Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-21, 07:55
  #1
Avstängd
Bor i hyresrätt och fastighetsägaren har renoverat lägenheten ovanför mig i snart ett halvår. De börjar borra 07.00 precis ovanför mitt sovrum. Min sambo och jag jobbar väldigt ofta natt, ibland till 5-6 på morgonen vilket resulterar i 0 sömn. Min sambo har inte sovit mer än några timmar på flera veckor och all ledig tid går åt till att försöka sova ikapp. I början sov jag inte alls hemma och trots detta har hyran höjts 3 gånger sedan jag flyttade in för 6 månader sen.
Att hyran skulle höjas 2 gånger visste jag när jag skrev kontraktet, men renoveringen var ingenting som meddelades annat än en liten renovering av badrummet i januari i lägenheten ovanför.

Till saken, då de renoverar under vad som anses "normal arbetstid", men är under mina "nätter", har jag verkligen inga rättigheter alls?
Citera
2017-06-21, 07:59
  #2
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inoperative
Till saken, då de renoverar under vad som anses "normal arbetstid", men är under mina "nätter", har jag verkligen inga rättigheter alls?
Nej.
Citera
2017-06-21, 08:05
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inoperative


Till saken, då de renoverar under vad som anses "normal arbetstid", men är under mina "nätter", har jag verkligen inga rättigheter alls?


I princip, nej.
Citera
2017-06-21, 08:25
  #4
Avstängd
Pripps3.5s avatar
Varit med om liknande.
Det gick knappt att kunna tänka, i allt borrandet. Höll på att bli tokig.
Men nej, du har inga rättigheter. Tyvärr.
Citera
2017-06-21, 08:51
  #5
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inoperative
Bor i hyresrätt och fastighetsägaren har renoverat lägenheten ovanför mig i snart ett halvår. De börjar borra 07.00 precis ovanför mitt sovrum. Min sambo och jag jobbar väldigt ofta natt, ibland till 5-6 på morgonen vilket resulterar i 0 sömn. Min sambo har inte sovit mer än några timmar på flera veckor och all ledig tid går åt till att försöka sova ikapp. I början sov jag inte alls hemma och trots detta har hyran höjts 3 gånger sedan jag flyttade in för 6 månader sen.
Att hyran skulle höjas 2 gånger visste jag när jag skrev kontraktet, men renoveringen var ingenting som meddelades annat än en liten renovering av badrummet i januari i lägenheten ovanför.

Till saken, då de renoverar under vad som anses "normal arbetstid", men är under mina "nätter", har jag verkligen inga rättigheter alls?

1. Hur fan kan de ha borrat från kl 07 varje dag i ett halvår. Lägenheten måste se ut som en schweizerost.

2. Vem bryr sig om ni arbetar natt? I Sverige förväntas det normalt vara tyst mellan 07 och 21.

Nej, ni har inga rättigheter men fråga hur länge det är planerat att hålla på. Helrenovera en lägenhet tar inte längre än 1-3 månader beroende på storlek och antal hantverkare.
Citera
2017-06-21, 10:39
  #6
Medlem
Varför säger folk att han inte har rättigheter? Det har han visst? Det är dock jävligt svårt att få
den du hyr av att ge med sig och det tar lång tid att gå igenom allt.

Men det första du måste göra är att hitta "lagarna" som du vill använda dig av. Finns rätt många lagar angående ljud. Naturverket har decibel värden på hur högt det får vara i en lägenhet och hur länge det får vara det.

Som rubriken över mig har dem renoverat sjukt länge och det första du ska göra är att ifrågasätta detta. Spela in ljuden när dem borrar för jag vet själv att det låter som att dem borrar i samma jävla rum du själv är i. Sen när du samlat massa ljudfiler eller hur du gör prata med en jurist och o rådfrågar. Har själv gjort detta och fått hyressänkning men som sagt så var det ingen dans på rosor.

Jag hade dock fler punkter än bara ljud mitt ärende och tro mig. Pratade med 20 olika från samma företag som skickade runt mig och sa exakt som dessa individer över mig att "nej, efter 0700 får man göra ljud". Men sen frågade jag bara. Står ni över lagen när jag satt med dem i ett rum och tog fram pappren på ljudlagar och "POFF" så insåg dem att jag hade rätt. Men fick bara för 2 månader(som var kvar) som en "shysst deal".

Som sagt. Inte enkelt men om värt besväret om du gillar att ha rätt.

Du ska kunna vara i din egna lägenhet utan att behöva lida av ljud och obehag. Du kan ju dock gå o fråga de som jobbar om de kan börja borra senare än 0700 ^^
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback