Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-22, 00:33
  #1
Medlem
unknownxs avatar
Bakgrund:
Bredbandsbolaget tog över Tele2’s tjänster av mitt bredband och tv år 2015.
Precis som för alla andra så hade vi inget val, och fick nöja oss med skyhöga priser för samma skit istället.

Vid bytet så ringde jag BBB och var väldigt upprörd eftersom mina tv-tjänster tidigare ingick i min hyra.

Vi kom överens om en deal, Att jag betalar det nya bredbandet till fullt pris - Men att jag skulle få min tv-tjänst billigare framöver.
Handlar alltså om -98kr/månaden avdrag.
Detta skulle ske löpande eller så länge jag var kund hos dom.

Sen 2015 har jag hela tiden fått detta belopp på mina fakturor för tv-tjänsten. Inga problem där.
Precis som överenskommet.


Nuläget:
Denna månad fick jag ingen faktura, Kunde heller inte logga in på BBB’s sida. (Mitt inlogg fanns inte)
Jag ringer Kundtjänst och frågar om dom har några tekniska problem ang detta eller liknande.

Kundtjänst berättar att alla mina avtal har sagts upp, och i samband med detta också överlåtits till en annan person i samma stad.

Jag förklarar att jag har ingen aning vad hon pratar om, att jag som står på abonnemanget är inte inblandad i detta överhuvudtaget!

Efter mycket om och men så säger dom att BBB förmodligen har gjort ett stort misstag någonstans.
Hon kan inte berätta exakt vad dock, men skulle återkomma med det.

Kanske har dom mixat ihop siffror i våra kundnummer, eller så har kunden som ringt uppgett felaktig information.
Hur kan en random person annars ringa och säga upp alla mina avtal?


Problemet:
Hon "upprättar" problemet, förmodligen genom att göra ett nytt abonnemang för mig.
Bredbandet skulle jag dessutom få med deras billigare 6-månaders kampanj dom kör nu. (igen, förmodligen för att ett nytt avtal tecknas)

Men, Mina priser på TV-tjänsten som vi kom överens om 2015 får jag inte behålla! Utan måste betala fullt pris.
Istället erbjuder hon mig 6 månaders gratis Viasat, För att sen betala fullt för det.

Detta är inte intressant alls för mig och jag nekar erbjudandet.
Jag förklarar att om detta misstag inte hade hänt från början, så hade jag fortsatt betala mina överenskomna fakturor i fortsättningen också.


Så hur ser ni juridiskt på detta?

Hur kan ett sånt här problem uppstå från början ens?
Om någon säger upp mitt abonnemang måste dom väll uppge mitt namn, pers-nr och adress m.m?
Varför ska jag drabbas för ett misstag från BBB, när jag själv inte ens är inblandad i detta?

Och varför i hela världen år 2017 kan ett sånt stort företag inte ändra tillbaka priset som jag blev lovad till från början?
Citera
2017-06-22, 09:33
  #2
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknownx
måste dom väll uppge mitt namn, pers-nr och adress m.m?

Nej. Oftast räcker det med kundnummer, och ingen kontroll görs att det är rätt, ingen kontrollsiffra eller så.

Så mycket möjligt att någon annan av misstag sagt upp ditt avtal.
Och då får du acceptera att du får öppna ett nytt avtal med ordinarie pris.

Rent juridiskt så är det inte du som sagt upp, men det kan ju inte BBB veta, och lagen ställer inga krav på att man ska verifiera avtalspartnern.

Dock måste BBB lösa problemet om det uppstår - precis som att de måste säga upp ett avtal någon annan öppnat i ditt namn, vilket de gjort genom att öppna ett nytt avtal åt dig.

Att företaget inte kan ändra tillbaka priset är förmodligen för att det gamla avtalet är helt bortraderat ur deras system, dvs att uppsägningen har säkerligen gjorts 1-3 månader innan och att när dina "Mina sidor" inloggning slutade fungera, ja då hade uppsägningen trätt i kraft. Därav kan de inte se eller bekräfta att du har haft en annan överenskommelse, och därför får du finna dig i ordinarie pris.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2017-06-22 kl. 09:52.
Citera
2017-06-22, 16:08
  #3
Medlem
unknownxs avatar
Men dom ser fortfarande mina avtal och priser i sina system.
Dom ser att det jag säger stämmer helt korrekt.
Hon håller t.o.m med om att jag borde få fortsatt pris

Bara att hon inte har befogenhet eller helt enkelt inte kan ändra priser på det sättet längre.

Men det bör ju inte vara mitt problem.
Dom bör ju kunna lägga in en rabatt på 98kr löpande varje månad utan problem.

Mina tjänster skulle sluta nu i månadsskiftet som kommer.
Citera
2017-06-22, 17:09
  #4
Medlem
GabrielToshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknownx
Detta skulle ske löpande eller så länge jag var kund hos dom.

Jag antar att du inte har något bevis för detta?

Om så är fallet är det ju inte till din fördel. Det är nog bara svälja det nya priset och gå vidare.

Du kan testa med ARN och Tingsrätten om du vill driva det vidare.
Citera
2017-06-22, 19:47
  #5
Medlem
unknownxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielTosh
Jag antar att du inte har något bevis för detta?

Om så är fallet är det ju inte till din fördel. Det är nog bara svälja det nya priset och gå vidare.

Du kan testa med ARN och Tingsrätten om du vill driva det vidare.

Jodå, jag har bekräftelsen på mail på detta.
Även kundtjänst kunde se i deras system att detta skulle fortsättas löpande.

Så jag förstår inte vad problemet är egentligen, konstigt om dom nedgraderat sina system som inte klarar av samma saker som för 2 år sen
Citera
2017-06-22, 21:24
  #6
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknownx
nedgraderat sina system som inte klarar av samma saker som för 2 år sen

Kan ju vara att de medvetet spärrat systemen så att inte anställda ska sitta och ge rabatter till höger och vänster. Och då kan de bara applicera rabatter som finns "inprogrammerade" från början, typ som 6 månaders fritt viasat o sådant.

Och rent juridiskt har de rätt att ta bort din rabatt, dvs höja priset. Det är som vilken annan prishöjning som helst.
Faktum var ju att ditt abonnemang var ju uppsagt (dock av fel person).
Citera
2017-06-25, 01:19
  #7
Medlem
Om hon du pratar inte har befogenhet så ber du om att få prata med någon som har det eftersom du vill ha detta löst så får de koppla dig vidare eller be den med befogenhet ringa upp dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback