägenheten hyr jag ut i andra hand, eftertraktad 5 min promenad till Chalmers, detta för att vara mantalskriven i Sverige.
Med i ryggsäcken har jag några burkar surströmming som jag öppnar vid speciella tillfällen för att minnas.

Hur ska du ha det, ska lämna Sverige och fortsätta vara skriven.
Mycket snack.
Citera
2017-06-23, 12:59
  #6
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Inte "massa lån", endast två och vanliga och inga snabblån.
Kommer säkert inte undan men va fan kan de göra?
Bor i hyresrätt så där finns inget att hämta.
Tänkte, jag säljer allt jag äger på blocket kammar in några tusen i bästa fall, säljer inte ryggsäcken som jag tar på mej och styr kosan mot sydligare nejder och blir en vagabond. Lägenheten hyr jag ut i andra hand, eftertraktad 5 min promenad till Chalmers, detta för att vara mantalskriven i Sverige.
Med i ryggsäcken har jag några burkar surströmming som jag öppnar vid speciella tillfällen för att minnas.
Jag är övertygad om att börjar du stångas mot myndigheterna på det här sättet kommer du förr eller senare förlora på ett eller annat sätt ändå, just sayin.

Själv hade jag inte chansat, eftersom du frågar är du ju inte alldeles säker själv på att komma undan, hade du varit det hade du ju redan dragit, eller hur?
Citera
2017-06-23, 13:25
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Vad är bakgrunden till denna konflikt? Varför är de arslen? Är det ett helt vanligt lån som du tagit så är det väl bara att betala tillbaka pengarna, om du inte konsumerat upp dem givetvis och då kanske du är arselet?
Du är hjärntvättad idiot. En nyttig idiot.
Ingen konflikt, har bara fått nog av alla dessa kostymklädda parasiter.
Den som hotar mej dinglar snabbt i närmaste lyktstolpe. Ser vidrigt ut när de försöker hämta andan
Citera
2017-06-23, 13:33
  #8
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Du är hjärntvättad idiot. En nyttig idiot.
Ingen konflikt, har bara fått nog av alla dessa kostymklädda parasiter.
Den som hotar mej dinglar snabbt i närmaste lyktstolpe. Ser vidrigt ut när de försöker hämta andan
Jaha, som om någon hade varit skyldig dig en större summa så hade du tyckt att denne var en idiot som ville göra rätt för sig och betala tillbaks pengarna till dig?
Citera
2017-06-23, 14:43
  #9
Medlem
alienfins avatar
Första gången i mitt liv jag hör ngn ha minusränta på lån,du fick alltså 20k av banken för att låna 200k?
Låna mer för helvete och fort!!
Citera
2017-06-23, 15:07
  #10
Medlem
att ''skita i allt'' är aldrig lösningen. så länge du inte har lån på flera miljoner och låg inkomst. din situation är inte så farlig ännu. gör inget dumt.

eller du skulle kunna skippa betala av lånen spara dom pengarna köpa hus utomlands, söka om medborgarskap där flytta härifrån o aldrig komma tillbaka
Citera
2017-06-23, 17:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Har en skuld på ca 200k, femårigt lån med fet ränta.
Jag har börjat leka med tanken att sluta betala och be arslen dra åt helvete.
Betalar 3k varje månad och klarar detta lätt och övrig ekonomi är i ordning.
Men är inte purung längre vad händer om jag rövknulla långivarna och slutar betala?
Bostaden är ordnad, likaså alla abonnemang, tv, internet, el, gym, telefon etc.
Är inställd på att leva ett eremitliv, kanske flera års fjällvandring där jag till slut blir uppäten av en björn.
Är prickfri hos kronkalle.

Först ska du lugna ner dig lite. Meditera.. Sen kan du ju betala mer varje månad då du sa att du har allt i ordning, då antar jag att du har ännu mer över varje månad. Du kan försöka skära ner på annat med. Mat är det jag spenderar mest på, där jag kan skära ner. Nu vet jag inte hur dina vanor ser ut, men du kan säkert spara eller betala mer.
Citera
2017-06-23, 18:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Har en skuld på ca 200k, femårigt lån med fet ränta.
Jag har börjat leka med tanken att sluta betala och be arslen dra åt helvete.
Betalar 3k varje månad och klarar detta lätt och övrig ekonomi är i ordning.
Men är inte purung längre vad händer om jag rövknulla långivarna och slutar betala?
Bostaden är ordnad, likaså alla abonnemang, tv, internet, el, gym, telefon etc.
Är inställd på att leva ett eremitliv, kanske flera års fjällvandring där jag till slut blir uppäten av en björn.
Är prickfri hos kronkalle.
De kostymklädda kommer att vinna och du kommer att förlora om du slutar att betala. Slutar du betala så blir det utmätning och bostad, tv, Internet, el, gym, telefon etc kommer att upphöra för dig. Slutar du arbeta så får du sämre pension och du kommer att få leva med ditt beslut resten av livet. Smartast är att försöka betala tillbaka så snabbt som möjligt. Att försöka fly är det sämsta som du kan göra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback