Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-08-07, 18:15
  #25
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinos


Ja, det är ett missbruk.

Ett bruk är en rolig grej som du gör någon gång. Inte en veckorutin där du springer till langaren och plockar upp en five till veckan.

Att man stoppar i sig en drog på vardagen är ett missbruk.
Att du röker nån gång på helgen lite spontant, är ett bruk.

Om du tänker såhär: Om du skulle byta ut varje spliff du röker, till en öl - Tycker du att det är lika acceptabelt då?

Varför skulle det vara ett missbruk att röka varje dag? Och sluta jämföra med öl och alkohol, det är en jävla skillnad. Du som röker så sällan får ett annat rus än oss andra, vi känner inte så mycket och efter 2 timmar märker jag knappt att jag rökt utan får rulla på en ny. Om jag ens orkar. Det är inte så spännande att röka när man är så tolerant, men jag föredrar det så. Dels för att jag inte får abstinens utan. Men också att jag kan bete mig som folk efteråt så kan röka innan jobb, möten dryga släktträffar mm.

Låter osunt? Cannabis är ett naturläkemedel som bör hanteras därefter. Små regelbundna doser dagligen. Allt annat är missbruk då du bara är ute efter drogruset. Och när man tar det sporadiskt har det ingen effekt som läkemedel.
Citera
2017-08-11, 13:13
  #26
Medlem
Tinoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
Varför skulle det vara ett missbruk att röka varje dag? Och sluta jämföra med öl och alkohol, det är en jävla skillnad. Du som röker så sällan får ett annat rus än oss andra, vi känner inte så mycket och efter 2 timmar märker jag knappt att jag rökt utan får rulla på en ny. Om jag ens orkar. Det är inte så spännande att röka när man är så tolerant, men jag föredrar det så. Dels för att jag inte får abstinens utan. Men också att jag kan bete mig som folk efteråt så kan röka innan jobb, möten dryga släktträffar mm.

Låter osunt? Cannabis är ett naturläkemedel som bör hanteras därefter. Små regelbundna doser dagligen. Allt annat är missbruk då du bara är ute efter drogruset. Och när man tar det sporadiskt har det ingen effekt som läkemedel.


Jag hade själv rökt i flera år så jag vet exakt vad jag snackar om.
Det är bara nu när jag har förstått själv hur mycket pengar och tid som jag har slösat på ingenting.

Du erkänner ju själv att du måste röka cannabis för att träffa din familj.
Kanske borde gå igenom dina sociala problem och åtgärda det istället för att ta en quick-fix på dina problem i vardagen?
Citera
2017-08-12, 09:33
  #27
Medlem
the juntos avatar
Vad är ett missbruk är eller definieras av är ju helt upp till betraktaren. Jag anser att du har ett missbruk men det är bara min åsikt. Testa att vara utan ett halvår och se hur det går.
Citera
2017-08-12, 10:35
  #28
Medlem
dirtysouths avatar
När man lånar pengar för att köpa gräs, eller så är man bara en luffare helt enkelt.
Missbruk skulle det också kunna vara när man startar dagen med att röka, om man inte har speciella behov/sjukdom som kräver det.
Citera
2017-08-14, 08:18
  #29
Medlem
Skulle kalla det missbruk i samma ögonblick du skiter i dina vardags åtaganden för att dra en banan. Eller när högen av brev från inkasso/kronofogden blir högre än högen med reklam.

Har personligen rökt dagligen under en jävla massa år (rökar bara sporadiskt i dagsläget) men aldrig blivit skuldsatt pga haschet eller försummat mina åtaganden. Fast visserligen rökte jag bara på i slutet på kvällen när man var klar med dagens agenda. Fast det var en medveten strategi för att inte bli för inrökt.
Citera
2017-09-02, 16:37
  #30
Medlem
Jag anser att ett bruk övergår till missbruk när du inte klarar av att ta hand om din vardag med alla ansvar osv för då har det gått över från att vara ett brukande till att vara något som är destruktiv för ditt liv.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback