Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-21, 09:11
  #1
Moderator
HelgeBuks avatar
Jag är normalt sett absolut ingen konspirationsteoretiker, men den här historien med Otto Warmbier är nästan för "bra" ur propagandasynpunkt för att vara sann.


Det har varit en hel del verbal (och symbolisk i form av t.ex. militärövningar och provskjutningar av raketer) aggression från både USA och Nordkoreas sida under de senaste månaderna. Den amerikanska ledningen fattar att befolkningen knappast stödjer nån militär insats på andra sidan Stilla Havet med tanke på både historiska sådana insatser och hur det gick/går med Irak/Afghanistan (aldrig sinande kostnader).

Men så fick de plötsligt ett läge att väcka folkets avsky mot Nordkorea! Känslor övertrumfar fakta och logik i alla lägen som vi vet. En amerikan, som dessutom dömdes under förnedrande former, kommer hem och visar sig ha blivit så fruktansvärt illa behandlad i NK att han dog bara några dagar efter att han fick komma hem till USA (vilken lyckad slump att han överlevde precis så länge). Stor sorg och upprördhet över Nordkoreas vidrighet. Som genom ett trollslag går amerikanska folket från att inte direkt bry sig om NK till att känna stort hat mot NK.

"Er familj kan göra en stor tjänst för sitt land, och dessutom blir ni rikligt belönade. Det enda ni behöver göra är att låtsas att Otto dog på grund av sviterna av den nordkoreanska tortyrmässiga fängelsevistelsen." Med rätt belöning och klassisk dum amerikansk patriotism är det säkert inte så svårt att övertyga nån om att ställa upp.

Det enda jag inte kan förstå är varför amerikanska militära höjdarna så gärna vill ha krig mot Nordkorea.


OBS! Jag tycker Nordkorea är ett fruktansvärt land och det skulle inte förvåna mig speciellt mycket om det faktiskt var så att de torterat en amerikansk fånge så till den grad att allt som rapporterats om Warmbier faktiskt är helt sant. Det är bara timingen och sättet det hände som låter lite suspekt.
Citera
2017-06-21, 16:11
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk

Men så fick de plötsligt ett läge att väcka folkets avsky mot Nordkorea!

Ja, det behövs ju verkligen...


Killen var en grönsak, dom väljer att stänga av utrustningen. Inget konstigt med det, händer någonstans var dag. Om han sen blev sån av sjukdom eller tortyr är en annan fråga.
Citera
2017-06-21, 17:48
  #3
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
...Som genom ett trollslag går amerikanska folket från att inte direkt bry sig om NK till att känna stort hat mot NK.
...

Vad bygger du detta påstående på?

I en undersökning från april 2017 anser 37% av alla amerikaner att NordKorea utgör ett direkt hot mot Amerika, och 67 % ansåg att Amerika borde gå in militärt och stöda asiatiska länder som attackeras av Nordkorea.

http://www.wfsb.com/story/35272871/p...mediate-threat
Citera
2017-06-21, 22:31
  #4
Medlem
trickydicks avatar
Nog är han dö alltid. Men han dog väldigt lämpligt om USA skulle vilja beefa med NK.
Citera
2017-06-22, 07:34
  #5
Medlem
Rabbahs avatar
USA är anledningen till Ottos död, utan tvivel.

Jag misstänker han använts som en martyr för skapa obalans mellan länderna.

Varför önskar inte familjen obduktion? Väldigt märkligt.
Citera
2017-06-22, 09:43
  #6
Avstängd
JordenIsPlatts avatar
Bluff från början till slut. Familjen väljer att avstå obduktion, så lämpligt.
Citera
2017-06-22, 11:44
  #7
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Ja, det behövs ju verkligen...

Kanske inte. Men en extra dos av hat mot fienden har väl aldrig skadat.

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vad bygger du detta påstående på?

I en undersökning från april 2017 anser 37% av alla amerikaner att NordKorea utgör ett direkt hot mot Amerika, och 67 % ansåg att Amerika borde gå in militärt och stöda asiatiska länder som attackeras av Nordkorea.

http://www.wfsb.com/story/35272871/p...mediate-threat

Det var mer än jag visste. Alltså det här är en ren teori/hypotes från min sida, inget jag tänker argumentera för mer än att det verkar ganska mystiskt. Och som ovanstående säger, nu har familjen tydligen nekat obduktion, av nån anledning. Men det kan jag nästan förstå, att det inte spelar nån roll för dem exakt vad dödsfallet berodde på. Han kommer ju inte leva mer bara för att de vet vad som hände.
Citera
2017-06-23, 10:55
  #8
Medlem
Stones avatar
Warmbiers död komplicerade endast USA situation. Det är inget som USA skulle vilja fejka för att få amerikanarna att avsky NK mer. NK har väl fler amerikanska fångar eller?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback