Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-21, 08:28
  #1
Medlem
Bertil85s avatar
Tycker det låter riskabelt med den lätta åtkomsten till sidor och plattformar en hacker kan få genom att det är så dålig säkerhet på de man handlar från.

Någon som vet något om detta och hur ska man skyddar sig ?
Citera
2017-06-21, 08:47
  #2
Medlem
Miys avatar
Förstår inte riktigt hur du menar, ev. dålig säkerhet på sidor du handlar ifrån är ju ingenting du kan påverka?

Från din egen sida kan du ju se till att ha en dator som är ren från virus och skräp, jag använder en billig
skräplaptop som är dedikerat till enbart ekonomiska ärenden då jag ej orkar hålla koll på vad övriga hushållet råkar ladda ner för skit på våran stationära.
Citera
2017-06-23, 11:41
  #3
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Tycker det låter riskabelt med den lätta åtkomsten till sidor och plattformar en hacker kan få genom att det är så dålig säkerhet på de man handlar från.
Källa på detta tack. Hur vet du att det är bristande säkerhet och vad har du fått det ifrån?

En kedja är ju inte starkare än den svagaste länken. Det som är den svagaste länken i sammanhanget är ju din egen utrustning som nån påpekat, näten i sig samt bankernas sidor behöver du nog inte oroa dig för speciellt mycket i sammanhanget, i alla fall om det är nån större bank och inte "bank of ulan bator" eller nåt annat suspekt brevlådeföretag.
Citera
2017-06-23, 18:33
  #4
Medlem
Skulle säga att alla svenska banker har exakt samma skydd/svagheter. Att någon kan se vad du gör på bankens sida och fjärrstyrda din dator utan att du märker det är problematiskt men ingen större fara. Om någon köper/säljer utan din vetskap är ingen större fara så länge som inte kapitalet kan lämna kontot. Att någon skulle vilja göra dåliga affärer med dina värdepapper vore tragiskt men risken är liten. De vill ju föra över pengar till sina konton och det tror jag är riktigt svårt då alla banker kräver mobilt bankid eller liknande för att genomföra transaktioner till andra personer. Om någon knäcker mobilt bankid så har de tillgång till alla svenska banker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback