Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-02, 17:23
  #73
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Ja, då blir det invändningsfritt. "köpte", "läste" och "reste" är andra exempel på konjunktiver.

Du, jag ska erkänna att jag faktiskt inte reflekterade över om konjunktivform tekniskt sett skulle vara ett lingvistiskt tvetydigt eller rentav felaktigt begrepp i detta fall. Men låt oss för enkelhetens skull köra på konjunktiv (utan form) i fortsättningen.
Citera
2017-07-02, 17:58
  #74
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Du, jag ska erkänna att jag faktiskt inte reflekterade över om konjunktivform tekniskt sett skulle vara ett lingvistiskt tvetydigt eller rentav felaktigt begrepp i detta fall. Men låt oss för enkelhetens skull köra på konjunktiv (utan form) i fortsättningen.
OK. Om jag ska vara ärlig så förstår jag (vid närmare eftertanke) inte ens vad yttrandena 1 och 2 egentligen betyder.

"borde" är en konjunktivform
"borde" är konjunktiv

Hur gör jag för att verifiera eller falsifiera dem? Blir de mindre (eller mer) sanna om jag byter ut "borde" mot "cyklade".
Citera
2017-07-03, 08:30
  #75
Medlem
dengo.dajordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Torde hör man ju sällan användas i någon annan form men enligt Wiktionary används stundom (väldigt sällan i vardagligt språkbruk) "tör".

Intressant. Är det samma "tör" som i "törs"? "Hon törs inte ...."

För den formen har man ju hört. Inte jätteofta men ändå.
Citera
2017-07-03, 20:07
  #76
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Nu snurrar du till det.

"Bör" är presens och "borde" är preteritum. Så långt är allt glasklart. Om nu "borde" dessutom är preteritum konjunktiv så inställer sig ju frågan vad preteritum indikativ i så fall är. Konjunktiv kan ju liksom bara existera som kontrast mot indikativ om det inte bara ska bli ett tomt begrepp. Annars kan man lika gärna säga att "cyklade" är konjunktiv.
Nu är det förstås möjligt att jag är ute och cyklar (!) igen. Men visst är "cyklade" konjuktiv i en mening som t ex "om vi cyklade mera i stället för att åka bil, så skulle vi vara snällare mot miljön"?

Förresten är "skulle", "kunde" och "ville" väl också frekventa konjuktivformer även i modern svenska?
__________________
Senast redigerad av Furienna 2017-07-03 kl. 20:12.
Citera
2017-07-03, 20:07
  #77
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dengo.dajorden
Intressant. Är det samma "tör" som i "törs"? "Hon törs inte ...."

För den formen har man ju hört. Inte jätteofta men ändå.
Det borde (!) det vara.
Citera
2017-07-03, 20:08
  #78
Medlem
Furiennas avatar
(felpost)
__________________
Senast redigerad av Furienna 2017-07-03 kl. 20:11.
Citera
2017-07-03, 21:11
  #79
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Förresten är "skulle", "kunde" och "ville" väl också frekventa konjuktivformer även i modern svenska?
Som sagt förstår jag inte poängen att tala om "form" när det inte finns någon specifik form. Hade inte ditt påstående varit lika sant, falskt eller meningslöst om du bytt ut "skulle", "kunde" och "ville" mot "hoppade", "åkte" och "trillade" eller precis vad som helst.

Anser du att nedanstående fråga är meningsfull?

Förresten är "hus" väl också en frekvent dualisform även i modern svenska?
Citera
2017-07-03, 23:11
  #80
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Som sagt förstår jag inte poängen att tala om "form" när det inte finns någon specifik form. Hade inte ditt påstående varit lika sant, falskt eller meningslöst om du bytt ut "skulle", "kunde" och "ville" mot "hoppade", "åkte" och "trillade" eller precis vad som helst.
"Skulle" och "kunde" uppfyller i alla fall mycket ofta en konjunktiv-funktion, eller hur? Det var det jag menade. Om vi ska leta efter verbformer, som bara finns i konjunktiv i modern svenska, ja, då kammar vi nästan noll med "vore" och ett fåtal andra som de enda undantagen. Men i det stora hela använder man samma verbform som i preteritum, fast konjunktiv är det ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Anser du att nedanstående fråga är meningsfull?

Förresten är "hus" väl också en frekvent dualisform även i modern svenska?
Det tycker jag visst att man kan säga. Hur skulle du annars beskriva att ett ord i modern svenska härstammar från en gammal ordform?
Citera
2017-07-03, 23:45
  #81
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Det tycker jag visst att man kan säga. Hur skulle du annars beskriva att ett ord i modern svenska härstammar från en gammal ordform?

Fast dualis existerar inte i någon form i modern svenska. Konjunktiv däremot existerar ju fast går bara att skilja från indikativen när verbet är starkt. Men egentligen talar vi väl om just de former som uppenbart är konjunktiv.
Citera
2017-07-04, 06:53
  #82
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
"Skulle" och "kunde" uppfyller i alla fall mycket ofta en konjunktiv-funktion, eller hur?
Nej. Jag tycker det är ett helförvirrat och djupt missvisande sätt att uttrycka sig.

"skulle" är en preteritumform som ofta ingår i en sammansatt konstruktion som i moderna svenska ersätter konjunktiv.

Jag skulle vara glad ≈ Jag vore glad

Andra exempel på begreppsförvirring:

Missvisande: "ska" är en frekvent futurumform i modern svenska

Bättre: "ska" är en presensform som används för att bilda sammansatt futurum i modern svenska


Missvisande: "har" är en frekvent perfektform i modern svenska

Bättre: "har" är en presensform som används för att bilda sammansatt perfekt i modern svenska
Citera
2017-07-04, 07:09
  #83
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Fast dualis existerar inte i någon form i modern svenska.
Det finns ju "rester av dualis" som exempelvis "ögon" och "öron"?

Och så länge som det finns exempel så borde det (i trådens anda) gå att säga saker som:

"Händer" är ett bra exempel på en dualisform i modern svenska

Att "händerna" till på köpet är dualis lokativ bestämd form syns tydligt i nedanstående exempel:

Jag har ont i händerna
Citera
2018-06-21, 23:17
  #84
Medlem
dengo.dajordens avatar
Kan någon bekräfta eller dementera att 'ja, må han leva' är konjunktiv?

Om ja, på vilket sätt. Tacksam för detaljerad förklaring.

Man uttrycker en önskan så det borde vara konjunktiv

Vill bara ha det förklarat grammatikaliskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback