Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-21, 21:22
  #1
Medlem
Nu är det så att jag har mkt funderingar och många idéer.
Har tänkt länge på att starta ett företag, ett klädmärke. Min dröm är att ha något eget som missguided, NA-KD, nelly, forever 21 etc.
Hur mycket startkapital kommer behövas för att kunna lyckas?
Hur hittar man bra fabriker som kan tillverka kläderna jag ''ritar''. Blir dessa frågor klarare ifall jag går en ekonomi utb eller är det inte nödvändigt?
Citera
2017-06-21, 21:41
  #2
Medlem
Hur mycket kapital du behöver beror givetvis på i vilken skala du hade tänkt dig att din verksam skall täcka samt alla punkter runt produkten/produkterna samt vart du har lokal, vad för slags lokal. Om du har personal eller inte. Det du måste göra är att planera noggrant alltihopa. Sedan när du väl har gjort det, då kan du börja tänka på kostnaden. Det är omöjligt att annars tänka sig en prislapp. Sedan kan man hoppas på att det finns människor som är intresserade över dina produkter om de är speciella och kan tänka sig finansiera dig. Hur som helst, gör mer reasearch!
Citera
2017-06-21, 21:45
  #3
Medlem
det viktiga är att du vet vad du vill!
Citera
2017-06-21, 22:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrovman
Hur mycket kapital du behöver beror givetvis på i vilken skala du hade tänkt dig att din verksam skall täcka samt alla punkter runt produkten/produkterna samt vart du har lokal, vad för slags lokal. Om du har personal eller inte. Det du måste göra är att planera noggrant alltihopa. Sedan när du väl har gjort det, då kan du börja tänka på kostnaden. Det är omöjligt att annars tänka sig en prislapp. Sedan kan man hoppas på att det finns människor som är intresserade över dina produkter om de är speciella och kan tänka sig finansiera dig. Hur som helst, gör mer reasearch!


Tänker mig att jag inte är en designer som kan rita och skicka designen till fabriken,
att jag behöver stöd i det ekonomiska, revisor som sköter räkningarna i början,
någon stor skitlokal utanför stan går att fixa,
Behöver någon som kan fixa webbshop
Ja, det är mycket
Citera
2017-06-21, 22:30
  #5
Medlem
Har även funderat på att börja plugga internationella marknadsföringsprogrammet så man iaf vet något i egetföretagandet
Citera
2017-06-21, 22:32
  #6
Medlem
Du kan ju tänka dig ett par hundratusen kronor för att ta lån tills du har fått igång alltihopa och börjar sälja dina produkter till att du går i vinst. Sedan om du går i vinst eller inte är en annan femma. Jag tror att de dyraste faktorerna är revisorn samt lokalen. Om du hittar en "billig" lokal för ett par miljoner är det bara att delbetala med lånepengarna du har tagit, sedan tillkommer månadsavgifterna och möbler, etc. Revisorn kommer att kosta mycket då denne behöver en månadslön vilket gör att du "förlorar" mycket pengar på det samt skatter etc. Det som dock är billigt är webbshoppen. Du kan enkelt göra en webshop själv genom att använda dig av wix.com. Det är enkelt och billigt! Sparar dina pengar samt bör inte ta så lång tid!
Citera
2017-06-21, 22:36
  #7
Medlem
Bra ide med att studera! Ett tips är att kanske läsa en kurs om entreprenörskap och ekonomi, vilket i sig skulle spara tid och pengar, vilket också skulle få dig ett steg närmare din dröm!
Citera
2017-06-22, 11:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymanonym1313
Tänker mig att jag inte är en designer som kan rita och skicka designen till fabriken,
att jag behöver stöd i det ekonomiska, revisor som sköter räkningarna i början,
någon stor skitlokal utanför stan går att fixa,
Behöver någon som kan fixa webbshop
Ja, det är mycket
Med andra ord kan du inte designa, utföra grundläggande redovisning eller ordna/driva en webbshop, och du har ingen lokal. Är du säker på att det är klädförsäljning du borde ägna dig åt? Jag menar inte att skrämma bort dig men på papperet ser det faktiskt inte så himla bra ut...

De flesta egenföretagare som försörjer sig på det har aldrig gått kurser i entreprenörskap och ekonomi (inte heller jag). Uthållighet, vilja och intresse är långt viktigare.
Citera
2017-06-22, 11:55
  #9
Moderator
HelgeBuks avatar
Jag tycker personligen att prio 1 från start borde vara att hålla nere kostnader. Alltså: lär dig sånt som behöver göras. Och var ordentligt passionerad för det du ska göra. Nu låter det som att du är klädintresserad, då ska det väl inte vara så jättesvårt att designa kläder? Skaffa en symaskin och lite tyg att gå loss på. Och/eller lär dig rita snyggt, finns många bra onlinekurser (youtube) för teckningsteknik.

Att starta företag inom en bransch man inte kan nånting om och sen försöka lära sig saker längs vägen (eller anställa folk utan ett rejält startkapital) låter som ett bra sätt att förlora en massa pengar.
Citera
2017-06-22, 12:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Med andra ord kan du inte designa, utföra grundläggande redovisning eller ordna/driva en webbshop, och du har ingen lokal. Är du säker på att det är klädförsäljning du borde ägna dig åt? Jag menar inte att skrämma bort dig men på papperet ser det faktiskt inte så himla bra ut...

De flesta egenföretagare som försörjer sig på det har aldrig gått kurser i entreprenörskap och ekonomi (inte heller jag). Uthållighet, vilja och intresse är långt viktigare.

Ska försöka gå kurser i ekonomi först, fixa småsaker med lokal, och förhoppningsvis hitta nån fabrik
SEDAN har jag tänkt börja, mycket att lära mig innan jag börjar
Citera
2017-06-22, 12:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag tycker personligen att prio 1 från start borde vara att hålla nere kostnader. Alltså: lär dig sånt som behöver göras. Och var ordentligt passionerad för det du ska göra. Nu låter det som att du är klädintresserad, då ska det väl inte vara så jättesvårt att designa kläder? Skaffa en symaskin och lite tyg att gå loss på. Och/eller lär dig rita snyggt, finns många bra onlinekurser (youtube) för teckningsteknik.

Att starta företag inom en bransch man inte kan nånting om och sen försöka lära sig saker längs vägen (eller anställa folk utan ett rejält startkapital) låter som ett bra sätt att förlora en massa pengar.

Ja! Ska fixa allt som behövs, skriva ner det. Gå någon ekonomikurs, hitta någon fabrik som kan tillverka det jag ''ritar'' åt de, hitta en lokal, och fortsätta därifrån. En lång väg kvar och det känns som att jag hamnar efter då, för modet går ju framåt... Ifall vi säger att jag planerar allt nu, har det mesta utgått inom 3 år. Men det där med design får vara det sista innan start antar jag.
Citera
2017-06-23, 18:55
  #12
Medlem
1. Designa egna kläder.
2. Köp fabrik för tillverkning.
3. Anskaffa lager till kläderna.
4 Öppna butik till försäljning.

Lycka till!!!!

Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback