Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-22, 11:19
  #1
Medlem
jag har nu kommit in på två olika yrkesutbildningar:
  • apputvecklare på newton
  • mjukvarutestare hos teknikhögskolan..

Vilken borde jag välja.. vad är skillnaden i lön, arbetsliv osv... alla tips och input är välkomna!!
Citera
2017-06-22, 11:35
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mssoulstar
jag har nu kommit in på två olika yrkesutbildningar:
  • apputvecklare på newton
  • mjukvarutestare hos teknikhögskolan..

Vilken borde jag välja.. vad är skillnaden i lön, arbetsliv osv... alla tips och input är välkomna!!

Apputvecklare är väl de so utvecklar? och mjukvarutestare testar vad apputvecklare har skapat? min gissning lol men båda är ju liknande kurser och kan du programmering så spelar det inte så stor roll vad för jobb du får i framtiden du kan säkert jobba både som apputvecklare och mjukvarutestare.
Citera
2017-06-22, 11:38
  #3
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mssoulstar
jag har nu kommit in på två olika yrkesutbildningar:
  • apputvecklare på newton
  • mjukvarutestare hos teknikhögskolan..

Vilken borde jag välja.. vad är skillnaden i lön, arbetsliv osv... alla tips och input är välkomna!!
Hur långt är ett snöre?

Det har ju med personliga preferenser att göra primärt, själv anser jag att testning är ett straffarbete man fåt för sina synders skull, det finns andra som aldrig skulle vilja skriva en kodrad mem gärna sätter tänderna i något som ska testas.

Lönen kanske du inte ska fundera på primärt, för en bra lön kan aldrig uppväga att man inte trivs med jobbet man har.
Citera
2017-06-22, 18:16
  #4
Medlem
Xer0s avatar
Testare är inga riktiga programmerare, det är skillnaden .
De är stödpersonal till utvecklarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Lönen kanske du inte ska fundera på primärt, för en bra lön kan aldrig uppväga att man inte trivs med jobbet man har.

Jo det kan det visst.

30k för att koda Hashkel i linuxmiljö, eller 50k för att koda C# i windows miljö, då väljer man ändå det senare även om det suger ballepung på sätt och vis, därför att ett jobb är ett jobb.

Du måste ju tänka på att företaget som antäller dig måste värdera din kompetens på rätt sätt.
Om du jobbar åt någon som värderar dig låg, så känns det än mer ovärt att gå dit och sitta och jobba över varje dag.
__________________
Senast redigerad av Xer0 2017-06-22 kl. 18:23.
Citera
2017-06-22, 20:17
  #5
Medlem
Vill du ha en högre lön och ständigt pressas av deadline, klurigheter, krav, klagomål etc eller vill du ha en lägre lön där du klagar och sköter ditt jobb som en maskin utan några större krav etc?

Jag har jobbat inom båda en relativt lång period.
Citera
2017-06-23, 13:26
  #6
Medlem
Apputvecklare tycker jag att du ska välja. Vill du bli testare sen är det möjligt, däremot kan du inte gå riktigt samma väg från testare till apputvecklare.

Apputvecklare är ett bredare område. Det är mer generellt och inte så specifikt i början som testare kommer att vara. Sen finns det många olika sätt man kan vara testare på.

För övrigt ingår det förmodligen en del testning i apputvecklarutbildningen.

Här är lite om testning
https://www.youtube.com/watch?v=ILkT_HV9DVU#t=14
Citera
2017-06-23, 14:57
  #7
Medlem
Sitkins avatar
Självklart ska du välja apputveckling. Jag har väldigt dålig erfarenhet från testare(som acceptanstestar utvecklingen) som skyller allt på utvecklaren trots att de kan inte testa på ett korrekt sätt. Att sedan ha mage att skylla hans misslyckanden på mina programändringar utan belägg att det är så gör mig väldigt arg. Visar tydligt hur testare försöker nedvärdera ens arbete. Vill inte outa mig men kan säga så att idioten fick ta tillbaka allt han sa.

Vill du bli en duktig testare ska du först och främst förstå programmering.
__________________
Senast redigerad av Sitkin 2017-06-23 kl. 15:40.
Citera
2017-06-29, 11:04
  #8
Medlem
Som det känns nu är apputvecklare något som är bättre att ta i början speciellt om man vill kunna mycket programmering, med tanke på det Sitkin och SoftSoftware skriver.
Är det någon som kan beskriva en arbetsdag/arbetsvecka i grövre dag som apputvecklare..
Jag tänkte också kolla vad som är mer flexiblet om man i framtiden vill skaffa barn och ha mer tid hemma.
Vad ligger en ungefärlig lön på för dagens apputvecklare?
Citera
2017-06-29, 21:25
  #9
Medlem
tj.s avatar
En sak man ska komma ihåg är att manuella testare är ett utdöende yrke. Om man ser på den utveckling som har skett de senaste åren så har manuell testning till stor del rationaliserats bort till förmån för automatiserade tester. Mjukvaru- och systemtestning är inget framtidsyrke. Vill man arbeta med test är det snarare testuveckling som man bör inrikta sig mot, och det kräver att man har programmeringskunskaper eftersom man utvecklar testramverk o.dyl.
Citera
2017-06-29, 21:49
  #10
Medlem
Mysquos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mssoulstar
jag har nu kommit in på två olika yrkesutbildningar:
  • apputvecklare på newton
  • mjukvarutestare hos teknikhögskolan..

Vilken borde jag välja.. vad är skillnaden i lön, arbetsliv osv... alla tips och input är välkomna!!

Mjukvarutester sker allt mer i låglöneländer. Så en testare tjänar väl typ 70,000 indiska rupies i månaden före skatt.
Citera
2017-06-30, 13:32
  #11
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Mjukvarutester sker allt mer i låglöneländer. Så en testare tjänar väl typ 70,000 indiska rupies i månaden före skatt.
Beror på vad man menar med test. Testutveckling, testautomation m.m. är något som fortfarande görs på plats på många företag och är något som ger bra betalt. Däremot flyttas manuell testning allt mer till låglöneländer tills dess att organisationen är tillräckligt bekväm med sina automatiska tester och kan helt ta bort de manuella teststegen.
Citera
2017-07-21, 12:18
  #12
Medlem
Jobba som testare låter fruktansvärt tråkigt bara det. När man utvecklar grejer vill man helst inte testa utan låter andra testa, gärna slutanvändare om man e riktigt lat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback