Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-21, 13:54
  #1
Medlem
Kreeps avatar
Det finns ju ganska extrema sportbilar från fabrik idag som enbart är gjorda för att kunna köras fort, t ex Ariel Atom 500. Det är därför rimligt att tro att dom är snabbare än gamla f1-bilar, bara dom är tillräckligt gamla. Frågan är bara, hur gamla f1-bilar skulle det krävas för att dom skulle bli frånåkta av dom mest extrema sportbilarna idag?

Vi kan säga att det gäller totalvinsten av en hel f1-serie. Bilarna ska vara godkända för att köras på vägarna inom EU.
Citera
2017-06-21, 14:05
  #2
Avstängd
en F1bil är en F1 bil helt enkelt , går inte att jämföras mot någon sportbil hur vass den än är
Citera
2017-06-21, 14:11
  #3
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Den här tråden kanske kan vara till lite hjälp: https://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=1037467

Där hamnar man någonstans kring slutet på 50-talet för en F1-bil
jämfört med några moderna supersportbilar.

Citat:
Around the Silverstone Bridge GP track (the one before the new Arena layout)

F1 cars-
1956 BRM p25 (front engined) 2.11
1960 Lotus 18 (rear Engined) 2.06
1969 Matra MS80 (slicks and wings) 2.00
1979 Tyrell 009 1.41

Supercars-
Lamborghini Murcielago LP 670-4 SuperVeloce 2.08
Nissan GTR 2.10
Audi R8 4.2 2.12

Sedan får du väl kanske justera lite för ännu mer extrema bilar av idag.
Citera
2017-06-21, 14:32
  #4
Medlem
Det beror ju helt och hållet på vad du vill jämföra... acceleration, topphastighet, kurvtagning, hk/kg, mm, mm....

Att jämföra varvtider på Silverstone är inte riktigt samma som att jämföra varvtider på t.ex. Nürnburg Ring.
Gatbilar och F1-bilar är så totalt olika, så att jämföra dessa blir för knepigt. Till och med skillnaderna internt inom F1 är ibland för stora för att dom ens skall kunna konkurrera med varandra, så att jämföra med en personbil blir mest skevt.

Beroende på hur man jämför så kan en Volvo 240 vara snabbare än en F1 bil. Medans i ett race på bana så har du få saker som har samma kurvhastighet som en F1-bil!
Citera
2017-06-21, 14:36
  #5
Medlem
G13Hazes avatar
F1 bilarna idag är väl mindre kraftiga än de var på 80- 90-talet av säkerhetsskäl, eller har jag fel?
Citera
2017-06-21, 14:38
  #6
Medlem
Kreeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Det beror ju helt och hållet på vad du vill jämföra... acceleration, topphastighet, kurvtagning, hk/kg, mm, mm....

Att jämföra varvtider på Silverstone är inte riktigt samma som att jämföra varvtider på t.ex. Nürnburg Ring.
Gatbilar och F1-bilar är så totalt olika, så att jämföra dessa blir för knepigt. Till och med skillnaderna internt inom F1 är ibland för stora för att dom ens skall kunna konkurrera med varandra, så att jämföra med en personbil blir mest skevt.

Beroende på hur man jämför så kan en Volvo 240 vara snabbare än en F1 bil. Medans i ett race på bana så har du få saker som har samma kurvhastighet som en F1-bil!

Som jag skrev i inlägget. Totalseger i serien!

Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Den här tråden kanske kan vara till lite hjälp: https://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=1037467

Där hamnar man någonstans kring slutet på 50-talet för en F1-bil
jämfört med några moderna supersportbilar.



Sedan får du väl kanske justera lite för ännu mer extrema bilar av idag.


Hmm, ja om man gör någon slags uppskattning med top gear-listan som referens så kanske man möjligen kan komma ner under 2 min då, även om det troligtvis är på håret. Så kanske tidigt 70-tal i bästa fall då? Eller är jag optimistisk då?

Sjukt vad snabba dom var redan då ändå!
__________________
Senast redigerad av Kreep 2017-06-21 kl. 14:54.
Citera
2017-06-21, 18:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G13Haze
F1 bilarna idag är väl mindre kraftiga än de var på 80- 90-talet av säkerhetsskäl, eller har jag fel?

Antalet säsonger som man har haft mer effekt än dagens bilar kan du nog räkna på ena handens fingrar. På 1990-talet så hade man ca 815 hk som mest, detta var 1994 då detta var sista året med 3,5 liters motorerna. 2004-2005 så hade man 950-980 hk, vilket förmodligen är något mer än vad man har idag. 1987 är förmodligen ända året då man haft över 1000 hk i loppet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kreep
Hmm, ja om man gör någon slags uppskattning med top gear-listan som referens så kanske man möjligen kan komma ner under 2 min då, även om det troligtvis är på håret. Så kanske tidigt 70-tal i bästa fall då? Eller är jag optimistisk då?

Sjukt vad snabba dom var redan då ändå!

Då är du nog optimistisk. När man körde F1 på Nürburgring på 70-talet så körde man den 22,8 km långa sträckan på ca 7-7.20, dagens snabbaste gatlegala bilar klarar 20,6 km sträckningen på ca 7 minuter. Med bilarna från slutet av 1960-talet borde det nog bli ganska jämt, medans 1,5 liters eran första halvan av 60-talet som bara hade 150-200 hk lär få det svårt
Citera
2017-06-21, 19:06
  #8
Medlem
Som kanske lite intressant info.

För några år sedan var vi nedbjudna av Mattias Ekström som VIP-gäster till DTM-finalen, andra gången faktiskt. Och jag bodde på Hotel Motordrome, och bland magasinen på nattduksbordet så fanns det info om banan där man upplyste om att på långa GP-slingan så hade värsta gatPorschen varvtider på strax under 2 min eller så, en DTM-bil var ca 30 s snabbare och de har ju en helvetes väghållning, men ändå slaktade en F1 tiden med ytterligare ca 20 s per varv....

Här en sida med div varvtider från just Hockenheim på allt från F1 till gatbilar, och det går att filtrera resultaten med knappen uppe till höger.

http://fastestlaps.com/tracks/hockenheim-gp
Citera
2017-06-21, 22:03
  #9
Medlem
Min gissning är att på början av 60-talet var den tidens F1 vinnare likvärdiga med dagens supersportbilar på samma banor och asfalt. Varvtider på Nordslingan säger inget om hur vem som var snabbast för den banan är extrem och annorlunda jämfört med vamliga banor, finns det egentligen någon F1 bana som har varit oförändrad från låt oss säga 60-talet som man kan jämföra med?

Hockenheim GP byggdes om 1965 för den som undrar...
__________________
Senast redigerad av TeslaDC 2017-06-21 kl. 22:10. Anledning: felstavat
Citera
2017-06-22, 00:51
  #10
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
1987 är förmodligen ända året då man haft över 1000 hk i loppet.

1986 körde man med BMW:s 4-cylindriga motor M12 som enligt ingenjörerna utvecklade 1400 hästkrafter. Redan 1985 gav den 1100 hk. Inte så tokigt med tanke på att det var en tvålitersmotor...
Citera
2017-06-22, 07:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
1986 körde man med BMW:s 4-cylindriga motor M12 som enligt ingenjörerna utvecklade 1400 hästkrafter. Redan 1985 gav den 1100 hk. Inte så tokigt med tanke på att det var en tvålitersmotor...

Nja, det är en hel del myter och feltolkningar om denna motor och vad ingenjörerna sa om den.

BMW klämde ur en massa effekt ur denna motor, över 1000Hk ryktas det om men det var ofta bara rykten eller baserat på uppskattningar av nåt högt laddtryck som det pratats om.

Men det var bara på typ ett enda kvalificeringsvarv man körde med väldigt hög effekt. På själva loppen hade den vanligen "bara" ca 650-900 Hk beroende på säsong, men jag har för mig att föraren temporärt kunde vrida upp turbotrycket högre för ökad effekt men det slet väldigt på motorn så det användes sällan, så det var nog inte ofta de körde med så högt som 900Hk.
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2017-06-22 kl. 07:47.
Citera
2017-06-22, 07:51
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nja, det är en hel del myter och feltolkningar om denna motor och vad ingenjörerna sa om den.

Sant är att BMW klämde ur en massa effekt ur denna motor, över 1000Hk. Men det var bara på typ ett enda kvalificeringsvarv man körde med väldigt hög effekt. På själva loppen hade den vanligen "bara" ca 650 Hk, men jag har för mig att föraren temporärt kunde vrida upp turbotrycket högre för ökad effekt men det slet väldigt på motorn så det användes sällan.

stämmer bra detta , den underdelen baserades på ett vanligt produktionsblock från bmw , tunga grejer som vevar runt i ett sådant och sliter hårt när det överladdas mer än det tål igentligen med dagens teknik så skulle ett sådant F1block hålla mer än väl och leverera ännu mer effekt , har sett test motorer bromsas till 1600hp med 2L motorvolym , laddtryck upp till 4,5bar och varv på 14-16 000v/m . underbart med F1 teknik när den är som bäst
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback