Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-23, 02:35
  #1
Moderator
Oddballs avatar
I motorbåtsannonser så ser man nästan alltid en angivelse på hur många timmar motorn/motorerna gått. På bilar är det inte helt ovanligt att en del ljusskygga individer skruvar tillbaka mätaren så motorn/bilen ser ut att ha gått mindre än den egentligen har. Det är naturligtvis olagligt ska tilläggas.

Min fråga är hur vanligt tror ni (eller vet) det är att antalet motortimmar på båtar är ändrat, dvs nedskruvat till färre timmar än det egentligen är?
Citera
2017-06-23, 02:45
  #2
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
...Det är naturligtvis olagligt ska tilläggas...
Är detta verkligen olagligt att göra i Sverige?
I Tyskland är det.
Citera
2017-06-23, 03:25
  #3
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Är detta verkligen olagligt att göra i Sverige?
I Tyskland är det.

Olagligt blir det väl först när man säljer bilen/båten, proceduren att skruva mätaren i sig är nog inte olaglig. Men det blir ju falsk marknadsföring när man försöker lura köparen på det sättet.
Citera
2017-06-23, 03:41
  #4
Medlem
Gnomegirls avatar
Hoppsan, jag läste fel i rubriken. Jag trodde det gällde analtimmar, inte antal timmar.

På den föregående frågan skulle jag kunnat svara lite exaktare, då jag trots min relativa ungdom har en hel del erfarenhet inom anal båtmotorism.
Men detta skulle dock innebära brott mot regel 1:03 så jag nöjer mig med att säga vad vi nog alla tänker: "Nog fan fifflas det med gångtiden även på båtmotorer lika mycket som med andra motorer"
Man får väl vara lika misstänksam som vid bilköp?

Och glad midsommar på dig gullgubben!


MVH/Gnomegirl
Citera
2017-06-23, 07:46
  #5
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Hoppsan, jag läste fel i rubriken. Jag trodde det gällde analtimmar, inte antal timmar.

På den föregående frågan skulle jag kunnat svara lite exaktare, då jag trots min relativa ungdom har en hel del erfarenhet inom anal båtmotorism.
Men detta skulle dock innebära brott mot regel 1:03 så jag nöjer mig med att säga vad vi nog alla tänker: "Nog fan fifflas det med gångtiden även på båtmotorer lika mycket som med andra motorer"
Man får väl vara lika misstänksam som vid bilköp?

Och glad midsommar på dig gullgubben!


MVH/Gnomegirl

Analtimmar

Nog skruvas det friskt på båtar, ett lätt sätt att öka intresset för objektet.
Citera
2017-06-25, 02:54
  #6
Moderator
Oddballs avatar
Det var inte mycket till svar man fick... Går det överhuvudtaget att kolla upp eventuellt fusk, dvs när service utförs på en båtmotor - dokumenterar de då hur många timmar den gått i något system eller liknande? För det är ju på det sättet samt med körsträckan som bilbesiktningen skriver in varje år vid besiktningen som man kan kolla om bilar har mätarskruvats, men finns det något liknande för båtar?
Citera
2017-06-25, 03:40
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det var inte mycket till svar man fick... Går det överhuvudtaget att kolla upp eventuellt fusk, dvs när service utförs på en båtmotor - dokumenterar de då hur många timmar den gått i något system eller liknande?
Har lite erfarenhet av båtar med betoning på lite och haft praktik på en firma som reparerar bla båtmotorer, kan inte minnas att jag någonsin sett en motor utrustad med timräknare vilket gör det väldigt enkelt att skruva ned timmarna.
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Hoppsan, jag läste fel i rubriken. Jag trodde det gällde analtimmar, inte antal timmar. l
selektiv syn i sitt esse
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-06-25 kl. 03:43.
Citera
2017-06-25, 04:08
  #8
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har lite erfarenhet av båtar med betoning på lite och haft praktik på en firma som reparerar bla båtmotorer, kan inte minnas att jag någonsin sett en motor utrustad med timräknare vilket gör det väldigt enkelt att skruva ned timmarna.

På alla båtar jag kollar på (runt 9 meters motorbåtar med en eller två dieselmotorer) så har i princip 100% haft väl synliga timräknare på instrumentpanelen. Numera har ju de flesta motorer någon form av "dator" som styr och lagrar information så det borde finnas även på t.ex snurror även om man inte kan se det lika enkelt som på en båt med timmätare.
Citera
2017-06-25, 05:21
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
På alla båtar jag kollar på (runt 9 meters motorbåtar med en eller två dieselmotorer) så har i princip 100% haft väl synliga timräknare på instrumentpanelen. Numera har ju de flesta motorer någon form av "dator" som styr och lagrar information så det borde finnas även på t.ex snurror även om man inte kan se det lika enkelt som på en båt med timmätare.

Jag har aldrig sett mätare på snurror/utombordare, möjligt att sådana finns på sprillans nya, men inte på begagnade. På inombordare har jag dock sett dylika. (De har varit dieslar allihop, Yanmar, Penta etc.). Kopplar man in ett diagnostikverktyg, kan man absolut se drifttiden.

Kolla här:http://docplayer.se/19853163-Marine-...-texa-com.html
(Man måste nog in på en verkstad med motorn för att kolla, diagnostikverktyget kostar nog en hel del..)
Citera
2017-06-25, 11:21
  #10
Medlem
På många Penta fungerar de inte
se
http://www.sxk.se/node/18001

köp

http://www.boatstuff.se/servicedelar...imraknare.html

Reservdel ca 500 kr

Detta är väldigt dåligt då Penta borde vara synonymt med kvalitet ?
instrumentet gjort av VDO synonymt med kvalitet ?
i Schweiz synonymt med kvalitet ?

Dessutom kostar instrumentet ca 4000 kr liknande en bråkdel

Skäms Penta
Citera
2017-06-30, 20:56
  #11
Medlem
Ålder är mer intressant än timmar.
Köp ägaren inte båten. Förutsatt att han ägt båten länge. En gammal farbror som ägt trettio år gammal mercedes i ett år som kom till Sverige för två sedan säger inget om fordonet. Om vi ska förklara på ett sätt alla förstår.

Tiden tar alla båtmotorer. Är man nere och snackar timmar på motorn, har man andra problem. Är ju direkt pinsamt när etablerade båtfirmor pratar timmar på 20-30 år gamla motorer utan totalrenovering. Det är ju bara bondfångeri.
Hästhandlare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback