Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-22, 00:30
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Hur förhållandena är i andra länder ger inte mycket vägledning för hur det skulle bli i Sverige. Det ser vi på många andra områden.

Så du tror alltså att, till skillnad på övriga världen, så kommer inte Sverige få några specialbutiker alls? Det enda som kommer hända är att livsmedelsbutikerna säljer de välkända vanliga märkena? Kommer det ens finnas whiskybutiker, vilket finns världen över, i ett Sverige utan monopol?
Citera
2017-07-22, 08:08
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Northumbria
Så du tror alltså att, till skillnad på övriga världen, så kommer inte Sverige få några specialbutiker alls? Det enda som kommer hända är att livsmedelsbutikerna säljer de välkända vanliga märkena? Kommer det ens finnas whiskybutiker, vilket finns världen över, i ett Sverige utan monopol?
Det har jag redan svarat på.
Citera
2017-07-22, 08:19
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Det har jag redan svarat på.

Vad är problemet med det? Så funkar det med allt. Tror du folk som bor i väldigt små samhällen gör alla i sina inköp i en tidningkiosk eller bensinstation?
Citera
2017-07-22, 09:03
  #76
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Du läser innnantill för dåligt. När jag skriver försiktighetsprincipen så är det en indikation på att jag inte alls vet att jag har rätt men att jag inte vill få rätt. Sedan handlar det inte om egoism utan om egennytta. Det kan mycket väl vara så att en person är orolig för ett ökat supande precis som jag men som ändå vill ha mer tillgänglighet för sin egen bekvämlighets skull. Det handlar alltså inte om att ha rätt och säga att alla andra har fel. Det är inte så enkelt.
Sverige är ökänt för att ha ett antal kedjor inom respektive bransch som i stort sett har samma sortiment och konkurrerar mest med priser. Det kan gälla allt från hamburgare, matvarubutiker, apotek, bildelar, verktyg, bensinstationer, byggvaror, och så vidare.
En tydlig förflackning av utbudet har skett även inom den konkurrensutsätta sektorn under min livstid. Ironiskt nog har utbudet på Systembolaget ökat under samma tid tack vare EU.
Om Systembolaget skulle tappa sitt monopol skulle den huvudsakliga effekten bli att man kan köpa deras standardsortiment i x antal nya kedjor.
Och vilken inverkan det skulle ha på alkoholkonsumtionen kan man bara spekulera i. Men jag befarar att en så pass tydligt ökad tillgänglighet kommer att leda till en kraftigt ökad alkoholkonsumtion.
Därmed låter jag mig nöja i den här debatten. Jag kommer inte att anamma din syn på saken.

Kliv av din höga häst. Det finns ingenting logiskt i ditt påstående. Du vägrar dessutom svara på den viktiga frågan. Varför skulle folk börja supa mer pga fler butiker med försäljning av alkohol? Folk kan supa dygnet runt, året runt oavsett om det finns monopolbutiker eller inte. Alkisarna super oavsett var de köper sin alkohol. Ungdomarna får tag i sprit oavsett om de är myndiga eller inte så mobopolet räddar ingen från supandet. Vad är det du inte begriper? Det enda monopolet leder till är att folk bunkrar sprit och att det finns en marknad för andra intressenter som kan tillgodose svenskens behov av alkohol. Monopolet har spelat ut sin rätt. Varför vägrar du inse det? Du är ju som en religiös fanatiker.

Monopolets avskaffande skulle leda till fler butiker med specialsortiment, whiskybutiker, ölbutiker, bordershops med billig lager och fulvodka, finsmakarbutiker osv. Men det betyder inte per automatik att folk dricker mer. Mångfalden ökar, utbudet ökar, folk slipper storhandla och bunkra.
Citera
2017-07-22, 09:05
  #77
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
En sak till bara. Du kan ju fundera på hur ditt påstående om allmän bunkring här ovan går ihop med det citerade inlägget ovanför ditt. Svaret är att det gör det inte. Väldigt många människor är vanedjur. De bunkrar inte. De köper den öl som står i affären. De går till bolaget när det öppet. Det är så det fungerar. Tillgänglighet.
Jo, folk köper mer än de behöver när de väl har tid att ta sig till systemet. Varför? För att slippa gå så ofta.
Citera
2017-07-22, 09:09
  #78
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Det har jag redan svarat på.
I många länder finns det bryggerier i varje stad med tillhörande butiker som saluför det lokala sortimentet. Tom ute på bonnvischan hittar du annat än Stöl. I USA behöver du inte besöka någon miljonstad för att hitta ett flertal butiker med ett schysst utbud öl, whisky, bourbon, vin osv. Marknaden styr. Vill kunden ha en särskild vara så ligger det ofta i försäljarens intresse att tilhandahålla produkten ifråga.
Citera
2017-07-22, 11:39
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Northumbria
Vad är problemet med det? Så funkar det med allt. Tror du folk som bor i väldigt små samhällen gör alla i sina inköp i en tidningkiosk eller bensinstation?
Det är i sig inget problem. Problemet är att det kommer att bli ett antal större kedjor som dygnet runt prånglar ut standardsortimentet av alkohol i varenda buske. Apropå kiosker så var jag i Grekland för många år sedan. En kusin till en anhörig hörde att jag gillade whisky så han satte sig rätt bladig på sin moped och åkte iväg till just en nattöppen kiosk och kom tillbaka med en flaska han menade var whisky. Grainwhisky med karamellfärg. Du sköna, nya värld. Jag betackar mig för den. Punkt.
Citera
2017-07-22, 13:12
  #80
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Hur förhållandena är i andra länder ger inte mycket vägledning för hur det skulle bli i Sverige. Det ser vi på många andra områden.

Du ställer en retorisk fråga kring ett problem som jag i mitt inlägg inte berörde. Så svaret är självklart nej. Men svaret går knappast att förstå med tanke på din så kallade fråga.


Ingen av oss kan bevisa hur ett nuvarande eller ett förändrat system skulle fungera i praktiken i förhållande till varandra. Det kan man bara göra antaganden om. Med tanke på historiskt svårt supande i vårt avlånga land tillämpar jag för egen del försiktighetsprincipen. Andra tillämpar egenintresseprincipen.

Svensk alkoholpolitik har liberaliserats i flera olika steg de senaste 30 åren. Självplock har införts, cider och lådviner har tillkommit i sortimentet, införselreglerna har blivit avsevärt mer generösa, kvälls- och lördagsöppet har införts osv osv. Inför varje liberalisering har olyckskorparna skrikit sig hesa över vilka hemska konsekvenser dessa ändringar skulle få. Och i varje fall har de haft fel.

Svenskarnas dryckesmönster har inte ändrats nämnvärt i samband med någon av dessa liberaliseringar.
__________________
Senast redigerad av RedX 2017-07-22 kl. 13:16.
Citera
2017-07-22, 13:27
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Svensk alkoholpolitik har liberaliserats i flera olika steg de senaste 30 åren. Självplock har införts, cider och lådviner har tillkommit i sortimentet, införselreglerna har blivit avsevärt mer generösa, kvälls- och lördagsöppet har införts osv osv. Inför varje liberalisering har olyckskorparna skrikit sig hesa över vilka hemska konsekvenser dessa ändringar skulle få. Och i varje fall har de haft fel.

Svenskarnas dryckesmönster har inte ändrats nämnvärt i samband med någon av dessa liberaliseringar.
Den totala alkoholkonsumtionen har ökat starkt sedan mitten av 90-talet, med en topp 2004/2005. SCB:

”Alkoholkonsumtionen i Sverige har ökat dramatiskt sedan mitten av 1990-talet. År 1996 uppskattades den totala årliga konsumtionen till 8,4 liter ren (100 procent) alkohol per invånare 15 år och äldre. År 2005 låg nivån på 10,2 liter.”

Sedan dess har den sjunkit. CAN:

”Under 2016 uppgick konsumtionen till drygt 9,0 liter ren alkohol per invånare 15 år och äldre jämfört med 9,17 under 2015.”

Men då ska man komma ihåg att vi under en följd av år har haft ett starkt tillflöde av nykterister till landet. Och nivån ligger ändå klart över den innan vi gick med i EU.

Så på vilket sätt skulle olyckskorparna ha haft fel?
Citera
2017-07-22, 13:37
  #82
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Den totala alkoholkonsumtionen har ökat starkt sedan mitten av 90-talet, med en topp 2004/2005. SCB:

”Alkoholkonsumtionen i Sverige har ökat dramatiskt sedan mitten av 1990-talet. År 1996 uppskattades den totala årliga konsumtionen till 8,4 liter ren (100 procent) alkohol per invånare 15 år och äldre. År 2005 låg nivån på 10,2 liter.”

Sedan dess har den sjunkit. CAN:

”Under 2016 uppgick konsumtionen till drygt 9,0 liter ren alkohol per invånare 15 år och äldre jämfört med 9,17 under 2015.”

Men då ska man komma ihåg att vi under en följd av år har haft ett starkt tillflöde av nykterister till landet.

Så på vilket sätt skulle olyckskorparna ha haft fel?

Varken alkoholrelaterad dödlighet eller alkoholrelaterade skador har dock ökat nämnvärt. Är det ens ett problem om folk dricker marginellt mer (dock marginellt mindre de senaste åren trots att exempelvis lördags- och kvällsöppet ökat kraftigt under perioden du nämner) om det inte leder till ökade skador? I så fall är det ett rent moralistiskt problem.

Jag vet ärligt talat inte om genomsnittlig alkoholkonsumtion per person är relevant överhuvudtaget. Det intressanta torde vara huruvida en större eller lägre andel av befolkningen har problem med alkoholen.
Citera
2017-07-22, 14:41
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Varken alkoholrelaterad dödlighet eller alkoholrelaterade skador har dock ökat nämnvärt. Är det ens ett problem om folk dricker marginellt mer (dock marginellt mindre de senaste åren trots att exempelvis lördags- och kvällsöppet ökat kraftigt under perioden du nämner) om det inte leder till ökade skador? I så fall är det ett rent moralistiskt problem.

Jag vet ärligt talat inte om genomsnittlig alkoholkonsumtion per person är relevant överhuvudtaget. Det intressanta torde vara huruvida en större eller lägre andel av befolkningen har problem med alkoholen.
För det första är det inga marginella skillnader. För det andra finns det sociala och psykologiska problem med alkoholkonsumtion som inte nödvändigtvis leder till sjukdom eller död. Det kan exempelvis vara störda eller havererade familjerelationer, problem att behålla arbete, bråk och misshandel på offentlig plats och mycket annat. Att räkna statistik per capita är sedvanlig metod. Men det är riktigt att man måste analysera den också. Att konsumtionen sjunker de senaste åren beror som sagt på att många nykterister har invandrat. Jag träffade en ungdomsvårdskonsulent som menade att muslimers nykterism har haft en positiv inverkan på yngres relation till alkohol.
Citera
2017-07-22, 15:32
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Det är i sig inget problem. Problemet är att det kommer att bli ett antal större kedjor som dygnet runt prånglar ut standardsortimentet av alkohol i varenda buske. Apropå kiosker så var jag i Grekland för många år sedan. En kusin till en anhörig hörde att jag gillade whisky så han satte sig rätt bladig på sin moped och åkte iväg till just en nattöppen kiosk och kom tillbaka med en flaska han menade var whisky. Grainwhisky med karamellfärg. Du sköna, nya värld. Jag betackar mig för den. Punkt.

Sådana kiosker ersätter inte riktiga butiker, de komplimenterar dem genom att erbjuda tillgängligheten över utbud.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback