Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-22, 11:09
  #1
Medlem
Tjäna!

Jag har blivit antagen till denna utbildning men när jag var där på intervju så kändes hela upplägget luddigt och nästan oseriöst. De tar t ex in konsulter som föreläser/ utbildar och vet knappt vilken litteratur som kommer behövas.

Finns här någon som har gått/ går utbildningen som kan dela med sig om sin erfarenhet?
Citera
2017-06-22, 11:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwalan
Tjäna!

Jag har blivit antagen till denna utbildning men när jag var där på intervju så kändes hela upplägget luddigt och nästan oseriöst. De tar t ex in konsulter som föreläser/ utbildar och vet knappt vilken litteratur som kommer behövas.

Finns här någon som har gått/ går utbildningen som kan dela med sig om sin erfarenhet?

Får man fråga var du sökte den? Jag vill också läsa vidare till något liknande utbildning, om du har gått via arbetsmarknadsutbildning alltså arbetsförmedlingen kan jag säga att oftast får du bara utbildning för en specific område i branschen i några veckor men utbildning och jobb är det i alla fall sen kan du alltid utvecklare vidare.
__________________
Senast redigerad av IDONTGIVEAFUCKMATE 2017-06-22 kl. 11:18.
Citera
2017-06-22, 12:45
  #3
Medlem
herrcarlssons avatar
Jag jobbar som konstruktör inom el och automation, industri-teknisk konsult kan man säga, och det är en bransch som dels skriker efter duktigt folk och om man lyckas nischa sig rätt som konsult så finns det hyfsade pengar i det också.

Många av dessa utbildningar är väldigt företagsinriktade vilket är ett stort plus. Man försöker helt enkelt få bort det här med att folk pluggar i skolor utan kontakt med företagen och sen när man kommer ut får man inget jobb på grund av att företagen tar det säkra före det osäkra och anställer folk med erfarenhet. Att utbilda sig via konsulter och företag förebygger ju detta problem.

Att man tar in konsulter som föreläser kan jag inte se som något negativt och att det då är lite luddigt med vilken litteratur som används är väl då inte så konstigt kanske. Detta förutsatt att det är konsulter inom branschen och inte någon "utbildningskonsult". I den här branschen är det viktigare att kunna visa något konkret man pysslat med än att kunna visa vilka kurser och vilken litteratur man utbildat sig med.
Citera
2017-06-22, 17:54
  #4
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Jag jobbar som konstruktör inom el och automation, industri-teknisk konsult kan man säga, och det är en bransch som dels skriker efter duktigt folk och om man lyckas nischa sig rätt som konsult så finns det hyfsade pengar i det också.

Har hört rykten om detta. Det är en väldigt bra marknad för industri-tekniker just nu.
Om TS kan profilera sig mot detta, och bara komma ut och få lite erfarenhet så är han nog golden sen.

Jag vet inte vad timpriserna är, men kan man gissa på 1000 kr timmen för att egentligen bara sitta och ha jour på en massa saker?

Det är inga pengar om det handlar om att hålla igång ett produktionsflöde som skall vara uppe och snurra 24/7.
__________________
Senast redigerad av Xer0 2017-06-22 kl. 18:01.
Citera
2017-06-22, 22:15
  #5
Medlem
Att man tar in konsulter är inget negativt.
På de utbildningar som jag har gått på har man köpt in lärare från olika högskolor samt andra mycket duktiga konsulter som driver egna företag.

Dessa utbildningar brukar leda till jobb.
Citera
2017-06-25, 21:16
  #6
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Har hört rykten om detta. Det är en väldigt bra marknad för industri-tekniker just nu.
Om TS kan profilera sig mot detta, och bara komma ut och få lite erfarenhet så är han nog golden sen.

Jag vet inte vad timpriserna är, men kan man gissa på 1000 kr timmen för att egentligen bara sitta och ha jour på en massa saker?

Det är inga pengar om det handlar om att hålla igång ett produktionsflöde som skall vara uppe och snurra 24/7.


Det finns såklart företag som säljer jourtjänster/lösningar och ser till att ha personal tillgänglig 24/7 och på så sätt bygger en stabil verksamhet. Den typen av jour brukar i regel inte kräva någon extrem kompetens utan oftast kan problemen lösas av automationselektriker/tekniker utan att man behöver ringa in en dyr konsult som för jourtider inte skulle nöja sig med 1000 i timmen.

Vi försöker sälja tjänster som kräver nischad kompetens till stora/medelstora projekt där vi även tar en viss del av projektledar-biten. Detta gör att vi nästan aldrig behöver räkna in jobb och när vi måste räkna är det bara ett fåtal aktörer i norden som gör det vi gör.

Även om industrin i Sverige kanske inte blomstrar som den gjort förr så är det precis som du skriver oftast mycket pengar på spel vid problem och generöst betalt för snabba lösningar, för att förebygga problem och för att effektivisera. Absolut något jag skulle rekommendera om man har intresse.
Citera
2017-07-25, 21:57
  #7
Medlem
Mina tankar har gått mer åt det positiva hållet sedan jag skrev inlägget och har varit i kontakt med folk som arbetar med det. Utbildningen ska även innehålla 3 "Praktikperioder" som är på 6, 7 och 8 veckor. Min förhoppning är att jag skall kunna vara på ett företag jag trivs på och kan formas efter så jag får en anställning efter avslutad utbildning.

Tack för era svar
Citera
2017-08-01, 18:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IDONTGIVEAFUCKMATE
Får man fråga var du sökte den? Jag vill också läsa vidare till något liknande utbildning, om du har gått via arbetsmarknadsutbildning alltså arbetsförmedlingen kan jag säga att oftast får du bara utbildning för en specific område i branschen i några veckor men utbildning och jobb är det i alla fall sen kan du alltid utvecklare vidare.

Hade missat ditt inlägg av någon dum anledning.

Jag sökte själv via plushögskolan i Västerås.
Citera
2017-11-09, 10:39
  #9
Medlem
Danlos avatar
Hejsan hejsan.. Är själv lite intresserad av denna utbildning. Skulle vara trevligt om någon som går /gått denna utbildning kunde skriva en kort liten recension eller bara några åsikter om utbildningen?

Tack!

/D
Citera
2018-03-18, 11:25
  #10
Medlem
Jag har snart gjort första året och kan säga att intrycken är blandade. Det är väldigt högt tempo från start med matematik och ellära. Har man hyffsad koll på det glider man igenom det ganska enkelt.

Skolan tar in konsulter som utbildare och där vatierar kvaliten ordentligt! Någon har vart totalkass, någon håller världsklass men de flesta ligger som väntat runt lagom.

Utbildningen innehåller mycket praktik vilket kan vara bra för att knyta kontakter men eleven ansvarar själv för att finna en plats att vara på.

Intressanta kurser som innehåller programmering av typen ladder, block och textbaserad. Exempel på uppgifter är att bygga en drönare och få till en reglering av den så den kan flyga. Mycket intressant!

Såklart andra kurser emellan som ritningsläsning och bakrund till digital teknik osv.

Överlag är jag väldigt nöjd!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback