Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-23, 02:59
  #1
Medlem
Min pappa är obotligt sjuk i cancer och haft det i 2 år ungefär det vart jobbigt för han men han ändå kunnat haft ett hyfsat vanligt liv, men nu har det blivit värre han kan knappt gå och det börjar närma sig slutet

iaf till frågan nu på kvällarna sover han på ett sjukhem där han på sent på kvällarna kan få hjälp till toaletten osv. Och på kvällen när jag ska sova så får jag ingen sömn knappt för jag oroar mig över att min mamma ska få ett samtal om min farsa att han inte lever nå mer eller liknade och även om det inte är ett samtal så spänns min kropp över vilket ljud som helst
Tex om någon går på toa eller om jag hör något konstigt ljud utifrån och jag tänker inte ha öronproppar då ja vill va beredd på vad som kan hända

vet inte vad jag ska göra för att kunna få sömn då jag behöver det för att kunna orka hjälpa till hemma. Vad kan jag göra?
__________________
Senast redigerad av Amancio 2017-06-23 kl. 03:03.
Citera
2017-06-23, 03:08
  #2
Medlem
Watumeennes avatar
Du måste inse att din oro inte spelar någon roll och släppa den biten. Meditation i någon form kan hjälpa dig med det, dvs släppa tankar som du är besatt vid. Sluta tänka och ta det som det kommer. Jag vet att det är svårt. Cancer är skit men det finns inget du kan göra åt det.
Citera
2017-06-23, 03:11
  #3
Medlem
Ja, vad tusan gör man? Jag har också en far som har en obotlig cancer. Vissa nätter går det bara inte att sova. Tankarna snurrar. Jag antar att man får försöka stänga av. Jag försöker intala mig att det som händer kommer att ske oavsett vad jag gör. Det är lite bortom ens makt. Förstår i alla fall en del hur du känner.
Citera
2017-06-23, 03:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumenarfet
Ja, vad tusan gör man? Jag har också en far som har en obotlig cancer. Vissa nätter går det bara inte att sova. Tankarna snurrar. Jag antar att man får försöka stänga av. Jag försöker intala mig att det som händer kommer att ske oavsett vad jag gör. Det är lite bortom ens makt. Förstår i alla fall en del hur du känner.

Jo har förstått att det bara är att bita ihop och att inse att jag inte kan göra något åt saken. Fundera dock på att testa nått av hans gamla sömntabletter eller fråga nån läkare om det och se om det funkar
Citera
2017-06-23, 05:15
  #5
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amancio
Jo har förstått att det bara är att bita ihop och att inse att jag inte kan göra något åt saken. Fundera dock på att testa nått av hans gamla sömntabletter eller fråga nån läkare om det och se om det funkar
Du skall INTE testa hans sömntabletter, behöver du hjälp att sova så kontakta en läkare som skriver ut ett recept för dig. De kommer att göra det om du beskriver ett behov som är relevant.

Kan du inte sova så är det viktigt att du kontaktar vården och får hjälp, sömnbrist kan leda till utbrändhet, klinisk depression, psykos förutom den fysiska orkeslösheten och risker med att inte få vila som finns fysiskt.

Så kontakta läkare-- men ät INTE andras (din pappas) gamla eller nya mediciner.
Citera
2017-06-23, 05:21
  #6
Medlem
TS. Köp CBD olja åt han,gärna med hög THC. Finns fb-grupper som lagligt säljer sånt.

Skulle inte det funka,köp cannabis,lovar han blir bättre,iallafall får mindre oro.
Citera
2017-06-23, 06:21
  #7
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
TS. Köp CBD olja åt han,gärna med hög THC. Finns fb-grupper som lagligt säljer sånt.

Skulle inte det funka,köp cannabis,lovar han blir bättre,iallafall får mindre oro.
Om jag inte missuppfattade det helt så var det TS som var orolig, inte pappan.
Mår man dåligt och har oro/ångest så är inte cannabis det bästa.

Döden suger och det är egentligen ganska fascinerande att vi trots att ALLA kommer dö är så dåligt förberedda på att hantera det när det kommer till en närstående. Jag har inget bra råd som löser det för TS men jag tror att det är bra att prata med familjen och vännerna du har, både om vad som händer nu och om vardagliga saker. Inte bara låta tankarna snurra runt i huvudet.

Det finns en del grupper för anhöriga till cancersjuka, kanske det kan vara något, att dela din oro med andra som förstår.
Citera
2017-06-23, 11:25
  #8
Medlem
Med tanke på att jag kan vara pappan i tråden så kommer jag följa den med intresse. Själv utreds jag för fullt för just denna sjukdom. Även om den ännu inte är konstaterad så sover jag förbannat dåligt just nu. Så pass att jag är sjukskriven pga psykisk ohälsa.
Så just den där förbannade sjukdomen sätter sina spår i alla.

Man att anhöriga mår skit förstår jag då jag haft anhöriga som själva gått bort i cancer. Dock ej så nära anhöriga som förälder/barn.
Men vad gäller samtalet att han gått bort lär ni inte få. Jag önskar att ni kunde få det samtalet. Men lika bra att sparka på dig när du redan ligger. Bara för att du ska vara förberedd.
Man dör inte, knall o fall av cancer. Den jäveln äter sakta upp ens kropp.
Det som kommer hända är att ni får samtalet. Men då handlar det om att han är döende o att ni bör komma in o vaka hos honom.
Något ni ska göra även om det tyvärr blir det hemskaste som händer i era liv.
Citera
2017-06-23, 12:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
Med tanke på att jag kan vara pappan i tråden så kommer jag följa den med intresse. Själv utreds jag för fullt för just denna sjukdom. Även om den ännu inte är konstaterad så sover jag förbannat dåligt just nu. Så pass att jag är sjukskriven pga psykisk ohälsa.
Så just den där förbannade sjukdomen sätter sina spår i alla.

Man att anhöriga mår skit förstår jag då jag haft anhöriga som själva gått bort i cancer. Dock ej så nära anhöriga som förälder/barn.
Men vad gäller samtalet att han gått bort lär ni inte få. Jag önskar att ni kunde få det samtalet. Men lika bra att sparka på dig när du redan ligger. Bara för att du ska vara förberedd.
Man dör inte, knall o fall av cancer. Den jäveln äter sakta upp ens kropp.
Det som kommer hända är att ni får samtalet. Men då handlar det om att han är döende o att ni bör komma in o vaka hos honom.
Något ni ska göra även om det tyvärr blir det hemskaste som händer i era liv.

Du är garanterat inte min pappa då han knappt kan se längre han ser allt i dubbelt och hans svenska är inte så bra
Citera
2017-06-23, 12:55
  #10
Medlem
Cijoks avatar
Han är praktiskt taget en död man (förlåt) jag menar läs på om de olika stadierna av sorg och våga prata med folk om din oro o våga sörja.
Ta vara med de sista tiden med din pappa. Filma han, fråg frågor bara kanske han vet svaret på. Hur han växte upp, vänner, visa ord, barn hem osv. Känslor
Citera
2017-06-23, 16:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cijok
Han är praktiskt taget en död man (förlåt) jag menar läs på om de olika stadierna av sorg och våga prata med folk om din oro o våga sörja.
Ta vara med de sista tiden med din pappa. Filma han, fråg frågor bara kanske han vet svaret på. Hur han växte upp, vänner, visa ord, barn hem osv. Känslor

Aa du tack för att du upplyste mig om att han är en död man inte så att jag hade förstått det
Citera
2017-06-23, 23:29
  #12
Medlem
Cijoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amancio
Aa du tack för att du upplyste mig om att han är en död man inte så att jag hade förstått det

Hej förlåt, jag var jävligt okänslig och jag vill att du ska veta att jag skrev utan att tänka och det var dumt gjort av mig. Hoppas du kan förlåta mig! Jag ska försöka vara mer eftertänksam i framtiden!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback