Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-23, 05:31
  #1
Medlem
Hur många av EUropas länder kan man bära Två Dolkar utan att man blir straffad ifall polisen övermannar en.

Alltså, vart är det lagligt att bära kniv (läs: Dolkar) i EU. vill känna mig säker. Pepparsprej duger inte
Citera
2017-06-23, 05:59
  #2
Medlem
mossaik-9s avatar
Varför skulle du vilja bära dolkar(knivar).
känns ju helt idiotiskt bara.
ingen lär vilja skada dig.
Känns Mysko.
Citera
2017-06-23, 06:33
  #3
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
Hur många av EUropas länder kan man bära Två Dolkar utan att man blir straffad ifall polisen övermannar en.

Alltså, vart är det lagligt att bära kniv (läs: Dolkar) i EU. vill känna mig säker. Pepparsprej duger inte

Jag har dessvärre inget svar på din fråga, men Sverige har väldigt snälla knivlagar jämfört med de flesta länder i Europa.
Citera
2017-06-23, 06:41
  #4
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag har dessvärre inget svar på din fråga, men Sverige har väldigt snälla knivlagar jämfört med de flesta länder i Europa.
Hur då?
Eller ska väldigt "snälla" läsas som väldigt stränga.. i så fall går det ihop
Men iaf ontopic.. ja Island kanske, vissa baltländer.
Citera
2017-06-23, 09:46
  #5
Medlem
Du får bli polis.
Citera
2017-06-23, 16:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
Hur många av EUropas länder kan man bära Två Dolkar utan att man blir straffad ifall polisen övermannar en.

Alltså, vart är det lagligt att bära kniv (läs: Dolkar) i EU. vill känna mig säker. Pepparsprej duger inte

De flesta länder inom EU och Europa har liknande lagar som Sverige.
De länder jag kommer på direkt där det är helt lagligt att bära kniv är Bulgarien, Tjeckien och Polen.
Det skall dock nämnas att även länder där man får bära kniv så är det sällan tillåtet i offentliga byggnader och vid event som samlar mycket folk(t.ex konserter).
Restauranger och liknande brukar heller inte tillåta att man bär kniv.

Det anses också väldigt sällan som socialt accepterat att gå öppet beväpnad i dessa länderna heller så går du omkring öppet bärandes på kniv kommer du få jäkligt mycket sneda blickar och inte helt osannolikt att varenda polis som ser dig vill ta ett snack.


Sen så får man betänka att rätten att bära kniv inte innebär att man har rätt att bruka den.
Bulgarien t.ex. har ganska restriktiv lag när det kommer till nödvärn. Man har en skyldighet att i största möjliga mån undvika våld.
Citera
2017-06-25, 17:34
  #7
Medlem
mossaik-9s avatar
Snabb Googling visade följande: https://en.wikipedia.org/wiki/Knife_legislation
__________________
Senast redigerad av mossaik-9 2017-06-25 kl. 17:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback