Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-16, 10:42
  #313
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan9000
Vållande är ett annat brott, orsaken att detta inte yrkats är att det var lönlöst att yrka på ett vållande då Börje påstod nödvärn, då skulle ju åklagare vara tvungen att bevisa att Börje använt sig av mer våld än vad som krävs för nödvärn, dvs "ej uppenbar oförsvarligt". Det är i princip omöjligt i detta fall då händelsen och dödsorsaken inte går att fastställa. I nödvärn är det åklagare som bär bevisbördan om en person hänvisar till nödvärn, Börje behöver däremot inte bevisa att det var nödvärn, bara påstå det. Dråp som är det "lägre" graden jämfört med mord behöver inte yrklas särskilt om mord är rubriceringen.

Åklagaren skall åtala för det som utredningen gör gällande.

Det finns inga spår som styrker den åtalades historia om att hon skulle dött av en knuff.

Sammantaget med Börjes eskapader och lögner bör det inte vara svårt att styrka mord i HR eftersom han säger sig varit inblandad i hennes död. Det gick bara inte till som Börje hittar på i efterhand.

Vem var advokat? Måste medge att denne har gjort ett bra jobb.

EDIT: Ser att det är våran Flashbackannonserare Martin Cullberg. "Rent mjöl i påsen"
__________________
Senast redigerad av suh-dude 2018-01-16 kl. 10:46.
Citera
2018-01-17, 19:53
  #314
Avstängd
Firade han jul i villan? Får han träffa barnen? Dags och få se lite bilder. Vilken gata var det?
Citera
2018-01-17, 22:23
  #315
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruImporteraren
Firade han jul i villan? Får han träffa barnen? Dags och få se lite bilder. Vilken gata var det?

Tycker att man ska respektera barnen.

De har lidit tillräckligt. De har fått höra om hur deras mor har "delats" och de har berättat att de läst i pressen om hemska saker som de undrat om de varit sant.
Man ska ändå tänka på att de kan läsa här, deras vänner kan läsa här. De är verkliga människor och dessutom ännu inte vuxna. Dessutom är de nu väldigt ensamma.....
De har förlorat bägge föräldrarna och sitt hem.

Visa lite respekt för deras skull.
Citera
2018-01-18, 00:06
  #316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Läser man FU så tycker jag man kan se att den misstänkte inte kommer dömas för rubriceringen mord i varje fall.

I efterhand kan man konstatera att jag såg samma svagheter i åtalet som tingsrätten. Nu återstår frågan hur det kan gå i hovrätten för jag förutsätter att det överklagas. Något säger mig att det friande mordåtalet kommer fastställas.
Citera
2018-01-20, 07:20
  #317
Avstängd
Vad heter stjärnan till åklagare?
Bra jobbat, måste vara stolt över sitt "s.k" jobb! Bör byta karriär.
Citera
2018-01-22, 09:33
  #318
Medlem
ansts avatar
Mycket bra skrivet Respekt!

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tycker att man ska respektera barnen.

De har lidit tillräckligt. De har fått höra om hur deras mor har "delats" och de har berättat att de läst i pressen om hemska saker som de undrat om de varit sant.
Man ska ändå tänka på att de kan läsa här, deras vänner kan läsa här. De är verkliga människor och dessutom ännu inte vuxna. Dessutom är de nu väldigt ensamma.....
De har förlorat bägge föräldrarna och sitt hem.

Visa lite respekt för deras skull.
Citera
2018-01-24, 12:54
  #319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruImporteraren
Vad heter stjärnan till åklagare?
Bra jobbat, måste vara stolt över sitt "s.k" jobb! Bör byta karriär.

Tycker du inte åklagaren skulle väckt åtal för mord?
Citera
2018-01-24, 14:47
  #320
Medlem
Någon som orkar svara , jag kan missat detaljer i tråden om BO hittades själv knoppen ?BOs alltså .
det jag hakade upp mig på kring att han kom ut så fort .
Citera
2018-01-24, 16:04
  #321
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth
Någon som orkar svara , jag kan missat detaljer i tråden om BO hittades själv knoppen ?BOs alltså .
det jag hakade upp mig på kring att han kom ut så fort .

Inte säker på om jag fattar din fråga rätt, men huvudet, delar av ben och armar saknas.

Börje hävdar att han har bränt dessa delar och slängt askan/resterna vid återvinningscentralen. Detta verkar inte rätten tro på, och man har sökt vid en sjö vid Uppsala (?), där man sett att Börje varit och hundar har markerat.

Man kunde inte styrka mord, utan han friades i den frågan och fälldes endast för brott mot griftefriden som han också erkänt. Han har dömts till maxstraff, två år för detta.

Han har släppts från häktet i väntan på att domen ska vinna laga kraft. Tyckte jag såg någonstans att man har till den 1/2 på sig för att överklaga domen. Kan ha fel med datumet.
Citera
2018-01-24, 21:08
  #322
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inte säker på om jag fattar din fråga rätt, men huvudet, delar av ben och armar saknas.

Börje hävdar att han har bränt dessa delar och slängt askan/resterna vid återvinningscentralen. Detta verkar inte rätten tro på, och man har sökt vid en sjö vid Uppsala (?), där man sett att Börje varit och hundar har markerat.

Man kunde inte styrka mord, utan han friades i den frågan och fälldes endast för brott mot griftefriden som han också erkänt. Han har dömts till maxstraff, två år för detta.

Han har släppts från häktet i väntan på att domen ska vinna laga kraft. Tyckte jag såg någonstans att man har till den 1/2 på sig för att överklaga domen. Kan ha fel med datumet.
Domen? Rättegången har inte ens varit ännu. OK, jag förstår att du menar TR:s dom.
__________________
Senast redigerad av nantale 2018-01-24 kl. 21:13.
Citera
2018-01-25, 11:49
  #323
Medlem
notknapparens avatar
Från domen:

"Överklagande, ställt till Svea hovrätt, ges in till tingsrätten senast den 2 februari
2018."
Citera
2018-02-02, 08:38
  #324
Medlem
Hur tar man reda på om domen överklagades eller inte?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback