Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-21, 23:31
  #1
Medlem
Hej,

Säljer rätt så mycket saker på blocket bland annat bilar, elektronik och vitvaror. Tar betalt oftast betalt med Swish alternativt banköverföringar.

Kan ta juni som exempel, har fått in ca 60,000 på kontot vilket ca 30,000 är vinst på dvs saker. Har självklart ett vanligt jobb där jag tjänar rätt bra ligger på ca 55,000 i månaden och plockar ut ca 35,000 rent varje månad.

Med min inkomst, hur mycket kan jag sätta in i övrigt på mitt konto?

Det är varken stulna saker eller pirat saker jag säljer så på den delen är det helt lugnt.
Citera
2017-06-21, 23:43
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Du kan sätta in så mycket du bara kan om du är ärlig och redovisar varje krona. Men reglerna är:

Citat:
En uppgiftslämnare ska lämna kontrolluppgifter för betalningar till och från utlandet som är högre än 150 000 kr. Uppgiftsskyldigheten omfattar både fysiska och juridiska personer.

150 000 kr är alltså brytgränsen oberoende om hur mycket du tjänar i övrigt. Sedan såklart kan nu skatteverket ta sig till att specialgranska just dig och då kommer du få redovisa varje spänn och att du nu skattat för varje spänn också. Varför ska vi som är ärliga liksom få behöva betala multum i skatt medan så många slipper?
Citera
2017-06-22, 00:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du kan sätta in så mycket du bara kan om du är ärlig och redovisar varje krona. Men reglerna är:



150 000 kr är alltså brytgränsen oberoende om hur mycket du tjänar i övrigt. Sedan såklart kan nu skatteverket ta sig till att specialgranska just dig och då kommer du få redovisa varje spänn och att du nu skattat för varje spänn också. Varför ska vi som är ärliga liksom få behöva betala multum i skatt medan så många slipper?
Helt rätt ,känns som vissa har skatte rabatt medans man själv blir rensad av skatte myndigheten i slutet av månaden
Citera
2017-06-22, 02:32
  #4
Medlem
ace_secs avatar
Undanhåll så mycket du bara kan från pappa staten. Alla pengar går till 2 miljoner invandrare, istället för till välfärden.

Själv skatteplanerar jag kraftigt.

Sm svar på ts fråga: 60 000 + SEK för försäljning av saker på blocket anser definitivt Skatteverket är skattepliktigt. Någon annan vet bättre hur de skulle kunna få upp ögonen för det. Banken flaggar nog ej. Däremot har ju Skatteverket utredare som sitter dagarna i ända på blocket, Tradera m.fl för att kolla upp frekventa säljare.

Ett tips är att ha ett gäng olika identiteter/mail/telenr på dina annonser så att det inte ständigt är samma! Är det ständigt din riktiga identitet så ser Skatteverket det till slut, och börjar granska.
__________________
Senast redigerad av ace_sec 2017-06-22 kl. 02:36.
Citera
2017-06-22, 03:57
  #5
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fucknorrland
Hej,

Säljer rätt så mycket saker på blocket bland annat bilar, elektronik och vitvaror. Tar betalt oftast betalt med Swish alternativt banköverföringar.

Kan ta juni som exempel, har fått in ca 60,000 på kontot vilket ca 30,000 är vinst på dvs saker. Har självklart ett vanligt jobb där jag tjänar rätt bra ligger på ca 55,000 i månaden och plockar ut ca 35,000 rent varje månad.

Med min inkomst, hur mycket kan jag sätta in i övrigt på mitt konto?

Det är varken stulna saker eller pirat saker jag säljer så på den delen är det helt lugnt.

Med dem summorna kan du räkna med att bli granskad i framtiden så spara för kommande skattebetalningen.
Citera
2017-06-22, 09:32
  #6
Medlem
Vinstgränsen för att sälja privat lösöre skattefritt och lagligt är ju 50k per år. Blocket har lite info här;
https://www.blocket.se/security/skatteregler.htm?ca=11 men det vet du antagligen redan.

Risken att åka på en granskning är lite svårbedömd, risken minskar givetvis om du har ett vitt jobb och betalar skatt så det räcker till där. Skatteverket själva sitter naturligtvis inte och granskar alla privatpersoners bankkonton. Däremot kan banken larma om de tycker sig se suspekta transaktioner. Mitt råd är att sprida ut betalningarna på flera olika bankkonton om du inte kan ta kontant betalt som är det säkraste. Bitcoin är ett annat alternativ, men den vanlige köparen på Blocket eller Tradera vill nog inte krångla med det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback