Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-23, 01:43
  #1
Medlem
Hejsan!

Det är så här att jag skulle vilja bygga ett flygande tefat (som dock ej behöver flyga) utan ska enbart stå på gräsmattan i trädgården. Jag funderar över vad man ska kunna använda för material för att få till en slät yta utan så lite skarvar som möjligt. Formen ska vara tefatsliknande på båda sidor, utan några utstående ytor, bara en slät och helst silvrig yta. Så har ni några förslag på material man skulle kunna använda så är det välkommet!
Citera
2017-06-23, 04:20
  #2
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Hejsan!

Det är så här att jag skulle vilja bygga ett flygande tefat (som dock ej behöver flyga) utan ska enbart stå på gräsmattan i trädgården. Jag funderar över vad man ska kunna använda för material för att få till en slät yta utan så lite skarvar som möjligt. Formen ska vara tefatsliknande på båda sidor, utan några utstående ytor, bara en slät och helst silvrig yta. Så har ni några förslag på material man skulle kunna använda så är det välkommet!
Gjut den i aluminium!
Citera
2017-06-23, 13:08
  #3
Medlem
supremanics avatar
Hur stor tänkte du göra den? En metod skulle ju kunna vara att svetsa ihop ett stålskelett som du spänner plastfolie över.
Citera
2017-06-23, 13:25
  #4
Avstängd
limma frigolit och skär till med glödgad tråd , måla med slät silver hammarlack , kul med sådana här byggen man ser i bland senast va en kopia på en förkrymt orange telefonkiosk som stod ute efter vägen bredvid övriga brevlådor
Citera
2017-06-23, 13:30
  #5
Medlem
Giftig, miljöfarlig ? dyr plast-glasfiber... https://www.watski.se/Plast-Och-Glasfiber-1115i
Citera
2017-06-23, 13:35
  #6
Medlem
Skulle vara coolt om du byggde ett tefat som du kan bo i typ
Istället för villa .
Citera
2017-06-23, 15:20
  #7
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Skulle vara coolt om du byggde ett tefat som du kan bo i typ
Istället för villa .

Fanns väl någon finsk arkitekt som ritade hus i plast som såg ut som tefat har jag för mig?

Edit: Futuro hette dom visst: https://sv.wikipedia.org/wiki/Futuro
Citera
2017-06-23, 15:23
  #8
Medlem
Tack för svaren!
Tipset med frigolit verkar inte helt illa faktiskt, ganska billigt och borde kunna gå att forma till ganska så lätt. Ska fundera vidare lite, vill komma så billigt undan som möjligt och svets och dylikt har jag dessvärre ej tillgång till vilket jag kanske borde skrivit redan i inledande inlägget.
Hade också tänkt att man kunde dra över med någon form av plast eller liknande och spraymåla med kromlack eller möjligtvis kanske det räcker med att måla med en vanlig silverliknande matt färg.
Tanken är väl att fästa LED-lampor runtom som blinkar och sådär, helst att man ska kunna ha den ute över vintern också men vi får väl se.
Storleken är jag lite osäker på men optimalt vore väl runt en 2 meter i diameter, men 1,5 m borde nog räcka också.
Haha ja det hade ju varit rätt fräckt att bygga i en storlek så pass stor att man kunde gå in i det, faktiskt en lockande tanke men den händigheten besitter jag nog inte riktigt.
Citera
2017-06-23, 16:03
  #9
Avstängd
frigolit köper du billigt på byggvaruhusen , finns många olika varianter och kvaliter , den blå tänkte jag mest på , att limma kan gå att använda blomspruta med aceton du duschar på en yta och sedan lägger på ett nytt block så de limmas samman , men finns lim som funkar också , fråga där du köper frigoliten , de borde veta mera , uppdatera tråden med bilder om du orkar under byggets gång , vore kul
Citera
2017-06-23, 16:07
  #10
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Tack för svaren!
Tipset med frigolit verkar inte helt illa faktiskt, ganska billigt och borde kunna gå att forma till ganska så lätt. Ska fundera vidare lite, vill komma så billigt undan som möjligt och svets och dylikt har jag dessvärre ej tillgång till vilket jag kanske borde skrivit redan i inledande inlägget.
Hade också tänkt att man kunde dra över med någon form av plast eller liknande och spraymåla med kromlack eller möjligtvis kanske det räcker med att måla med en vanlig silverliknande matt färg.
Tanken är väl att fästa LED-lampor runtom som blinkar och sådär, helst att man ska kunna ha den ute över vintern också men vi får väl se.
Storleken är jag lite osäker på men optimalt vore väl runt en 2 meter i diameter, men 1,5 m borde nog räcka också.
Haha ja det hade ju varit rätt fräckt att bygga i en storlek så pass stor att man kunde gå in i det, faktiskt en lockande tanke men den händigheten besitter jag nog inte riktigt.

Bygg ett lusthus som ser ut som ett flygande tefat.
Citera
2017-06-23, 16:25
  #11
Medlem
Fegyvereks avatar
Såna foliefiltar för en astrid på biltema kanske är något för dig? Glänsande aluminiumfilt. Skit i färg. Spraylimma fast bara.

( http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fril...lt-2000037358/ )
Citera
2017-06-23, 16:58
  #12
Medlem
Ring till en porslinsfabrik http://www.gustavsbergsporslinsfabri...n-egen-servis/ och beställ två 3meter tefat av porslin som du sätter ihop i trädgården så du har ett äkta tefat!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback