Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-22, 22:08
  #1
Medlem
Hej!
Jag har druckit lite för mycket senaste året. Det är sällan det blir särskilt mycket men det är ganska ofta 2-4 öl, många dagar i veckan. För mig är det helt okej, jag tycker det fungerar som ett njutsmedel för mig 90% av tiden men nu när jag är lite nervös tror jag det mest är psykologiskt för mig att slappna av. Det kvarstår ca 2 veckors arbete så snart kan jag också göra det men förutom det, har ni några bra tips på att få bort suget av att öppna en kall öl eller så?

Tycker alkoholfri öl oftast inte är så gott men det funkar väl halvdant ändå. Jag funderar om jag kanske ska säga att varje gång jag är sugen på öl så ska jag tänka att det mest är nervositet och att jag istället då får köra 15 minuters träningspass + dusch. jag får se om denna nya tankelek funkar.

Har ni testat något som funkat för er? Jag tror det mest handlar om att långsamt förändra vanorna men det är svårt att motstå frestelsen. Bor btw i ett land där man kan köpa kall öl typ närsomhelst med massa affärer överallt så det är inte så lätt som att bara inte köpa på systemet eller sätta in dom i kylen, det är alltid lätt att släntra förbi en liten livsbutik och köpa en jävel.
Citera
2017-06-22, 22:23
  #2
Medlem
AA-suiteds avatar
Om det inte handlar om vikt eller diet så tycker jag att alkoholfri öl är ett bra alternativ. Du verkar ha ett problem (dock ett än så länge litet problem) om du dricker så ofta men bra att du vill ta itu med det. Det finns många olika tillvägagångssätt men så länge du verkligen vill (och inte "vill" utan att vara villig att tillägna tid och ork åt det) kommer du klara av det förr eller senare. Att sluta helt är ett exempel på en metod. Att sänka en öl i veckan tills du är nere på 0 är en annan metod.
Citera
2017-06-22, 23:14
  #3
Medlem
Genom att bli seriös med träning eller sport är ett utmärkt sätt att sluta dricka alkohol utan att "tvinga" sig själv till en livstilsförändring. Man vill uppnå högre resultat och som alla vet är det omöjligt om man dricker alkohol regelbundet.

Mitt tips är att börja med kampsport, gärna med sparring-moment så att du mäter dig mot andra människor. Det ökar ambitionerna att bli ännu bättre. Kan rekommendera BJJ, MMA eller Thai box.
Citera
2017-06-23, 00:45
  #4
Medlem
MADs avatar
Det finns ju enormt många riktigt goda alkoholfria öl idag.
Om det inte funkar så är du dock beroende och då är det bäst att vara helt vit tills suget släpper.
Citera
2017-06-23, 00:47
  #5
Medlem
Snuskass avatar
Du kan prova att dricka dig mätt på vatten när du är sugen på en kall. Suget minskar åtminstone och har du tur så räcker det. Knepet fungerar även för mat-, socker- och nikotinabstinens. Åtminstone för mig.
Citera
2017-06-23, 15:38
  #6
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Bubbelvatten / soda streamer där du kan bygga smaker själv.
Är besatt av detta vatten sen jag drog ner på alkoholen.

En last som känns rätt överkomlig

Edit:
Och håller med, funkar mot snus också - munnen får liksom en liten kick av det vassa i bubblorna som fungerar tillfredsställande.
__________________
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2017-06-23 kl. 15:41.
Citera
2017-06-25, 16:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
Genom att bli seriös med träning eller sport är ett utmärkt sätt att sluta dricka alkohol utan att "tvinga" sig själv till en livstilsförändring. Man vill uppnå högre resultat och som alla vet är det omöjligt om man dricker alkohol regelbundet.

Mitt tips är att börja med kampsport, gärna med sparring-moment så att du mäter dig mot andra människor. Det ökar ambitionerna att bli ännu bättre. Kan rekommendera BJJ, MMA eller Thai box.

Ähh när jag spelade fotboll var det flera i ungdomslandslaget som söp varje helg.

Jag tror att om man bara inser att det är ett problem och försöker se det som en mental övning att det är problematiskt att ha begär för alkohol så kanske det ska gå bra.

Boxning är nice men såg MMA häromdagen och det borde fan förbjudas. Okej att det är nice att bli lite grottmänniska ibland med djuriska instinkter men fyfan för den sporten alltså. Det är ju djupt omänskligt och vedervärdigt. Fortsätta mata knytnävsslag på någon som ligger ner... och tycka det är gött när någon får stryk, nää fyfan. Finns dock många som gillar sjuka grejer, minns mina kompisar som såg extrema videos på existenz osv, folk som blev halshuggna, det är också rätt sinnessjukt.
Citera
2017-06-26, 15:01
  #8
Medlem
idiamindadas avatar
Jag har exakt samma problem som TS, dock gäller det bara öl. Det tar en vecka eller två innan suget försvinner, bit ihop och byt inte ut öl mot något blekt substitut.
Citera
2017-06-26, 15:05
  #9
Medlem
G13Hazes avatar
Håll dig borta ifrån platser där andra människor dricker i två månader, sedan får du dricka alkoholfritt, helst inte alkoholfritt öl eller vin, då de väcker associationer till alkoholruset.
Citera
2017-06-26, 17:17
  #10
Medlem
felstavadds avatar
Öl har jag nog inga fler tips än de som nämnts men när det gäller vin (som också efterfrågades i rubriken) så tycker jag tranbärsjuice funkar som ett bra alternativ. Det finns en syra och strävhet i det som påminner om rödvinets.
Citera
2017-06-28, 13:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menduuu
Ähh när jag spelade fotboll var det flera i ungdomslandslaget som söp varje helg.

Jag tror att om man bara inser att det är ett problem och försöker se det som en mental övning att det är problematiskt att ha begär för alkohol så kanske det ska gå bra.

Boxning är nice men såg MMA häromdagen och det borde fan förbjudas. Okej att det är nice att bli lite grottmänniska ibland med djuriska instinkter men fyfan för den sporten alltså. Det är ju djupt omänskligt och vedervärdigt. Fortsätta mata knytnävsslag på någon som ligger ner... och tycka det är gött när någon får stryk, nää fyfan. Finns dock många som gillar sjuka grejer, minns mina kompisar som såg extrema videos på existenz osv, folk som blev halshuggna, det är också rätt sinnessjukt.
Detta är egentligen en annan tråd men boxning är bra mycket mer skadligt än MMA. En boxningsmatch är 12 ronder medans MMA har 3 eller 5 ronder. När en MMA fighter blir nerknockad avslutas personen oftast på marken snabbt och effektivt, dommaren bryter när man slutar försvara sig själv.

En boxare kan bli knockad, sen uppställd för att fortsätta köra och sedan bli knockad igen och bli uppställd ytterligare en gång bara för att bli knockad igen. Det är hjärntrauma och inte konstigt att boxning har haft flera dödsfall, nu senast några veckar sedan medan tex UFC aldrig har haft ett enda dödsfall.

Ungdomsfotboll och en riktig sattsning på kampsport kan inte jämnföras. Jag söp och tog kokain flera gånger i veckan innan jag började med MMA. Nuförtiden dricker jag aldrig. Senast jag var berusad var på nått event 2016.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback