Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-22, 20:45
  #25
Medlem
Jofs avatar
Många bra tips. Tvivlar när TS säger att det INTE funkat.
Klart lödkolv ex v går bra.
Citera
2017-06-22, 20:46
  #26
Medlem
mafaldos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Håller med.... Skulle med en borrmaskin utan problem kunna borra ett jämnt hål i en petflaska åtminstone upp till 50mm... Utan några speciella förberedelser, en tom PET är vad som krävs.

Snälla visa mig hur. Den ska vara perfekt. Jag väntar med spänning och exakt beskrivning av borrval..typ av borrmaskin och bildbevis och sen är du min hjälte i evigheters evighet
Citera
2017-06-22, 20:47
  #27
Medlem
mafaldos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minponny
ta en tändare elda på borret så det blir varmt tryck sen igenom den
Värme har provats. Bad choice...ingen hit alls
Citera
2017-06-22, 21:18
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mafaldo
Värme har provats. Bad choice...ingen hit alls
Vill du att det ska se perfekt ut så blir det nog knepigt, jag vet hur ytan kan bli ruggig och smårepig. Värme nog varmt för att smälta, men inte för varmt så det blir brunt kan ju fixa upp kanterna. Lödkolv hade ju varit perfekt men de blir nog lätt bruna kanter av en sådan men du kanske kan hetta upp lödkolven och använda den några minuter efter du dragit ut kontakten så den svalnat, du får prova dig fram.
Citera
2017-06-22, 21:51
  #29
Medlem
mafaldos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Många bra tips. Tvivlar när TS säger att det INTE funkat.
Klart lödkolv ex v går bra.
Även lärljungen tvivlade....såklart att jaf får dit hålen. Men det blir inte snyggt!
Citera
2017-06-22, 21:52
  #30
Medlem
mafaldos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Vill du att det ska se perfekt ut så blir det nog knepigt, jag vet hur ytan kan bli ruggig och smårepig. Värme nog varmt för att smälta, men inte för varmt så det blir brunt kan ju fixa upp kanterna. Lödkolv hade ju varit perfekt men de blir nog lätt bruna kanter av en sådan men du kanske kan hetta upp lödkolven och använda den några minuter efter du dragit ut kontakten så den svalnat, du får prova dig fram.
Ja det blir inte snyggt alls. Har naturligtvis provat jättemycket. Därför jag vände mig hit om någon snilleblixt flugit förbi mig 🤗
Citera
2017-06-23, 01:33
  #31
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mafaldo
Tack sån har vi inte provat. Har testat hålborr?! Heter det så tro. Men det blev inte bra
Hålborr tycker jag inte är något bra ord, ett borr för att göra hål med liksom, det är ju syftet med alla sorters borr så det säger ju ingenting. Ordet dyker förvisso upp vid googling men då för vitt skilda typer så jag tycker vi lägger ner den benämningen.

Jag skulle kunna testa med mitt koniska plåtborr och en PET-flaska men nu vill jag inte störa katten så det får vara till imorgon.
Citera
Stockos avatar

Moderatormeddelande

Postat av Stocko 2017-06-23, 01:57
Medlem
Fysik, matematik och teknologi: allmänt --> Hobby
/Moderator
2017-06-24, 22:32
  #33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Blev nyfiken hur det skulle fungera med en isfylld, fryst, flaska.

Både hålpipa och centrumborr (så hette det), fungerade skapligt.
Citera
2017-06-25, 14:19
  #34
Medlem
BigIvars avatar
Borra ett litet pilothål. Slipa sedan försiktigt upp hålet till önskad storlek med ett snabbt roterande koniskt verktyg. Fungerar inte detta är det officiellt omöjligt att ta upp ett hål i en PET-flaska.

http://images.biltema.com/PAXToImage...0-031_xl_1.jpg
__________________
Senast redigerad av BigIvar 2017-06-25 kl. 14:22.
Citera
2017-07-29, 12:30
  #35
Medlem
Buffedbygods avatar
Gör som när man gör bong. Elda på något av metall tills den är varm sen kan du göra hål utan att resten av plasten smälts.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback