Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-22, 23:02
  #1
Medlem
Skelets avatar
Haft Bahnhof i ca 8 år utan ett avbrott och funkat kanon. Flyttat nu och Alltelehelvetet är leverantör och funkar skit.

Fick ett papper där det står att jag ska surfa in på valfri webbsida så ska jag komma till deras portal, jo tjena funka nada.

Plugga in routern och går via den och tada allt fungerar utan att gå via deras portal, men nu börjar problemen.

Kör jag iptv eller spelar så fungerar det i ca 1-2 min sedan hackar allt.

Alltele support = STÄNGD

Hur kan jag testa min uppkopling själv? Någonting händer efter 1-2 min sedan hackar skiten sönder.
Citera
2017-06-23, 00:51
  #2
Medlem
salxars avatar
Vänta tills supporten öppnar och ring sen och klaga. Tror inte du kommer kunna lösa det själv, men du kan ju prova att fabriksåterställa routern.
Citera
2017-06-23, 12:07
  #3
Medlem
Testa koppla förbi din router så att du kör IPTV direkt från mediaomvandlaren/lan-uttaget.

Är routern din egen eller är det en router du fått från AllTele?
Citera
2017-06-23, 12:45
  #4
Medlem
Du har förmodligen valt typ Open-/Google-DNS i din dator eller din routers dhcp-server.
Du behöver ha "Automatisk" på IPv4 DNS för att kunna nå en nätleverantörs "Portal"-tjänster. (Gäller även för WiFi på typ Donken/SJ m.fl som kräver nån typ av Godkännande/"inloggning".)
Citat:
Ursprungligen postat av Skelet
Haft Bahnhof i ca 8 år utan ett avbrott och funkat kanon. Flyttat nu och Alltelehelvetet är leverantör och funkar skit.

Fick ett papper där det står att jag ska surfa in på valfri webbsida så ska jag komma till deras portal, jo tjena funka nada.

Plugga in routern och går via den och tada allt fungerar utan att gå via deras portal, men nu börjar problemen.

Kör jag iptv eller spelar så fungerar det i ca 1-2 min sedan hackar allt.

Alltele support = STÄNGD

Hur kan jag testa min uppkopling själv? Någonting händer efter 1-2 min sedan hackar skiten sönder.
Citera
2017-06-23, 14:22
  #5
Medlem
Skelets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lixxor
Testa koppla förbi din router så att du kör IPTV direkt från mediaomvandlaren/lan-uttaget.

Är routern din egen eller är det en router du fått från AllTele?

Som jag skrev testat detta redan, samma problem med/utan router. Kör egen Asus RTN66U.
Citera
2017-06-23, 14:24
  #6
Medlem
Skelets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Du har förmodligen valt typ Open-/Google-DNS i din dator eller din routers dhcp-server.
Du behöver ha "Automatisk" på IPv4 DNS för att kunna nå en nätleverantörs "Portal"-tjänster. (Gäller även för WiFi på typ Donken/SJ m.fl som kräver nån typ av Godkännande/"inloggning".)

Finns inte så många val i routerns inställningar att göra ang wan.

Ingen aning varför jag ska gå via deras portal första gången egentligen då bredbandet ingår i hyran och på någo sett så har det ju gått igång utan att jag varit på deras sida men funkar som råttpest.
Citera
2017-06-24, 04:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skelet
Finns inte så många val i routerns inställningar att göra ang wan.

Ingen aning varför jag ska gå via deras portal första gången egentligen då bredbandet ingår i hyran och på någo sett så har det ju gått igång utan att jag varit på deras sida men funkar som råttpest.
Din routers dhcp-server ligger oftast under LAN-inställningar.

Det viktiga är att du kollar att dina dns-slagningar inte går direkt till Bahnhof/Open-/Google-DNS. I en Win-dator kan du göra det med nslookup i kommandotolken(CMD).

Det är inte för din skull utan för att operatören ska ha koll på att avtalet följs och är aktivt. Även om det är "gratis" så kan du inte begära att det ska funka bra utan att vara aktiverat korrekt.

Efter aktiveringen kan du byta tillbaka till den DNS som är bäst för dig (vilket jag också rekommenderar).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback