Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-22, 04:54
  #1
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Tror inte det finns någon tråd om denna.

Ni ipad-användare, ska ni uppgradera? Vad vet vi om den? Är den värd sitt pris?

Sitter själv med en ipad air, som integrerat sig totalt i mitt vardagsliv. Är därför sugen på att uppgradera, även om priset förskräcker.
Citera
2017-06-22, 05:38
  #2
Medlem
Har en pro 12.9 first gen.

Enligt jämförelserna på 12.9-varianterna är det främst den flerkärniga processorhastigheten som ökat med mer än det dubbla. Än så länge är det få appar som ens utnyttjar kraften i första generationen. RAMen är densamma vilket är tråkigt.

Ljusstyrkan har ökat med 30%, alltså mindre glare men förmodligen fortfarande meningslöst att försöka använda ute i solen. Bättre färgåtergivning och kamera, samt bättre uppdatering på pennan. Pennans uppdateringsfrekvens var redan bland de bästa på marknaden. En 12.9 använder man sällan kameran på. Färgåtergivning är viktigt men avvikelserna i den första generationen är marginala och knappast märkbara hos en lekman.

Jag ser ingen mening att uppgradera, kanske när nuvarande platta är lite äldre och dom släpper en version med 8gig ram. Vissa bildprogram kan vara rätt tuffa på minnesfronten.

Om man inte haft tidigare ipad pro och accepterar IOS-grejen i nöd och lust är det säkert värt att kolla närmare på de nya varianterna, framförallt 10.5an. Har man intresse för att använda pennan för att rita och måla är skärmstorlek det viktigaste, det är liksom hela poängen med att köpa dessa överprissatta leksaker. Då är det mer värt att skaffa den första generationens 12.9 än en mindre ny variant om budgeten spelar roll.

IOS 11 som släpps i höst kommer utnyttja de krämigare plattorna lite mer så det återstår att se.
Citera
2017-06-24, 17:32
  #3
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurotypisk
...
IOS 11 som släpps i höst kommer utnyttja de krämigare plattorna lite mer så det återstår att se.

Tack för ett jäkligt uttömande svar! Jag lär avvakta och se om ios 11 innebär får mig att tycka det är värt en uppgradering.
Citera
2017-06-25, 12:53
  #4
Medlem
Funderar på en 10.5 nu när den mindre PRO också har 4GB RAM till skillnad mot gamla 9.7.
Över 10k för cellular med 256GB. Måste säga att priset avskräcker.
Har ingen IPAD i dagsläget.
Citera
2017-06-25, 21:14
  #5
Medlem
visegrads avatar
Funderar på att uppgradera. Äger första generationens Pro 12,9. Någon beskrev den i inlägg ovan som en "leksak". För mig är den ett värdefullt arbetsredskap som jag sedan inköpet för drygt ett år sedan använt nästintill dagligen. Apple Pencil är klockren med Pro-modellen. Däremot ska man nog inte få för sig att iPad Pro ersätter en dator fullt ut. Det gör den inte för mig i alla fall. Däremot är den - rätt använd och för rätt person - ett fantastiskt arbetsredskap. Så till frågan. Kommer jag att uppgradera? Jag funderar på det främst på grund av att pennan är ännu mer responsiv (hälften så lite lagg som med första generationens Pro, dock ska man ha klart för sig att lagg egentligen är fel ord att använda för den laggen märks i princip inte) men också för att skärmen sägs ha en mycket snabbare uppdateringsfrekvens. Har dock inte själv testat ännu.
Citera
2017-06-26, 14:52
  #6
Medlem
Visegrad, vad använder du den till? Kreativt skapande? Den verkar riktigt vass...
Citera
2017-06-26, 17:38
  #7
Medlem
visegrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vippe
Visegrad, vad använder du den till? Kreativt skapande? Den verkar riktigt vass...

Inte kreativt skapande i form av tecknande eller fotoredigering eller liknande. Däremot arbetar jag mycket med skapande text (professionellt och privat). iPad Pro har helt och hållet ersatt anteckningsblock och liknande. Jag antecknar bara direkt i iPaden (finns ett gäng bra anteckningsappar). Det finns också riktigt grymma appar för notering i och redigering av pdf-dokument. I praktiken rymmer alltså iPaden samtliga noteringar och dokument som jag behöver. Det förenklar arbetsflödet enormt mycket. Lägg till att - om man vill (vilket jag inte vill) - många böcker kan köras som e-bok i iPaden så är du nära ett pappersfritt arbetsflöde.

Jag är rent allmänt lite förvånad över att recensenter m.fl. pekar ut spaden i första hand som ett redskap för "kreativa artister".
Citera
2017-06-26, 18:37
  #8
Medlem
Klockrent svar Visegrad, jag jobbar själv mycket med text och använder mest min Samsung Galaxy Tab 12", (när jag är ute och far) vid mer koncentrerat arbete är det DELL XPS 13 som gäller... men gillar Ipadens design och att den har så mycket krut under huven.... dock dyr...
__________________
Senast redigerad av Vippe 2017-06-26 kl. 18:44.
Citera
2017-06-26, 21:03
  #9
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visegrad
Inte kreativt skapande i form av tecknande eller fotoredigering eller liknande. Däremot arbetar jag mycket med skapande text (professionellt och privat). iPad Pro har helt och hållet ersatt anteckningsblock och liknande. Jag antecknar bara direkt i iPaden (finns ett gäng bra anteckningsappar). Det finns också riktigt grymma appar för notering i och redigering av pdf-dokument. I praktiken rymmer alltså iPaden samtliga noteringar och dokument som jag behöver. Det förenklar arbetsflödet enormt mycket. Lägg till att - om man vill (vilket jag inte vill) - många böcker kan köras som e-bok i iPaden så är du nära ett pappersfritt arbetsflöde.

Jag är rent allmänt lite förvånad över att recensenter m.fl. pekar ut spaden i första hand som ett redskap för "kreativa artister".

Fråga angående detta; Jag har som sagt en gammal ipad air. Att skriva för hand ( göra anteckningar ) är typ omöjligt med gummipenna. Skrivstilen blir helt enkelt oläslig.

Går det att skriva för hand läsbart med ipad pro?
Citera
2017-07-01, 21:25
  #10
Medlem
AslakVikingssons avatar
Jag köper Ipad pro 9.7 och ser ingen anledning att uppgradera. Jag använder mest min för att svara på mail, surfa och kolla på netflix när jag är ute och reser. Tror inte skillnaden blir så enormt mycket bättre på dom områdena om jag uppgraderar.
Citera
2017-07-02, 23:10
  #11
Medlem
Jag har uppgraderat från Pro till Pro 2, och för mej var det så värt det. Jag använder min säkert 5-8 timmar om dagen, en stor del som andraskärm när jag jobbar, men även för spel, film och multimediagrejer (fixa till och organisera bilder, göra filmer etc.)

Dom tre stora sakerna för mej är:

1. Promotion. 120Hertz uppdatering är riktigt stor skillnad för mej. Inte riktigt retina-skillnad men nästan. Det är en sån där grej som gör det svårt att gå tillbaka. Har testat på dotterns och frugans, och satan vad man tycker det laggar nu...

2. Processorn. Den är så sjukt snabb, det märks helt klart skillnad mot Pro 1.

3. Skärmen. Förutom promotion är den ju större och det märks. Den är även skarpare och framför allt har den större ljusstyrka, vilket märks utomhus.


Bra recension på The Verge: "Overkill": https://www.theverge.com/2017/6/12/1...0-5-tablet-ios
Citera
2017-07-03, 06:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Jag har uppgraderat från Pro till Pro 2, och för mej var det så värt det. Jag använder min säkert 5-8 timmar om dagen, en stor del som andraskärm när jag jobbar, men även för spel, film och multimediagrejer (fixa till och organisera bilder, göra filmer etc.)

Dom tre stora sakerna för mej är:

1. Promotion. 120Hertz uppdatering är riktigt stor skillnad för mej. Inte riktigt retina-skillnad men nästan. Det är en sån där grej som gör det svårt att gå tillbaka. Har testat på dotterns och frugans, och satan vad man tycker det laggar nu...

2. Processorn. Den är så sjukt snabb, det märks helt klart skillnad mot Pro 1.

3. Skärmen. Förutom promotion är den ju större och det märks. Den är även skarpare och framför allt har den större ljusstyrka, vilket märks utomhus.


Bra recension på The Verge: "Overkill": https://www.theverge.com/2017/6/12/1...0-5-tablet-ios


Har samma upplevelser som dig, ungefär.

Har en 9,7 Pro 1 med 4G sen förut och är kalasnöjd med den, bara en sån sak som att den har mycket bättre ljud än vanliga iPad är värt mycket.

Hade en gammal iPad 2 WiFi för att ha med ut på oljeplattformarna på jobb, där får man ju inte ta med 4G-grunkor eller mobiltelefoner. Den byttes till en ny 10,5 Pro 2 WiFi och nu kan jag ju jämföra live mellan gamla Pro och nya. Och även om den gamla är en redig stekare i princip utan konkurrens från andra surfplattor, så är nya Pro klart mycket bättre på flera punkter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback