Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-06-28, 17:04
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Jag känner till detta eftersom jag har kommit i kontakt med just en sådan kvinna. Jag vill gärna framhäva bostadsfrågan också i det här sammanhanget, för det tror jag är en viktig punkt. Den här kvinnan betraktade det som en självklarhet att hus måste vara bättre & dyrare än lägenhet. Jag har aldrig mött en så inskränkt person med så otroligt snäv infallsvinkel, så makalöst dålig koll på marknaden & så galet snedvriden världsbild.

Hon hade bara blivit kvar i skithålan på 3000 invånare som hon föddes i. Fått barn i tonåren med lokal kille & sedan köpt hus ett stenkast från huset hon växt upp i. Jobbade i ortens ICA-butik. Aldrig haft en tanke på att flytta till en stad. Hon blev fullständigt chockad när jag berättade vad lägenheter i städer kostar, att hennes hus knappt är värt någonting i lägenhetsväg. Hon trodde att lägenhet är något man bara tar innan man fått råd med villa. Hon hade aldrig ens besökt någon som bor i en stad & verkade inte ens känna till vilka flotta svindyra våningar som folk har i städer.

Det här fick mig verkligen att undra. Det var som att möta någon från en annan planet. Jag kommer ju från högutbildad miljö där det är normalt att göra karriär & köpa dyra lägenheter. Själv är jag less på att bo i skithåla & tittar ofta på blocket efter lägenheter i städer. Det jag noterat är sättet som flotta lägenheter i städer marknadsförs på. Ofta står det högklackade skor i hallen & champagneflaska på balkongen. Raka motsatsen till hennes liv alltså. Man marknadsför lägenheten i stadskärnan till folk som vill "leva livet" medan 70-tals villor i skithålor inte alls stylas & marknadsförs på det sättet.

Kanske äger den som säljer lägenheten bara ett par högklackade, men man väljer att lyfta fram dem som rekvisita till den flotta 3an i centrum. Likaså med champagnen. Den här livsstilen hade den här kvinnan aldrig ens tänkt på. Det var bara rakt ut ur en familj & rakt in i en annan i samma område i skithålan. Hon såg inget annat än just familjeliv. Det var liksom hennes värld. Där fanns heller inget intresse för någon hobby. Varken hästar, bilar, trädgård eller något annat som skulle motivera varför man måste bo i ett stort hus. Nej, ingenting. Det var bara en självklarhet med hus för det är ju så man bor. Extremt snäv världsbild. Inga specifika krav heller alls på vilken sorts hus eller vilken sorts område. Nej, bara hus vad fan som helst. Sedan blir hon paff när lägenheter kostar mycket mer än hennes hus.

Är det så viktigt att man bor dyrt då?

Om priset är det viktigaste är det ju bara att kolla upp vad som är det dyraste man har råd med.
Citera
2017-06-28, 17:10
  #74
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Är det så viktigt att man bor dyrt då?

Om priset är det viktigaste är det ju bara att kolla upp vad som är det dyraste man har råd med.

Nej, men tråden handlar väl om kvinnor som bara vill rusa in i familjelivet & inte ser något annat liv än just familjelivet. Därav att jag lyfte bostadsfrågan. Den här kvinnan, som aldrig ens kollat priser uppenbarligen, trodde att det var en självklarhet att stora familjebostäder (dvs villa) måste vara dyrare & bättre än lägenhet. Hon var så inskränkt att hon inte kunde se att andra människor är ute efter en helt annan sorts bostäder & helt annan sorts livsstil.
Citera
2017-06-29, 01:18
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Jag känner till detta eftersom jag har kommit i kontakt med just en sådan kvinna. Jag vill gärna framhäva bostadsfrågan också i det här sammanhanget, för det tror jag är en viktig punkt. Den här kvinnan betraktade det som en självklarhet att hus måste vara bättre & dyrare än lägenhet. Jag har aldrig mött en så inskränkt person med så otroligt snäv infallsvinkel, så makalöst dålig koll på marknaden & så galet snedvriden världsbild.

Hon hade bara blivit kvar i skithålan på 3000 invånare som hon föddes i. Fått barn i tonåren med lokal kille & sedan köpt hus ett stenkast från huset hon växt upp i. Jobbade i ortens ICA-butik. Aldrig haft en tanke på att flytta till en stad. Hon blev fullständigt chockad när jag berättade vad lägenheter i städer kostar, att hennes hus knappt är värt någonting i lägenhetsväg. Hon trodde att lägenhet är något man bara tar innan man fått råd med villa. Hon hade aldrig ens besökt någon som bor i en stad & verkade inte ens känna till vilka flotta svindyra våningar som folk har i städer.

Det här fick mig verkligen att undra. Det var som att möta någon från en annan planet. Jag kommer ju från högutbildad miljö där det är normalt att göra karriär & köpa dyra lägenheter. Själv är jag less på att bo i skithåla & tittar ofta på blocket efter lägenheter i städer. Det jag noterat är sättet som flotta lägenheter i städer marknadsförs på. Ofta står det högklackade skor i hallen & champagneflaska på balkongen. Raka motsatsen till hennes liv alltså. Man marknadsför lägenheten i stadskärnan till folk som vill "leva livet" medan 70-tals villor i skithålor inte alls stylas & marknadsförs på det sättet.

Kanske äger den som säljer lägenheten bara ett par högklackade, men man väljer att lyfta fram dem som rekvisita till den flotta 3an i centrum. Likaså med champagnen. Den här livsstilen hade den här kvinnan aldrig ens tänkt på. Det var bara rakt ut ur en familj & rakt in i en annan i samma område i skithålan. Hon såg inget annat än just familjeliv. Det var liksom hennes värld. Där fanns heller inget intresse för någon hobby. Varken hästar, bilar, trädgård eller något annat som skulle motivera varför man måste bo i ett stort hus. Nej, ingenting. Det var bara en självklarhet med hus för det är ju så man bor. Extremt snäv världsbild. Inga specifika krav heller alls på vilken sorts hus eller vilken sorts område. Nej, bara hus vad fan som helst. Sedan blir hon paff när lägenheter kostar mycket mer än hennes hus.

Du beskriver verkligen en sanning där! Den här tjejen hade noll koll på vad som egentligen räknas och betyder något, ur ett urbant civiliserat medvetet perspektiv. Att få "bilda familj" och inhysa denna i en 70-tals villa at any place var det viktiga. Gulligt och naivt? Ja, kanske. Men medvetet och med eftertanke? Nej.

Men mer explicit, vad är ett familjeliv? Bestämma sig punkt och slut för en partner, skaffa barn med allt vad det innebär (fattar folk egentligen vad det innebär?), slappna av, ha fritidskläder, gegga i vardagen och bråka om städning, barnpassning, tider, pengar etc? Kvinnor som längtar efter "familjeliv" borde var kloka (eller dumma) nog att göra sig tillgängliga för välbärgade män. Om man enkom söker "familjeliv" så är det väl bara att upplysa dem om att detta liv blir så mycket mer behagligt och bekvämt om mannen har pengar.

Vad är det annars man söker? Misär, tristess, bitterhet. PLUS några barn att ovillkorligen sörja för. Barnen finns där alltid. Det finns ingen sådan färdig mall som garanterar lycka och trygghet! Din så kallade man kan börja drömma och fantisera om oskulder, efter det att du burit och fött fram hans barn (och ditt). Du blir inte gnällig och sur då va? Du håller masken. För barnen är väl prio ett? Du klagar inte då va? Nej gör inte det. Att bli förälder är att ställa sig i ett altruistiskt led, där du alltid är nummer tio, och dina avkommor alla siffror före.

Trots att du ska göra allt för dina avkommor, ta hand om dem, sörja för dem, alltid, så måste du glömma beröm, pokaler, dekaler, utmärkelser i världen. Ingen förutom du ser till dina barn, och ingen förutom du ser till din roll som mamma. Ingen, läs ingen, kommer att berömma eller ära dig för att du varit delaktig till nytt liv. Tvärtom, ska du veta, ses en kvinna som fött och har barn, som ett sämre "kap" av medvetna män.

Om du ska skaffa egna barn, var ytterst vaksam på och medveten om med vem du väljer som fader. Och jag kan nästan garantera att ca 95 % går fetbort, för att dom enbart vill knulla det som erbjuds för stunden. Krasst? Bittert? Nej, jag tror inte det, för jag har undkommit situationen. Dels utifrån frihetsbehov och dels utifrån mer ideologiska skäl. Föröken eder, sa Gud. Men när världen ser ut som den gör? I en idealvärld så JA. Men nu? Nej.
Citera
2017-06-29, 01:23
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Nej, men tråden handlar väl om kvinnor som bara vill rusa in i familjelivet & inte ser något annat liv än just familjelivet. Därav att jag lyfte bostadsfrågan. Den här kvinnan, som aldrig ens kollat priser uppenbarligen, trodde att det var en självklarhet att stora familjebostäder (dvs villa) måste vara dyrare & bättre än lägenhet. Hon var så inskränkt att hon inte kunde se att andra människor är ute efter en helt annan sorts bostäder & helt annan sorts livsstil.

Jag tar dig ovillkorligt i försvar här. Du utvidgar frågeställningen, och åt helt rätt håll. Vi måste placera oss i verkligheten, även om det kanske för vissa tar emot. Du beskriver en "kvinnotyp" som icke alls är ovanlig. Föreställningar om "normalt familjeliv" och detta som någon slags etikett på att vara lyckad och normal. "Nu har jag kommit i hamn jag också".
Citera
2017-06-29, 01:40
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Anledningen till att jag reagerade på ditt inlägg är att jag tycker illa om när personer dömer andras livsval. Dina åsikter tyder på en oförmåga att se saker ur en annan synvinkel än din egen, och det är bara att beklaga eftersom livet blir rikare när man har större förståelse och acceptans.

Läs igenom vad du skrivit och vad jag skrivit så ser du en milsvid skillnad. Dina åsikter ÄR både inskränka, nedvärderande och dömande.

Ser du någonstans att jag har skrivit något som är nedsättande eller dömande om dig eller dina val i livet? Nej, det kan du inte se, för jag har inte skrivit det. Min inställning är nämligen att andra människor gör sina egna livsval och lever sina egna liv.

Om jag däremot hade skrivit att personer som inte vill ha barn är kalla, känslolösa och oförmögna att älska någon villkorslöst, och att de är omogna, lata egoister som inte klarar av att offra sin egen bekvämlighet och ta ansvar för någon annans välmående, då hade jag skrivit lika inskränkt, nedvärderande och dömande som du.

För mig är känslorna för mina barn fullständigt självklara, och kärlek och glädje ser jag som meningen med livet. De föräldrar jag känner har skaffat barn av liknande anledning som jag, så i mina kretsar är det inget som behöver omnämnas.

Men med tanke på dina åsikter så verkar ju människorna i din närhet vara helt annorlunda, och därför talar jag om hur verkligheten ser ut för oss som inte har gröt i huvudet och som inte ser det som ett onödigt offer att ha barn.

Kvinnor som har barn i din närhet är ju tydligen grötiga i huvudet, bittra, omogna, osäkra, bekräftelsesökande och lurar män att bli pappor o.s.v., och männen i din närhet är tydligen så viljelösa/korkade/ansvarslösa att de skaffar barn fast de inte vill ha några, så det kändes viktigt att poängtera att de flesta som skaffar barn inte är som föräldrarna du känner.

Det är stor skillnad mellan att diskutera problematiken i ett fenomen man tycker sig ha stött på, och att ge utlopp för åsikter som är både inskränkta, nedvärderande och dömande. Läs din trådstart igen så ser du att de två första styckena och den första meningen i stycke tre tar upp problematiken i ett fenomen du tycker dig ha stött på, men därefter har du skrivit mängder av inskränkta, nedvärderande och dömande åsikter.

Du ger mig utan omsvep en "oförmåga att se saker ur en annan synvinkel än min egen. Och det är okej då? Känner du mig? Jag försöker initiera en diskussion runt lättvindigheten i införskaffandet av levande liv. Du menar utan ödmjukhet att jag saknar acceptans och förståelse. Det är hårda ord. Jag har inte skrivit explicit att du saknar grundläggande värderingar och känslor. Varför känner du dig träffad?

Försöker du avhumanisera mig, enbart utifrån min trådstart och att jag vill diskutera tveksamma motiv bakom vissa kvinnors "val" att bilda familj och bli mammor? Det är väl egentligen inte dig jag vänder mig till där? Du vet väl själv vem du är och vad du står för? Jag tvivlar inte en sekund på att vissa människor tar hand om sina avkommor utan att söka bekräftelse för egen del!

Visst, jag tar inget holistiskt grepp om hela fenomet "skaffa barn till världen", utan jag fokuserar på vissa kvinnors tendens att "ta till" detta med moderskap och påtvingat faderskap utifrån ytterst tveksamma motiv. Jag problematiserar att så många tjejer inbillar sig att familjeliv och moderskap är någon "milstolpe" i livet som ska avverkas för att betraktas som lycklig och lyckad. Det är fel! De gräver sina egna gravar.
Citera
2017-06-29, 08:42
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axelinaoneandonly
Du ger mig utan omsvep en "oförmåga att se saker ur en annan synvinkel än min egen. Och det är okej då? Känner du mig? Jag försöker initiera en diskussion runt lättvindigheten i införskaffandet av levande liv. Du menar utan ödmjukhet att jag saknar acceptans och förståelse. Det är hårda ord. Jag har inte skrivit explicit att du saknar grundläggande värderingar och känslor. Varför känner du dig träffad?

Försöker du avhumanisera mig, enbart utifrån min trådstart och att jag vill diskutera tveksamma motiv bakom vissa kvinnors "val" att bilda familj och bli mammor? Det är väl egentligen inte dig jag vänder mig till där? Du vet väl själv vem du är och vad du står för? Jag tvivlar inte en sekund på att vissa människor tar hand om sina avkommor utan att söka bekräftelse för egen del!

Visst, jag tar inget holistiskt grepp om hela fenomet "skaffa barn till världen", utan jag fokuserar på vissa kvinnors tendens att "ta till" detta med moderskap och påtvingat faderskap utifrån ytterst tveksamma motiv. Jag problematiserar att så många tjejer inbillar sig att familjeliv och moderskap är någon "milstolpe" i livet som ska avverkas för att betraktas som lycklig och lyckad. Det är fel! De gräver sina egna gravar.
Återigen. Jag känner mig inte träffad av dina inskränkta, nedsättande och dömande åsikter, däremot tycker jag illa om när personer dömer andras livsval.

Det du skriver visar att du har en oförmåga att se saker ur en annan synvinkel än din egen, och att du har liten förståelse och acceptans gällande andra människor och deras livsval. Visst finns möjligheten att du trollar och inte alls tänker och tycker som du skriver, men är det du skrivit dina egna åsikter så visar de på en oförmåga att se saker ur en annan synvinkel än din egen, och att du har liten förståelse och acceptans gällande andra människor och deras livsval.

Återigen. I de första två styckena och första meningen i tredje stycket initierar du en diskussion. Men därefter kommer dina inskränkta, nedvärderande och dömande åsikter fram. Det jag frågade i mitt första inlägg och fortfarande undrar är VARFÖR du har så inskränkta, nedvärderande och dömande åsikter om andra personers livsval? Vad är det som gör att du tror att du är facit och inte kan förstå och acceptera andra personers inställning och livsval?

Är ditt dömande av andra människor något som hänger ihop med din tro, eller hör det till din egen personlighet?
Citera
2017-06-29, 10:50
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
... Min värld är rätt bra. ...
Nej, det är den inte. När man läser dina inlägg på forumet så ser man att du är bitter och arg och att du attackerar andra för att flytta ångesten från ditt eget liv till andras. Gör dig själv en tjänst och sök psykoterapi. Medicin gillar du ju inte. Innan du har tagit tag i detta ska du inte skaffa barn eller familj. Men om du redan har det är det ännu viktigare att du söker hjälp. Lycka till!
Citera
2017-06-30, 23:12
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Nej, men tråden handlar väl om kvinnor som bara vill rusa in i familjelivet & inte ser något annat liv än just familjelivet. Därav att jag lyfte bostadsfrågan. Den här kvinnan, som aldrig ens kollat priser uppenbarligen, trodde att det var en självklarhet att stora familjebostäder (dvs villa) måste vara dyrare & bättre än lägenhet. Hon var så inskränkt att hon inte kunde se att andra människor är ute efter en helt annan sorts bostäder & helt annan sorts livsstil.

Nej, tråden handlar om kvinnor som vill ha familj och barn.
Det betyder inte att de inte ser något annat liv eller att alla familjer vill bo i hus.
__________________
Senast redigerad av Statistenidittliv 2017-06-30 kl. 23:15.
Citera
2017-07-03, 01:19
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Nej, tråden handlar om kvinnor som vill ha familj och barn.
Det betyder inte att de inte ser något annat liv eller att alla familjer vill bo i hus.


App app app, det var faktiskt jag som startade tråden, och jag problematiserade detta med att kvinnor skaffar barn utifrån tveksamma anledningar och med dunkla motiv. Så tråden är inte avsedd att ta det holistiska greppet "kvinnor som vill ha familj och barn". Den tråden får du starta själv fröken.
Citera
2017-07-03, 01:23
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Återigen. Jag känner mig inte träffad av dina inskränkta, nedsättande och dömande åsikter, däremot tycker jag illa om när personer dömer andras livsval.

Det du skriver visar att du har en oförmåga att se saker ur en annan synvinkel än din egen, och att du har liten förståelse och acceptans gällande andra människor och deras livsval. Visst finns möjligheten att du trollar och inte alls tänker och tycker som du skriver, men är det du skrivit dina egna åsikter så visar de på en oförmåga att se saker ur en annan synvinkel än din egen, och att du har liten förståelse och acceptans gällande andra människor och deras livsval.

Återigen. I de första två styckena och första meningen i tredje stycket initierar du en diskussion. Men därefter kommer dina inskränkta, nedvärderande och dömande åsikter fram. Det jag frågade i mitt första inlägg och fortfarande undrar är VARFÖR du har så inskränkta, nedvärderande och dömande åsikter om andra personers livsval? Vad är det som gör att du tror att du är facit och inte kan förstå och acceptera andra personers inställning och livsval?

Är ditt dömande av andra människor något som hänger ihop med din tro, eller hör det till din egen personlighet?

Och när jag initierade en diskussion, du lurade aldrig på att hänga med i den linjen då? Eller handlar den här tråden om vad vi lyckas läsa in angående skribenternas personligheter? Är inte själva ämnet i fokus?

Tänk vad medelsvensson är lurad när det gäller det där med FÖRDÖMANDE som de drillats sedan vaggan att dra till med vid första bästa kontakt med människor med åsikter.

Vi rundar av här. Men blir du det minsta intresserad av själva ämnet för trådstarten så bollar jag gärna reflektioner. Önskar dig en fin sommar.
Citera
2017-07-03, 08:35
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axelinaoneandonly
Och när jag initierade en diskussion, du lurade aldrig på att hänga med i den linjen då? Eller handlar den här tråden om vad vi lyckas läsa in angående skribenternas personligheter? Är inte själva ämnet i fokus?

Tänk vad medelsvensson är lurad när det gäller det där med FÖRDÖMANDE som de drillats sedan vaggan att dra till med vid första bästa kontakt med människor med åsikter.

Vi rundar av här. Men blir du det minsta intresserad av själva ämnet för trådstarten så bollar jag gärna reflektioner. Önskar dig en fin sommar.
Om du läser det jag skrivit utan att bli blockerad av kränkthet för att jag påpekar att de åsikter du visar i tråden är inkräkta, nedsättande och dömande, så ser du vad jag anser om ämnet.

Det hade varit intressant med ett svar på frågan jag ställde, men att inte svara är ju också en slags svar.

Önskar dig en fin sommar och ett mer öppensinnat och kärleksfullt liv!
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback