Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-22, 10:32
  #1
Medlem
Hur länge ska vi låta lagen vara fel, Hur länge ska vi accpetera att de som styr är outbildade inom ett stort hälsoområde.
Hej gott folk nu är det så här att jag tror jag har hittat lite värd information relaterat till cannabis som medicin.

7 kap. Val av behandlingsalternativ och hjälpmedel

1 § När det finns flera behandlingsalternativ som står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet ska patienten få möjlighet att välja det alternativ som han eller hon föredrar. Patienten ska få den valda behandlingen, om det med hänsyn till den aktuella sjukdomen eller skadan och till kostnaderna för behandlingen framstår som befogat.

Patienten har inte rätt att välja en sådan behandling som kommunen ansvarar för enligt 12 kap. 1 eller 2 § eller 14 kap. 1 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) utanför den kommun inom vilken han eller hon är bosatt, om denna kommun kan erbjuda en behandling som står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet. Lag (2017:66).

2 § När det finns olika hjälpmedel för personer med funktionsnedsättning tillgängliga ska patienten ges möjlighet att välja det alternativ som han eller hon föredrar. Patienten ska få det valda hjälpmedlet, om det med hänsyn till hans eller hennes behov och till kostnaderna för hjälpmedlet framstår som befogat
.
Jag tror detta väger väldigt tungt i dagens läge då iaf 2 patienter i Sverige har Cannabis som medicin.

Detta står i Patientlagen.
Det glädjer mig då Cannabis är bevisad medicin mot PTSD och mängder av andra sjukdommar.
Detta hittade jag på 2 minuter och har tänkt att jag ska fortsätta läsa hela dagen. Så det bör finnas ett antal lagar till som berättigar ett cannbisbruk i medicinskt syfte.

Kan ni hjälpa mig diskutera detta inom detta forum och kanske har ni andra lagar inom Sverige eller Vår EU nation som vi är en delstat av.

Anledning till att jag startar denna tråd är i helhet att dela med er av Lagar som kan änvändas i rätt relaterat till legalisering av Cannabis samt för diskution som leder till mål.

Några av sjukdommarna som blir aktivt behandlat av Medicinsk Cannabis:
HIV/AIDS
IBD
Alzheimer’s
PTSD
Epelepsi
MS
ADD/ADHD

Och många många fler http://www.encod.org/info/700-MEDICI...-CANNABIS.html



Jag vill bara starta en riktigt diskution som har riktig fakta som kanske kan leda till en riktig föränding för alla dom i Sverige som skulle få en förhöjd livskvalitet om de bara kunde få en blomma då och då.

Lite teoretiska frågor:
Hur skulle man lägga upp laglig försäljning av Medicinsk Cannabis i ett passivt land som Sverige?
Vad skulle kunna vara start skott för en direkt förändring relaterat till Medicinsk cannabis?
Skulle man kunna få Sverige att förstå vad Cannabis är I relativitet med Alkohol?
Citera
2017-06-22, 11:40
  #2
Medlem
Vill tillägga för egen del att jag inte arbetar inom området utan vill bara starta en diskution.
Citera
2017-06-22, 12:23
  #3
Avstängd
4Honors avatar
Intressant tråd och kommer att följas. Men är inte detta resonemang samma som att man sitter i tingsrätten och gormar om att det bara är en planta?

Det behövs nog mer konkret, alltså riktiga kryphål. Och det är dessa kryphål som du möjligtvis närmar dig. Jag ska läsa jag med idag!
Citera
2017-06-22, 12:37
  #4
Avstängd
4Honors avatar
§1:
Citat:
Patienten ska få den valda behandlingen, om det med hänsyn till den aktuella sjukdomen eller skadan och till kostnaderna för behandlingen framstår som befogat.
Detta handlar alltså om hjälp från staten? Och eftersom cannabis är olagligt så kan nog inte staten ge det läkemedlet bara sådär. Det har ju hänt för 2 personer hittills, bl.a. kändisen Andreas Thörn, men där råder ju extrema omständigheter.
Citera
2017-06-22, 13:11
  #5
Medlem
Tackar extremt för svar.

Jag skulle vilja att vi ser förbi faktan att det är en planta och talar om det som en medicin precis som Oxycontin eller andra mycket faligare mediciner.
Har tagit kontakt med läkemedelsverket relaterat till det här delar med mig om svaret när jag får ett.

Varför framförallt jag vill ta upp det här är för Sverige just nu fokuserar väldigt hårt med all kraft att det ska vara ett Jämställt samhälle. Och därmed tycker jag verkligen inte det är jämställt då 2 individer i ett land får göra något som resten av individerna i landet blir straffad för.

Samt om det finns medicin som funkar för dig så har du rätten att få den ( https://lakemedelsverket.se/LMF/?q=cannabis )

Jag personligen ger gärna " apoteket " 600-800kr för 5gram Medicinsk Cannabis ist för att hitta en kriminell.

Relaterat till kryphål så anser jag verkligen inte ens att det ska behövas när det finns konkret fakta från ett antal länder relaterat till att Cannabis är en medicin.

De jag försöker trigga här är att vi kan inte sitta och acceptera något som är så uppenbart fel så som att tillåta de kriminella nätverken ha ett kapital över en medicin.

Samt jag finns här för alla er som inte förstår vad Cannabis faktiskt är.
I dagens läge röker inte jag Cannabis då jag ärligt talat inte vågar.

Vilket gav mig lite ljus över de ytters små negativa delarna av Cannabis.
Du kan bli paranoid...för att du gör något "olagligt"
Du förlorar testosteron vilket gör dig lite mer känslomässig vid gör att väga upp med kosttillskott eller träning.
Du tänker " för mycket " när du röker Cannabis eller så tänker man för lite utan svårt för mig att avgöra.
Du kan bli tillbakadragen men det beror på att du undermedvetet skäms för att det är olagligt.

Mer än så kan jag inte riktigt tala negativ om Cannabis....DET ÄR DYRT.

Positiva delarna känns lite onödiga att ta upp men kan dra ett exempel.
Om du är självmordsbenägen så är du inte det om du röker Cannabis.

Nämn gärna de negativa aspekterna av ett bruk av cannabis från ditt perspektiv samt de positiva så kan vi få och ge en klar blid på de sättet med.
Samt va inte rädd att tala ner på en medicin även fast det är Cannabis då tittar vi på exempelvis Xanax eller Oxycontin och deras negativa delar så kommer Cannabis aldrig kunna se dålig ut i jämförelse med inpricip alla andra mediciner som exempelvis skrivs ut för depression.

Ännu en gång TACK för svar betyder extremt mycket.
Citera
2017-06-22, 14:21
  #6
Avstängd
4Honors avatar
Tack själv för svar. Vi utgår från att allt vi säger är sanning och skiter i att kränka varandra på olika sätt osv. Menar inte att du gjort det, utan vill bara utveckla detta till en riktigt bra tråd.

Jag har brukat cannabis dagligen 2 år, och cannabis är den enda drogen jag brukar förutom nikotin om man nu vill kalla nikotin för drog. Jag har även jobbat 2 år. Jag började bruka igen eftersom jag fick en inkomst, och bruket bestod av att vaporisera drogen efter varje arbetspass för att kunna sova, och vakna utvilad. Bruket började varje kväll runt kl 19-21, och jag somnade nästan alltid före 22, för att gå upp ca 06:00-08:00 beroende på hur jag jobbade.

Jag har varit drogfri (cannabis + nikotin) 13 månader nu eftersom vi ska försöka få barn, men våra gemensamma villkor var att vara helt fri från substanser i minst 1 år (läkemedel, droger, nikotin (alvedon, cannabis, cigg osv)) innan vi fick börja försöka. Det är överdrivet som fan enligt vissa, men vi båda är råa och konkreta med varandra att vi vill göra allt vi kan för att inte få ett efterblivet barn. Låter hemskt, blabla, men jag är ändå glad att vi är överens. Vi vill ha friska barn och vi är därför helt rena nu sedan som sagt 13 månader tillbaka.

Fördelarna jag kände av mitt cannabisbruk var följande:

1. Sömn
Jag kunde ha sovit 1h eller 14h, oavsett hur länge jag hade sovit eller vad jag hade gjort så kunde jag brukat cannabis och då främst en indika för att sova, oavsett förutsättningarna och vakna helt utvilad. Jag utnyttjade då detta genom att bruka drogen varje, varje kväll för att kunna sköta jobbet. Detta är efterblivet dock eftersom 90%+ av befolkningen klarar jobbet utmärkt varje dag utan att knarka. Man kan säga att jag "lyxade till det", eller att jag var för curlad för att sköta disciplinen. Oavsett, så fungerade det perfekt för mig och man ska väl vara sig själv? När det kommer till sömn så är cannabis överlägset bäst.

2. Ångest/Depression/Nedstämdhet
Jag vill påstå att jag är fullt frisk och har varit det även före mitt bruk, men ibland har vi våra dagar där vi mår lite dåligt. Då har bara tanken av att jag kan köpa något gott (munch) inför kvällen och festa till det med en film och cannabis fått mig på bra humör igen. Detta är dock en riskfaktor, typ början på ett faktiskt beroende. Att det enda man ser glädje i är att få knarka. Jag tycker dock inte att det är samma sak, om man kan ta vara på sig själv. Det är ett jävla problem om man sätter cannabis före jobb och andra viktiga saker, men i mitt fall så satte jag cannabis efter jobb och andra viktiga saker. Då tycker jag inte att det var ett riskfyllt beteende alls. Som sagt så fungerade det utmärkt!

3. Rutiner
För att en människa ska må bra så behövs vissa regelbundna saker. Detta kanske inte tillämpas på alla, eller ens majoriteten, men för mig så tillämpas det nästan 100%. För att jag ska må bra så kräver jag rutiner, och dessa rutiner är enkla. Jag måste lägga mig tidigt för att få sova tillräckligt, och vakna tidigt för att hinna med en lång dag. Under denna långa dag så gör jag absolut inte bara produktiva saker, men jag gör saker som tillåter min existens att fortgå, t.ex. genom att jobba för att få in pengar. För att orka med hela dagen så måste jag dock äta regelbundet. För att äta så måste jag jobba så jag har råd med mat. För att jobba så måste jag absolut inte bruka cannabis dagen före så jag får en god natts sömn, men cannabis hjälpte jävligt mycket med den där sömnen. Då såg loppet ut såhär: Cannabis på kvällen för att sova bra, vaknar pigg på morgonen och jobbar, tack vare att jag jobbar så har jag ätit frukost före jobbet, har en lunchrast där jag kan äta lunch, kan äta middag när jag slutar jobbet. Frukost, lunch och middag är nödvändigt för mig för att vara pigg och glad hela dagen, och jobbet "tvingade" mig till detta eftersom jag som sagt krävde proviant för att klara jobbet. Då var det bara kvällsmaten kvar, och den kunde ju knappt bli lättare eftersom jag då hade cannabis till hjälp. Det var en evig cirkel som såg ut såhär:

Kväll: Cannabis + Kvällsmat
Morgon: Frukost + Jobb
Lunch: Lunch + Jobb
Middag: Middag
Repetera... Ja nummer 3 blev fan det luddigaste jag skrivit på internet, jag fattar knappt vad jag skrev men ni andra flummare förstår exakt hur jag menar

Men alltså, nackdelar. Det fanns inga nackdelar? Det är redan bevisat att cannabis är ofarligt och har noll permanenta biverkningar. Dom biverkningar som finns är muntorrhet, som försvinner när ruset gått över. Andra biverkningar kan vara paranoia, men det är ju vida känt att denna paranoia är för att cannabis är så tabu, man blir paranoid för att "Oj, nu är jag hög, snart kommer Five-O!". Den vanligaste biverkningen är väl försämrat närminne, men detta kan man träna upp igen. Jag gick hela tiden och tänkte på saker som nyss hänt och till slut så försämrades inte minnet alls. Även om minnet skulle försämras hos vissa, så är det flertalet gånger bevisat att det kommer tillbaka när bruket upphör.

Så... Cannabis för mig? Mängder av fördelar, en nyckel till min syn på ett optimalt liv, samtidigt som det inte finns några nackdelar.

Snart kommer givetvis någon oskuld/feminist och påtalar om hur jag lever i förnekelse, men jag har seriöst brukat cannabis sedan jag var 25, är nu över 30, och nu innan jag slutade så hade bruket fortgått i över 2 år i sträck, och jag slutade helt abrupt utan problem alls tillsammans med min sambo. Vi brukade för 800 kvällen i rad, och slutade 801 kvällen, och nu är det 1167e kvällen utan några alls symptom eller biverkningar från bruket. Antalet kvällar/dagar osv är påhittade men är riktiga exempel på hur vårt bruk såg ut, och vi båda anser det vara helt ofarligt.

Självklart kommer våra barn inte få komma i närheten av cannabis dock, men vi är överens om att dom kommer få hitta det själva när dom är över 18, men om dom bor hemma så får dom inte bruka det själva förrän dom är 22+ (p.g.a. hjärnans utveckling). Samtidigt så kanske cannabis är lagligt i Sverige 18-22 år framåt, vem vet?

Det var väl min syn på det hela. Jag använde det inte som en medicin, men jag kände dom medicinska egenskaper och utnyttjade dom medicinska egenskaperna, utan att jag egentligen behövde dom, om man ska ta det kort.
Citera
2017-06-22, 15:30
  #7
Medlem
Otroligt väl formulerat det är de här vi behöver få folk att läsa.

Citerar detta " Så... Cannabis för mig? Mängder av fördelar, en nyckel till min syn på ett optimalt liv, samtidigt som det inte finns några nackdelar. " Det här är anledningen till att jag startar denna tråd de handlar inte bara om Medicin det handlar om att få leva SITT liv efter den informationen som är rätt.


Min mor var fullständigt emot Cannabis tills jag gick hem till henne efter jag hade rökt en liten jävel och sa " Hur tycker jag verkar må idag? " Svaret jag fick var " Du är mycket gladare och inte lika trött som vanligt " Bör nog tillägga att hon tidigare inte riktigt hade sätt mig " glad " på några månader. Jag svara till henne enkelt att " Det är så här Cannabis påverkar mig ". Hon blev självklart arg när det kommer från ingenstans att jag hade rökt Cannabis men när hon tittade tillbaka på den tiden jag gått igenom och hur jag mått så såg hon verkligen ingen anledning till att vara emot det då det fick hennes son att vara Glad igen.

Varför jag skriver det är för att Tabun är det ända som behövs förändras folk behöver få veta sanningen om att Cannabis inte är en psykedelisk drog som får dig att hoppa från balkonger osv. Utan det är ett sätt för de som har de svårt att få det enklare utan bieffekterna som läkemedel vanligtvis ger.


Citerar även " Samtidigt så kanske cannabis är lagligt i Sverige 18-22 år framåt, vem vet? "

Må kanske vara så men det är alldeles för lång tid. Tycker faktiskt rätt ska va rätt i det här syftet och då gäller det bara för dem som är emot att motbevisa all fakta som kommit från USA under åren det varit lagligt där.
Enligt mig bör regler och lagar vara baserat på de som är rätt enligt fakta och inte det som är fel efter tycke.

Märker nu att jag börjar få svårt att formulera mig rätt men jag hoppas det går bra att uppfatta de jag försöker få sagt.
Citera
2017-06-22, 18:10
  #8
Medlem
Det är som en sjuk film.

Lyssna i denna podden med Angelo Graziano.
https://www.youtube.com/watch?v=XYbHa83-mW0&t=16s

Man blir verkligen mörkrädd när man börjar tänka efter hur jävla sjukt det är att medicinsk cannabis inte är tillåtet i större skala.

Men folk i Sverige börjar fatta:
https://www.youtube.com/watch?v=VaFoENpWwaY
__________________
Senast redigerad av letusjapp 2017-06-22 kl. 18:13.
Citera
2017-06-30, 15:36
  #9
Medlem
Det är dags att kunna få det utskrivet för sömnproblem. Även dags för att forska mer om hur det hjälper människor med parkinsons och WED
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback