Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-28, 20:20
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Men är kolvringarna platta eller konkava? Platta kan sättas uppåned, konkava däremot kan vara fullsrändigt omöjliga att sätta uppåned.
Profilen är semi-trapzoid som den mittersta figuren i följande bild:
https://dr282zn36sxxg.cloudfront.net...MAGE%2BIMAGE.1

Nedtill är den platt med räta vinklar. Upptill är sidan mot cylinderväggen högre och sidan mot kolven lägre. Spåret i kolven är däremot rektangulärt, så ringen passar lika bra på båda hållen.

Första gången jag skulle montera en sådan kolv såg jag inte att ringen hade olika sidor och jag hade satt den fel med 50% sannolikhet. Sedan hittade jag en liten lapp på italienska längst ned i lådan, som jag körde i google translate för att kunna läsa och där stod kort att övre ringen måste sättas med rätt sida upp, utan att förklara vilken sida som var vilken. Hade jag inte läst lappen så hade jag lika gärna kunnat göra fel. Och jag misstänker att många 15-åringar har så bråttom att de bara slänger ihop sakerna utan att ha en susning.
Citera
2017-06-29, 00:41
  #14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Profilen är semi-trapzoid som den mittersta figuren i följande bild:
https://dr282zn36sxxg.cloudfront.net...MAGE%2BIMAGE.1
Rent allmänt så kan formen på kolvringar variera rätt mycket har jag märkt och det kan även skilja mellan kolvar från samma tillverkare till en specifik cylinder.

Citat:
Första gången jag skulle montera en sådan kolv såg jag inte att ringen hade olika sidor och jag hade satt den fel med 50% sannolikhet.
Första gången jag stötte på det stack hela kolvringen ut ~0.3mm och gick inte att pressa in, något papper eller annan information har aldrig följt med om hur kolvringar ska monteras och vad jag vet har jag aldrig stött på asymmetriska kolvringar som gått att montera upponed något jag specifikt tittar på.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-06-29 kl. 00:46.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback