Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-22, 14:16
  #1
Medlem
Hej,

Jag har fått ett nytt jobb under sommaren som kom väldigt hastigt. Har tackat ja till pass i sommar sen tidigare på mitt gammla jobb, som jag är behovsanställd på. Mitt kontrakt går ut den sista juni, men min chef säger att det inte är okej att jag tackat ja till pass som jag sedan inte kan jobba.

Jag förstår att det är fel, men hur länge måste jag jobba kvar på mitt gamla jobb? Jag har en månads uppsägningstid, måste jag vänta ut den månaden även om mitt kontrakt går ut? Har jag någon skyldighet att jobba de pass i sommar som jag tackat ja till?

Tack på förhand
Citera
2017-06-22, 14:22
  #2
Avstängd
Har du en visstidsanställning med ett reglerat slutdatum är det det datumet som gäller, det vill säga den sista juni.
Citera
2017-06-22, 14:41
  #3
Medlem
Kontraktet går ut sista juni. Så länge ni inte kommit överens om att förnya upphör dina skyldigheter till företaget då. Uppsägningstiden gäller inom kontraktets giltighetstid.
Det är ju möjligt att chefen tolkat ditt accept av passen som att du vill förnya kontraktet och därför blir lite sur, men han borde ju ha förnyat kontraktet formellt isåfall.
Citera
2017-06-22, 14:54
  #4
Medlem
Beaumonts avatar
Till skillnad från föregående skribenter skulle jag vilja påstå att genom ert handlande har du och din chef gått med på att förlänga ditt kontrakt till i alla fall de pass som du är schemalagd för.

Skulle de pass du är schemalagda för ligga längre bort i tiden än en månad, kan du givetvis säga upp ditt kontrakt och slippa de passen med hänvisning till uppsägningstiden på en månad.
Citera
2017-06-22, 15:21
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Till skillnad från föregående skribenter skulle jag vilja påstå att genom ert handlande har du och din chef gått med på att förlänga ditt kontrakt till i alla fall de pass som du är schemalagd för.

Om det inte står att visstidsanställningen övergår i en tillsvidareanställning vid arbete efter avtalets slutdatum, gäller din tes. Dock är det nuvarande kontrakt som gäller och i det står det tydligen att anställningen varar fram till den sista juni.

Väljer arbetstagare eller arbetsgivare att vid det datumet avsluta är det inget konstigt i det oavsett hur många pass den anställde skrivit upp sig dör efter datumet. Sen är det såklart kanske inte det klokaste att inte säga upp sig i samförstånd alla gånger, men det är en helst annan fråga.

Arbetsrättsligt har Ts iaf all rätt att sluta den sista oavsett passen hen tagit på sig.
Citera
2017-06-22, 16:26
  #6
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Om det inte står att visstidsanställningen övergår i en tillsvidareanställning vid arbete efter avtalets slutdatum, gäller din tes. Dock är det nuvarande kontrakt som gäller och i det står det tydligen att anställningen varar fram till den sista juni.

Vet inte om det blev något skrivfel, annars förstår jag inte riktigt din slutsats. Det finns inget i det TS framfört att det skulle framgå i avtalet att anställningen går över till en tillsvidareanställning. Jag skulle påstå det motsatta, att allt tyder på att det inte finns en sådan skrivning. Då menar du att jag har rätt, men att det som står i det skrivna avtalet som gäller? Det går inte ihop, då jag menar att det datum som står i avtalet inte längre är gällande.

Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Väljer arbetstagare eller arbetsgivare att vid det datumet avsluta är det inget konstigt i det oavsett hur många pass den anställde skrivit upp sig dör efter datumet. Sen är det såklart kanske inte det klokaste att inte säga upp sig i samförstånd alla gånger, men det är en helst annan fråga.

Det finns inga formkrav för ett anställningsavtal, så både skriftliga och muntliga gäller. Det svåra med muntliga är att bevisa det, speciellt om det finns ett tidigare skriftligt. Det betyder att kan arbetsgivaren visa att parterna var överens om något annat, så finns det också ett "nytt" anställningsavtal. Huruvida AG kan visa på det i detta fall är omöjligt att uttala sig, men känns som TS erkänner att denne har tackat ja till de nya passen.

Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Arbetsrättsligt har Ts iaf all rätt att sluta den sista oavsett passen hen tagit på sig.

Det känns som ett vågat påstående. Skulle man vända på förhållandet, alltså att AT fått ett antal pass och när passet kommer så vägrar AG tillträde till arbetsplatsen med hänvisning till att det gamla avtalet löpt ut, så känns det helt orimligt.

Har du någon rättskälla som stöder ditt påstående? Skulle i sådana fall vara intresserad av att ta del av den, eftersom jag inte känner att det är så självklart som andra ger uttryck för i tråden.

Sedan kan man säga att det finns inte så stora påtryckningsmöjligheter för en arbetsgivare om arbetstagaren vägrar komma. Arbetsvägran kan leda till avsked, men eftersom TS önskar lämna arbetet så blir det knappast ett straff. Att polisen skulle komma och hämta personer och tvinga de till en arbetsplats finns inte ens på kartan. Så även om TS skulle vara skyldig att arbeta men vägrar så är det osannolikt att det skulle leda till något annat än dåliga referenser.
Citera
2017-06-22, 17:18
  #7
Avstängd
Anställningen varar fram till den sista Juni om inget annat avtalas om innan dess. Att muntligt eller skriftligt tacka ja till pass efter en visstidsanställnings slutdatum påverkar inte saken, punkt... Ts har alltså med all rätt att avsluta sin visstidsanställning den sista juni allt annat vore idiotiskt att tro.
Citera
2017-06-22, 18:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av latjarn
Hej,

Jag har fått ett nytt jobb under sommaren som kom väldigt hastigt. Har tackat ja till pass i sommar sen tidigare på mitt gammla jobb, som jag är behovsanställd på. Mitt kontrakt går ut den sista juni, men min chef säger att det inte är okej att jag tackat ja till pass som jag sedan inte kan jobba.

Jag förstår att det är fel, men hur länge måste jag jobba kvar på mitt gamla jobb? Jag har en månads uppsägningstid, måste jag vänta ut den månaden även om mitt kontrakt går ut? Har jag någon skyldighet att jobba de pass i sommar som jag tackat ja till?

Tack på förhand

Eftersom att du är behovsanställd så är det bara att be din arbertsgivare att dra någonstans. Du har fått ett annat jobb som är viktigare. Han hade chansen att anställa dig på tillsvidare men gjorde inte så.
Citera
2017-06-22, 21:45
  #9
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Anställningen varar fram till den sista Juni om inget annat avtalas om innan dess. Att muntligt eller skriftligt tacka ja till pass efter en visstidsanställnings slutdatum påverkar inte saken, punkt... Ts har alltså med all rätt att avsluta sin visstidsanställning den sista juni allt annat vore idiotiskt att tro.

Nu framstår du som att du sitter och gissar. För oss övriga är det helt omöjligt att veta om du gissar eller ej om du inte redogör för hur du landar i din ståndpunkt.

Eftersom det inte finns några formkrav för ett anställningsavtal, så är ett muntligt giltigt. Ett avtal skulle således kunna ingås genom ett enkelt samtal:

- Vill du jobba den 7 juli kl 08-17?
- Ja, tack gärna.
- Bra, då säger vi så. Tackar.
- Tackar, vi ses då.

Varför menar du att överenskommelsen mellan TS och arbetsgivaren inte skulle vara gällande i detta fall? Pacta sunt servanda.
Citera
2017-06-23, 10:11
  #10
Medlem
Du har kanske ingått ett nytt muntligt avtal med din arbetsgivare men ni har ju inte avtalat om någon uppsägningstid eller någonting. Inte ens lön eller något. Känns oseriöst av arbetsgivaren att försöka tvinga dig till detta utan ett skriftligt kontrakt. Ville din arbetsgivare att du skulle jobba efter juni så borde ett nytt kontrakt skrivits.
__________________
Senast redigerad av Bodiejunior 2017-06-23 kl. 10:33.
Citera
2017-06-23, 17:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Du har kanske ingått ett nytt muntligt avtal med din arbetsgivare men ni har ju inte avtalat om någon uppsägningstid eller någonting. Inte ens lön eller något. Känns oseriöst av arbetsgivaren att försöka tvinga dig till detta utan ett skriftligt kontrakt. Ville din arbetsgivare att du skulle jobba efter juni så borde ett nytt kontrakt skrivits.

Oseriöst vet jag inte, det är ganska vanligt att man gör så när det gäller extrajobbare, speciellt när det är sommarjobb, behövs det fyllas ut något extra pass här och där under en väldigt begränsad tid skrivs sällan nytt kontrakt på det.
De har ingått muntligt avtal vilket då skall hållas av bägge parter. Avtalas inget speciellt eller om arbetsplatsen inte har kollektivavtal som säger annat är då uppsägningstiden 1månad.

Informerar man alltså i rätt tid(troligen 1månad) så är det inget problem. Väntar man för länge så får man finna sig i att jobba de arbetspassen om man inte kan komma överens med AG om annat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback