Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-25, 21:46
  #25
Medlem
Jag är själv cannabis missbrukare, mängden jag rökt trappades upp år för år och har under dem senaste 2 åren rökt 1,5 - 2g om dagen (bisarr mängd, jag vet). Ansåg inte att det var ett problem förrän ett halvår sen, då min mentala hälsa tog en sjuk vändning till det negativa. Blev extremt slö i skallen, kunde i vissa fall inte hänga med i vanliga konversationer (även i nyktert tillstånd), bröt i princip kontakten med alla polare för att röka weed var det enda jag ville göra. Pga slöheten i skallen så pallade jag inte anstränga mig socialt, och röka weed och bara sitta hemma blev i princip det enda jag gjorde om dagarna. Jag tillät det inte påverka jobbet, förutom att jag blev tvungen att ställa en jävla massa påminnelsealarm p.g.a. att mitt minne blev fucked. Blev jävligt läskigt helt enkelt. Kände att jag inte utvecklats NÅGONTING under 2 års tid. Mitt självförtroende var riktigt uselt.

Har sedan två veckor tillbaka varit Cannabis fri, och jag är fortfarande motiverad att stanna så. Skulle inte kunna tänka mig att gå tillbaka till dimman man tillåter sig själv leva i när man missbrukar det. En snabb sammanfattning av dessa två veckor är:

* Har knappt haft något psykiskt abs överhuvudtaget, det har varit mycket lättare än vad jag trodde det skulle vara. Nu är jag dock inne på vecka 3 som ska vara en tuffare vecka enligt vissa.

* Väldigt svårt att sova under dem första 5 dagarna. Vaknade upp DYBLÖT av svett minst en gång i timmen, och tog väldigt lång tid att somna (låg och drog mig i mellan 3-5 timmar innan jag somnade). Dag 6 var detta helt borta, och nu sover jag utan problem.

* Kallsvettas rätt ofta. Märker att kroppen har svårt att temperaturreglera. Skulle nog säga att detta är det jobbigaste med det hela. Får se när detta lägger sig.

* Slöheten i hjärnan har helt försvunnit skulle jag säga. Även här är jag förvånad över hur snabbt det har gått. Kognitivt känner jag mig i princip återställd. Minnet har också blivit markant bättre, fast inte helt återställt ännu. Känner mig betydligt smartare och mer snabbtänkt.

* Jag har börjat ta tag i saker så som städning, disk, träning, äta nyttigare etc etc. Sötsuget jag tidigare hade är i princip helt borta (no more munchies!).

* Socialt känner jag mig så jävla mycket mer avspänd. Har börjat ta tillbaka mitt sociala liv och mår allmänt jävligt mycket bättre.


Finns säkert några fler grejer jag inte kommer på just nu. Iaf så är det VÄLDIGT värt att sluta om du känner att cannabisen försämrar livet för dig. Och enligt min erfarenhet går återställningen snabbare än vad man tror. Cannabis aldrig igen för min del.

Lycka till!
Citera
2017-06-26, 15:06
  #26
Medlem
Tinoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikibu
Har även fått panikattacker som förvärrats ju längre jag rökt.

This. Jag var även längst nere på botten med spice också. (Brukade blanda.)
Såg en del grejer, gick igenom en del grejer som man vill inte gå igenom.

Jag slutade efter 9 års daglig bruk. Har experimenterat med annat också men cannabis var det som eskalerade till ett missbruk. (Orkar inte dricka varje dag? Man blir ju helt slut och förstörd. Förstår ej hur alla alkoholister pallar med sånt)

Iallafall, smart val av dig. Jag slutade när jag var 24 också, så jag kan klappa oss båda på axeln. Vissa "vaknar" inte upp ur sitt missbruk förren senare. Samt så slutar vissa andra mycket tidigare också.

Det bästa du kan göra är att hålla ut bara. Ta en öl eller något om du känner att det börjar bli jobbigt.
(Ibland så hjälper det för vissa andra att gå helt cold turkey också. Cannabissug kan ju komma på fyllan också.)

Det finns verkligen inget som jag kan säga positivt om cannabis förutom att det är en temporär drog. Det är det som är så farligt med cannabis. Det är så milt och enkelt att man kollar inte på långsiktiga problemen. Lite som att du skulle ta ett miljonlån med 0.5% ränta.

På pappret så tänker du: Amen vafan, det är ju bara 0,5% ränta. Kör på!
Men sedan efter ett par år så kollar du tillbaka och undrar varför du gjorde inte en bättre deal med ditt liv.

Din hjärna, plånbok och sociala förmåga blir bara bättre av att strunta i cannabis.

Sen människor med extrem ADHD, PTSD eller kanske en enorma skada/smärta på kroppen - de kan jag förstå varför man röker ganska kontinuerligt. Men är du en normal person med lite småtankar på huvudet i din vardag så lös det istället för att hooka upp dig på en dålig rutin i vardagen.
Citera
2017-06-28, 15:13
  #27
Medlem
Jag hade ett 6 månaders uppbehåll efter att ha rökt de flesta dagarna i veckan. Nu förtiden blir jag aldrig bäng på samma sätt / lika bäng som jag blev före uppbehållet av någon anledning.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback