Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-22, 23:04
  #1
Medlem
von-Boegroeffs avatar
Vill bilda mig en uppfattning om landet då jag har planer på att resa dit i framtiden. Hur är situationen där? krig? terrorism? Vad kan man göra i Tanzania förutom att bestiga Kilimanjaro? Hur är folket där? Hur mycket hiv/aids/malaria finns det där? är det lagligt att dricka alkohol i landet? säljer dom alkohol i butikerna?

Var inte blyga nu
Citera
2017-06-22, 23:11
  #2
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Tanzania är ett av de enklaste afrikanska länderna att besöka.

Inte mycket krig eller terrorism.

De två vanligaste aktiviteterna förutom berget är safari (företrädesvis Serengeti) och sol och bad (företrädesvis Zanzibar).

Folk är snälla.

Om du äter malariapiller och använder kondom klarar du dig fint.

Det är lagligt att dricka alkohol och det säljs i butiker. Det mest kända ölet bär namnet Kilimanjaro, och den mest kända starkare drycken heter Konyagi (smakar som gin).
Citera
2017-06-22, 23:17
  #3
Avstängd
Arkhamists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-Boegroeff
Vill bilda mig en uppfattning om landet då jag har planer på att resa dit i framtiden. Hur är situationen där? krig? terrorism? Vad kan man göra i Tanzania förutom att bestiga Kilimanjaro? Hur är folket där? Hur mycket hiv/aids/malaria finns det där? är det lagligt att dricka alkohol i landet? säljer dom alkohol i butikerna?

Var inte blyga nu
Dina frågor beror ju lite på vad man jämför med. Om du jämför hivrisken med exempelvis The Village i San Fransisco 1982 så skulle jag säga att man är jämbördiga. Malaria finns i hela Afrika, det är en insektsspridd sjukdom. Det finns även oerhört många negrer där.

Hade jag varit som du så hade jag struntat i att resa till Tanzania. Eller ja, till Afrika i gemen. Afrika är ett skithål utan guds nåde och ingen vit man har där att göra. Möjligen som invaderande trupp men definitivt inte som turist.

Åk någonstans roligare, någonstans där du inte riskerar att bli uppäten av kannibaler eller nedsmittad med hiv.
Citera
2017-06-23, 10:26
  #4
Medlem
Skit i malariapiller om du kan. Kolla upp vilket område du ska till och om du ens behöver ta malariapiller. Jag har rest och tältat i tanzania utan det, gick bra.
Citera
2017-06-23, 12:26
  #5
Medlem
von-Boegroeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
Tanzania är ett av de enklaste afrikanska länderna att besöka.
Som jag fattat det så går europiska flighter till Dar es Salaam och vill man då ha lite solsemester under 1 vecka om vi säger att man är där en månad är det Zanzibar som gäller då eller finns det fina ställen på fastlandet också?

Hört att det ska kosta mycket pengar med inträde till nationalparker, hur funkar det man måste väl kunna åka en omväg in i parken eller har dom vakter som patrullerar?

Att bestiga Kilimanjaro ska väl också kosta hiskligt mycket? eller är det bara ifall man använder sig av guide och sådant? eller är det inträde där också?

Är det lätt att hitta fräscha vandrarhem om man bilar runt i landet? funkar det att slå upp tält och campa mitt i bushen alt hyra en husbil?

Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Skit i malariapiller om du kan. Kolla upp vilket område du ska till och om du ens behöver ta malariapiller. Jag har rest och tältat i tanzania utan det, gick bra.

Ja man behöver väl inte vara orolig för malaria i savannen som jag har förstått det, finns det någon bieffekt av malariapiller? annars tänker jag att det är lika bra att äta i förebyggandesyfte
Citera
2017-06-23, 14:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von-Boegroeff
Som jag fattat det så går europiska flighter till Dar es Salaam och vill man då ha lite solsemester under 1 vecka om vi säger att man är där en månad är det Zanzibar som gäller då eller finns det fina ställen på fastlandet också?

Hört att det ska kosta mycket pengar med inträde till nationalparker, hur funkar det man måste väl kunna åka en omväg in i parken eller har dom vakter som patrullerar?

Att bestiga Kilimanjaro ska väl också kosta hiskligt mycket? eller är det bara ifall man använder sig av guide och sådant? eller är det inträde där också?

Är det lätt att hitta fräscha vandrarhem om man bilar runt i landet? funkar det att slå upp tält och campa mitt i bushen alt hyra en husbil?



Ja man behöver väl inte vara orolig för malaria i savannen som jag har förstått det, finns det någon bieffekt av malariapiller? annars tänker jag att det är lika bra att äta i förebyggandesyfte

Ja, de har fruktansvärda biverkningar på de flesta. Det finns dock ett medel som inte ger lika många biverkningar men det kan man bara äta i begränsad tid. Själv blev jag helt virrig, mardrömmar, dåligt närminne och hade svårt att koncentrera mig. Blev rätt nedstämd med. Skulle dock avta efter två veckor men jag stod inte ut. Gav upp efter en och en halv tror jag.
Citera
2017-06-25, 16:58
  #7
Medlem
von-Boegroeffs avatar
Måste man ha guide för killimanjaro?
Citera
2017-06-25, 22:17
  #8
Medlem
auxinkills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-Boegroeff
Måste man ha guide för killimanjaro?

Att besöka Tanzania är i stort sett säkert, man får använda synt förnuft. Om du tänker nå toppen på Kilimanjaro och inte har mycket bra kondition, måste du ha hjälp.
Citera
2017-06-25, 22:20
  #9
Medlem
Har precis varit i Tanzania och det är ett magiskt land. Ibland mycket vackert och ibland alldeles kalt.
Visst kostar det att åka in i parkerna men har då råd med resan dit så har du råd att betala för dig också, i annat fall så åk till mallis!
Du måste ha ett fordon om du ska in i parken och en guide, annars ser du ingenting och det är väldigt stora vidder vi pratar om.
Enklast blir att flyga till Nairobi, Kenya och sedan ett mindre plan till ex Arusha.
Att hitta vandrarhem vet jag inte och jag såg faktiskt inga sådana heller, även hotell kan vara svårt att hitta.
Zanzibar att vackert men jag har varit på betydligt finare stränder. Där vi bodde var det väldigt stor skillnad på tidvattnet och ibland försvann vattnet ändå ut till korallrevet en kilometer ut.

Det finns 2 typer av malariatabletter, en billig som man kan bli skitdålig av och en dyrare utan biverkningar men som någon skrev bara funkar i någon månad tror jag, välj själv.

Om du tror att du kan campa i busken bara sådär tror jag inte Tanzania är något för dig. Vi hade lejon precis bredvid bilen vid en helt vanlig väg. Det kryllar av hyenor men testa du, det kan säkert bli spännande.
Citera
2017-06-25, 23:39
  #10
Medlem
von-Boegroeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auxinkill
Att besöka Tanzania är i stort sett säkert, man får använda synt förnuft. Om du tänker nå toppen på Kilimanjaro och inte har mycket bra kondition, måste du ha hjälp.

Är vältränad men läste någonstans att det är lag på att man ska ha en guide med sig uppför berget. Jag vill inte använda mig utav några bärare då det inte är någon sport!
Citera
2017-06-25, 23:42
  #11
Medlem
von-Boegroeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techeng
Har precis varit i Tanzania och det är ett magiskt land. Ibland mycket vackert och ibland alldeles kalt.
Visst kostar det att åka in i parkerna men har då råd med resan dit så har du råd att betala för dig också, i annat fall så åk till mallis!
Du måste ha ett fordon om du ska in i parken och en guide, annars ser du ingenting och det är väldigt stora vidder vi pratar om.
Enklast blir att flyga till Nairobi, Kenya och sedan ett mindre plan till ex Arusha.
Att hitta vandrarhem vet jag inte och jag såg faktiskt inga sådana heller, även hotell kan vara svårt att hitta.
Zanzibar att vackert men jag har varit på betydligt finare stränder. Där vi bodde var det väldigt stor skillnad på tidvattnet och ibland försvann vattnet ändå ut till korallrevet en kilometer ut.

Det finns 2 typer av malariatabletter, en billig som man kan bli skitdålig av och en dyrare utan biverkningar men som någon skrev bara funkar i någon månad tror jag, välj själv.

Om du tror att du kan campa i busken bara sådär tror jag inte Tanzania är något för dig. Vi hade lejon precis bredvid bilen vid en helt vanlig väg. Det kryllar av hyenor men testa du, det kan säkert bli spännande.

Så man måste ha bokat alla hotell och sånt innan man åker ner? tänkte att man kunde vara lite spontan på resan och ta in på vandrarhem och sådant allt eftersom. man kanske ska hyra en husbil istället. kan man ställa sig vid nån väg med t.ex husbil eller är risken då stor att man blir rånad eller att militären hyser in en i fängelse?
Citera
2017-06-26, 21:17
  #12
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techeng
Det finns 2 typer av malariatabletter, en billig som man kan bli skitdålig av och en dyrare utan biverkningar men som någon skrev bara funkar i någon månad tror jag, välj själv.

Lariam som tas en gång i veckan ger en del användare olika slags psykiska biverkningar... mardrömmar, ångest, depressioner, i sällsynta fall regelrätta psykoser.

Malarone som tas dagligen ger inte sådana bieffekter men hade nackdelen att det var svindyrt. Men patentet släpptes fritt för nåt år sen så nu finns det billiga fullgoda kopior som Malastad på marknaden. Har själv tagit det flera gånger.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2850329

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback