Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-21, 18:58
  #1
Medlem
Hej,

Jag har nu tänkt bygga en NAS/Server som i princip enbart skall fungera som PLEX-server. Jag har ett moderkort med integrerad quad-CPU på 2.4ghz att tillgå, tillsammans med 8GB ram. Jag har tidigare kört på Windows 10, vilket jag har tyckt varit hyggligt bekvämt. Jag vill ha möjligheten till 4k-transcodningar i framtiden.

Däremot inbillar jag mig att det finns bättre system att tillgå. Har hört talas om FreeNAS, Open Media Vault och XPenology. Någon som har testat någon av dessa, och har rekomendationer? Jag har tänkt använda mig av 3st WD RED 3TB-diskar, och vill köra dem i RAID, så en disk har möjligheten att krascha utan att jag går miste om filmer/serier. Viktiga filer och foton har jag för avsikt att lägga backup på ett 64GB USB 3.0-minne.

Tack på förhand!
/Novis
Citera
2017-06-21, 21:26
  #2
Medlem
En fundering är CPU som du ska använda, visst är det trevligt med prestanda, men eftersom maskinen kommer gå 24/7. Så kan det vara bättre att ha en strömsnål CPU och sedan göra tyngre beräkningsjobb på en annan maskin.
Citera
2017-06-21, 22:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d7
En fundering är CPU som du ska använda, visst är det trevligt med prestanda, men eftersom maskinen kommer gå 24/7. Så kan det vara bättre att ha en strömsnål CPU och sedan göra tyngre beräkningsjobb på en annan maskin.
Datorn drar 10W. Är ett Mini-ITX Moderkort med integrerad CPU.
Citera
2017-06-27, 16:21
  #4
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Jag vill ha möjligheten till 4k-transcodningar i framtiden.

Idag finns det knapps ens någon nas som klarar av att transcoda 4k, det är sjukt jobbigt, mer än 4ggr så jobbigt som HD. Du pratar kanske 100 Mbit/s som ska ner till 10 Mbit/s. Ska du köra H.265 AVHC måste du i princip ha support i din CPU för rendering dessutom, vilket bara Kaby Lake har
Citera
2017-06-29, 11:15
  #5
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Hej,

Jag har nu tänkt bygga en NAS/Server som i princip enbart skall fungera som PLEX-server. Jag har ett moderkort med integrerad quad-CPU på 2.4ghz att tillgå, tillsammans med 8GB ram. Jag har tidigare kört på Windows 10, vilket jag har tyckt varit hyggligt bekvämt. Jag vill ha möjligheten till 4k-transcodningar i framtiden.

Däremot inbillar jag mig att det finns bättre system att tillgå. Har hört talas om FreeNAS, Open Media Vault och XPenology. Någon som har testat någon av dessa, och har rekomendationer? Jag har tänkt använda mig av 3st WD RED 3TB-diskar, och vill köra dem i RAID, så en disk har möjligheten att krascha utan att jag går miste om filmer/serier. Viktiga filer och foton har jag för avsikt att lägga backup på ett 64GB USB 3.0-minne.

Tack på förhand!
/Novis

Jag utgick efter mina "behov" (eller önskemål) och bästa alternativen verkade vara FreeNAS eller OpenMediaVault. Mitt val föll på FreeNAS. Kontinuerlig utveckling, stabilt (bortsett från deras fuck up med version 10), många plugins, möjlighet att skapa VM's, bra dokumentation, väldigt aktivt forum, OpenZFS, kryptering.

Lite inaktuell med tanke på versionerna dom listar, men kanske kan vara en fingervisning:

http://www.freenas.org/freenas-vs-openmediavault/

Just nu är väl detta igång: Transmission (via vpn), Subsonic, CouchPotato och Sonarr, samt vanlig fildelning (SMB och NFS). Har även 2 virtuella maskiner för tester.

Bygger på FreeBSD (OMV har Debian) och är "åtdraget" för att man inte enkelt ska kunna ändra i grundsystemet. Deras GUI är lite tråkigt (nytt är på gång) och ZFS kan vara förvirrande till en början.

Testa installera på ett USB för en look-n-feel (du behöver inte lägga till datadiskarna under installationen). Får du en bra känsla - kör på! Men läs gärna dokumentationen innan du går skarpt!

http://doc.freenas.org/11/
http://web.freenas.org/hardware-requirements/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback