Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-21, 14:55
  #1
Medlem
Ska man endast titta ut genom passagerarens fönster eller även genom fönstret bakom honom?
Citera
2017-06-21, 15:05
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Fönstret bakom också!
Citera
2017-06-21, 15:52
  #3
Medlem
walklikeacats avatar
Håller fullständigt med föregående talare!
Citera
2017-06-21, 16:46
  #4
Moderator
Rassas avatar
Man ser ju sig om över axeln för att täcka in den döda vinkeln, så det blir per automatik att man tittar genom de bakre sidorutorna också.
Citera
2017-06-21, 17:49
  #5
Medlem
Ja, det är så jag alltid gjort. Sen provkörde jag en bil där bakrutorna var tonade, vilket många nya bilar har, och då blir det väldigt svårt att se nånting genom bakre passagerarrutan när det är mörkt. Ingen dödavinkelvarnare har de heller. Vet inte om jag vågar köpa den bilen jag sett ut pga detta?
Citera
2017-06-21, 18:30
  #6
Medlem
y.ys avatar
Sidospeglarna brukar vara böjda så du inte har någon död vinkel längre. Vad tror du ex. vis en skåpbilschufför ser om han kollar över axeln? Är det en bil du köper borde du kunna ställa in speglarna rätt. Fortsätt kolla över axeln på trafikskolan/ uppkörningen bara, trafikinspektörena verkar vara kvar i 70-talet och speglarna kanske kommer lite tokigt när bilarna delas mellan flera.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...15fd94d29e.jpg
__________________
Senast redigerad av y.y 2017-06-21 kl. 18:42.
Citera
2017-06-21, 19:04
  #7
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...15fd94d29e.jpg
Har inte testat att vinkla speglarna så, är det bättre tycker du?
Blir det inte jobbigt om man ska backa in i en parkering exempelvis?
Citera
2017-06-21, 19:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Sidospeglarna brukar vara böjda så du inte har någon död vinkel längre. Vad tror du ex. vis en skåpbilschufför ser om han kollar över axeln? Är det en bil du köper borde du kunna ställa in speglarna rätt. Fortsätt kolla över axeln på trafikskolan/ uppkörningen bara, trafikinspektörena verkar vara kvar i 70-talet och speglarna kanske kommer lite tokigt när bilarna delas mellan flera.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...15fd94d29e.jpg

Trafikinspektörerna är definitivt inte kvar på 70talet, utan i högsta grad med i nuet och verkligheten, just därför är de inte så korkade att de nöjer sig med endast koll i sidospeglarna. Därför att erfarenhet visar att det inte alltid är tillräckligt så man skall även se sig själv om över axeln typ, snett bakåt. Om sen bilar kan erbjuda olika mycket synfält är en annan sak och där får sen förare anpassa sig till aktuella förhållanden.
Citera
2017-06-21, 19:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Har inte testat att vinkla speglarna så, är det bättre tycker du?
Blir det inte jobbigt om man ska backa in i en parkering exempelvis?


Exemplet är i mitt tycke lite galet, men det är upp till var och en att hitta sin egen inställning.

Jag personligen vill se min bils sidor då det är viktigt när jag backar. Å andra sidan så är mina sidospeglar böjda i ytterkant man får liknande synfält än då som i exempel 2 och ser ändå egna bilens sidor.

Sen har ju många moderna bilar elstolar med minne, vilket ibland även har med de elektriska sidospeglarna. Då kan man ju t ex ställa in stol och speglar för vanlig färd och lagra på minne 1, sen ändra bara sidospeglarna för t ex att lättare se bilar i döda vinkeln, eller för att lättare backa under minne 2 och 3. Sen är det bara en knapptryckning så är speglarna omställda för aktuellt behov.
Citera
2017-06-21, 21:22
  #10
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Har inte testat att vinkla speglarna så, är det bättre tycker du?
Blir det inte jobbigt om man ska backa in i en parkering exempelvis?
Funkar ffa bättre i tät trafik, lättare att hitta luckor och bedömma hastighet i filerna jämnte.

Backar alltid in på p ruta både hemma och jobbet så det funkar mest på vana och övning än att köra efter speglarna. Händer att jag ställer speglana neråt men inte innåt, möjligen om jag skulle backa längre än 2-3 billängder.
Citera
2017-06-21, 23:26
  #11
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Sidospeglarna brukar vara böjda så du inte har någon död vinkel längre. Vad tror du ex. vis en skåpbilschufför ser om han kollar över axeln? Är det en bil du köper borde du kunna ställa in speglarna rätt. Fortsätt kolla över axeln på trafikskolan/ uppkörningen bara, trafikinspektörena verkar vara kvar i 70-talet och speglarna kanske kommer lite tokigt när bilarna delas mellan flera.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...15fd94d29e.jpg
Blir det inte svårare vid vanlig landsvägskörning på det där sättet? När du kör en omkörning och kört om blir det inte svårt att se vart bilen du kört om befinner sig så du inte kör in för tätt framför osv?
Citera
2017-06-22, 09:43
  #12
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Blir det inte svårare vid vanlig landsvägskörning på det där sättet? När du kör en omkörning och kört om blir det inte svårt att se vart bilen du kört om befinner sig så du inte kör in för tätt framför osv?

Jag ställer mina speglar på det där sättet, jag kan se bilen i både sidospegeln och innerspegeln.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback