Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-21, 19:13
  #1
Medlem
Som rubriken, jag har räntefonder i mitt ISK som krockkudde (Spiltan räntefond Sverige) som jag kanske kommer ha kvar på längre sikt om inte börsen rasar snart, är det då smartare att föra över dom till vanlig depå med tanke på skattehöjningen av ISK?

Och gäller samma sak med atlant stability? Tänker på att den har ju högre förväntad avkastning än statslåneräntan så den kanske lika gärna kan va kvar på ISK?

Dum fråga men hur blir det med deklaration på depå i så fall? I ISK sköts ju det automatiskt, om jag har det i depå och bara får några hundralappar i avkastning liksom måste jag hålla på och tänka på att deklarera det då?
Citera
2017-06-21, 21:58
  #2
Medlem
CelenoIIs avatar
Fonder deklareras i regel automatiskt av din mäklare. Kom ihåg att det är en årlig fondskatt även i en vanlig depå.

Som jag sa i svaret jag gav dig tidigare så är det ingen som kan tala om för dig om det är bättre att ha det utanför din ISK eller inte. Det kan man enbart räkna ut själv, eftersom det beror på dina premisser, samt den helt okända framtiden.

Men eftersom du ändå frågar: ISK är bäst.
Citera
2017-06-22, 06:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Som jag sa i svaret jag gav dig tidigare så är det ingen som kan tala om för dig om det är bättre att ha det utanför din ISK eller inte. Det kan man enbart räkna ut själv, eftersom det beror på dina premisser, samt den helt okända framtiden.

Men eftersom du ändå frågar: ISK är bäst.

ISK-skattesatsen är inte olika för olika personer så ditt svar är lite märkligt.
Citera
2017-06-22, 10:17
  #4
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
ISK-skattesatsen är inte olika för olika personer så ditt svar är lite märkligt.
Olika personer sparar olika länge, tar olika risk, och är olika riskaverta. Många vet inte ens själva hur länge de ska spara, hur ska jag kunna veta det då?

Ju längre du sparar desto fördelaktigare är det att skjuta upp skatten istället för årlig schablonskatt.

Ju lägre den framtida statslåneräntan är desto fördelaktigare är ISK.

Ju högre avkastningen är desto fördelaktigare är ISK.

Inget av ovanstående är något som någon vet, ingen kan tala om för dig hur länge du kommer att spara, vilken skatt du kommer att få betala eller vilken avkastning du kommer att ha. Alltså kommer ingen att kunna tala om för dig om du ska välja ISK eller vanlig depå.

Är svaret för komplicerat så välj ISK, precis som jag skrev.
Citera
2017-06-22, 11:27
  #5
Medlem
Man behöver alltså en avkastning på ca 1.3% på sin fond per år för att det ska löna sig att ha den i ISK. Spiltan Räntefond har hittils levererat mer än så varje år. Dock flaggar de i princip varje år och säger att "avkastningen kommer bli lägre än förra året", vilket beror på den miljö vi haft med sjunkande räntor. Men Spiltan Räntefond är duktiga på att hitta avkastning även i lågräntemiljö. I år t.ex. ligger de redan 1% plus, och då har bara halva året gått. Så även i år kommer det vara mer lönsamt ha deras fond i ISK. Jag har själv samma "problem". Har pengar i Spiltan Räntefond, och jag har dem i ISK. Jag tänker inte flytta dem därifrån. Man ska också vara vaksam på reglerna för ISK, för Maggan har en tendens att godtyckligt och oannonserat ändra på dem. Och då blir det andra förutsättningar.
Citera
2017-06-22, 12:21
  #6
Medlem
CelenoIIs avatar
Ytterligare en fördel med ISK är att en försäljning och uttag inte orsakar en skattehändelse, dvs om förutsättningarna ändras är det relativt smärtfritt att ta pengarna och fly, till skillnad från en vanlig depå.

Så även om man tror att man kommer att spara i en räntefond 10 år eller mer, och därmed eventuellt skulle tjäna på att inte betala årlig schablonskatt, så är det mycket som kan hända på 10 år som gör att man behöver sälja.
Citera
2017-06-25, 16:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Ytterligare en fördel med ISK är att en försäljning och uttag inte orsakar en skattehändelse, dvs om förutsättningarna ändras är det relativt smärtfritt att ta pengarna och fly, till skillnad från en vanlig depå.

Så även om man tror att man kommer att spara i en räntefond 10 år eller mer, och därmed eventuellt skulle tjäna på att inte betala årlig schablonskatt, så är det mycket som kan hända på 10 år som gör att man behöver sälja.

Ofan jag trodde alla insättningar och uttag ur ISK beskattades, hört folk säga det har det varit så innan och ändrats?
Citera
2017-06-25, 22:15
  #8
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ofan jag trodde alla insättningar och uttag ur ISK beskattades, hört folk säga det har det varit så innan och ändrats?
Nej, uttag har aldrig beskattats.
Citera
2017-06-25, 22:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ofan jag trodde alla insättningar och uttag ur ISK beskattades, hört folk säga det har det varit så innan och ändrats?
Avanza har ett bra räkneexempel på hur skatten på ISK fungerar.
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/av...s-ett-ISK.html
Citera
2017-06-26, 14:45
  #10
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Man behöver alltså en avkastning på ca 1.3% på sin fond per år för att det ska löna sig att ha den i ISK. Spiltan Räntefond har hittils levererat mer än så varje år. Dock flaggar de i princip varje år och säger att "avkastningen kommer bli lägre än förra året", vilket beror på den miljö vi haft med sjunkande räntor. Men Spiltan Räntefond är duktiga på att hitta avkastning även i lågräntemiljö. I år t.ex. ligger de redan 1% plus, och då har bara halva året gått. Så även i år kommer det vara mer lönsamt ha deras fond i ISK. Jag har själv samma "problem". Har pengar i Spiltan Räntefond, och jag har dem i ISK. Jag tänker inte flytta dem därifrån. Man ska också vara vaksam på reglerna för ISK, för Maggan har en tendens att godtyckligt och oannonserat ändra på dem. Och då blir det andra förutsättningar.
Har du några ränteutgifter från t.ex. bolån? Om du har Spiltan Räntefond eller någon annan lågavkastare i en vanlig depå kan du i så fall kvitta vinsten mot dina ränteförluster och oftast slippa skatten helt om du behöver plocka ut pengar från fonden. I alla lägen bättre än att schablonbeskattas motsvarande en stor del av avkastningen år efter år.
__________________
Senast redigerad av buzzkillington 2017-06-26 kl. 14:53.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback