Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-23, 17:46
  #13
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Det gäller väl bara plastflaskor som innehåller kolsyrad dryck? Det är ju kolsyran som korroderar plasten.

Tillsammans med värme
Citera
2017-06-23, 22:15
  #14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Ja, men där är sockret konserverande.
Fast å andra sidan finns ju ingenting i rent flaskvatten som ev. kan ruttna eller mögla så jag skulle tro att flaskvatten i praktiken borde hålla längre än läsk. Bakterier kan ju inte leva utan mat. Det som sätter gränsen är ju snarare när plasten börjar släppa ämnen men bäst föredatum är för det mesta satta med oerhört stor marginal och brukar inte betyda giftig efter.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2017-06-23 kl. 22:17.
Citera
2017-06-24, 00:50
  #15
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast å andra sidan finns ju ingenting i rent flaskvatten som ev. kan ruttna eller mögla så jag skulle tro att flaskvatten i praktiken borde hålla längre än läsk. Bakterier kan ju inte leva utan mat. Det som sätter gränsen är ju snarare när plasten börjar släppa ämnen men bäst föredatum är för det mesta satta med oerhört stor marginal och brukar inte betyda giftig efter.

Det finns inget rent vatten.
Och jo - bakterier har gott om saker att mumsa på i "rent vatten"
Citera
2017-06-24, 01:01
  #16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Det finns inget rent vatten.
Och jo - bakterier har gott om saker att mumsa på i "rent vatten"
Finns inte mycket att mumsa på i rent flaskvatten. Dom spårmängder organiskt material som ev. finns i mineralvatten lär inte räcka länge för bakterier. så länge man inte öppnar så att det kan komma in nytt organiskt material utifrån.
Citera
2017-06-24, 14:51
  #17
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Finns inte mycket att mumsa på i rent flaskvatten. Dom spårmängder organiskt material som ev. finns i mineralvatten lär inte räcka länge för bakterier. så länge man inte öppnar så att det kan komma in nytt organiskt material utifrån.

Okej du har säkert rätt.
Det jag menar är att trots sterilisering osv så är det aldrig helt rent.
Antar man inte destillerar vattnet heller
Citera
2017-06-24, 15:02
  #18
Medlem
zepofans avatar
Jag läste för inte så länge sedan om att vissa flaskvatten var så fulla med skit att om det varit kommunalt vatten så hade det klassats som otjänligt.
Citera
2017-06-24, 17:14
  #19
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag läste för inte så länge sedan om att vissa flaskvatten var så fulla med skit att om det varit kommunalt vatten så hade det klassats som otjänligt.

Ja det där känner jag igen.
Men frågan är om det inte handlade om plastflaskor då, som som sagt sprutar ur sig otyg över 20 grader eller nått sånt.
Citera
2017-06-25, 02:44
  #20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag läste för inte så länge sedan om att vissa flaskvatten var så fulla med skit att om det varit kommunalt vatten så hade det klassats som otjänligt.
Var väl mest för att innehåll av vissa ämnen t ex natrium och fluor var för höga i vissa vatten om det hade handlat om kranvatten. Ramlösa tror jag har alldeles för mycket natrium för att det skulle vara godkänt om det pumpades ut som kranvatten men halten natrium och fluor är ju ingenting som förändras vid lagring så det är ingen skillnad där dagen efter buteljering jämfört med om vattnet stått ett år över bäst före när det gäller natriumhalt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback