Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-20, 23:29
  #1
Medlem
Flying.Swines avatar
Två tankar med tråden.
1. Tips på hur man tar sig ur en depression utan mediciner.
2. Tips på hur man tar sig ur ett destruktivt beteende.

Själv åkte jag ner i en djup depression efter en livshotande sjukdom. Fick lära mig gå igen och tillbringade flera månader på sjukhus. Tappade helt livsgnistan efter det men är inte suicidal.

Hur kan man egentligen ta sig ur såna depressioner utan medicin? Ge bra tips! Och hur förändrar man sitt tänkande så att jaget blir mindre viktigt? Bra tips på att tvinga dagen till att bli positiv i tänk och handling utan att återgå i destruktivt beteende?

Mitt problem är att jag fastnat på nätet i en nedåtgående spiral. Jag har lyckats koppla bort 99% av svensk media, som är så feministiskt och invandrarfokuserat att jag som svensk mår enormt dåligt av propagandan. Sitter fortfarande kvar i ett tvång för utländsk media samt Facebook och Youtube, där jag i timmar kan sitta och titta blint på ingenting. Har svårt att hitta positiva alternativ till detta och hittar jag inte nåt kommer jag bli ytterligare ett offer för massinvandringen. Söker bra idéer till vad jag ska förskjuta dagen åt. Kommer inte hända att jag tar mig ut ur bostaden dock. Behöver bra idéer hur man tillbringar dagarna på nätet utan att råka på energitjuvar och att kunna få en funktionell dag hemma utanför datorn.

Fler och fler svenskar fastnar hemma i ett negativt tänk och i nedåtgående spiral så finns det några smarta människor därute med bra idéer så dela de med oss! Ett depressivt tänk begränsar ofta möjligheten att tänka större och vissa människor i samhället har svårt att ta sig ut, vare sig begränsningen är psykisk eller fysiskt eller både och. Smarta människor hjälp till nu! Ni har chansen att rädda en människa eller fler.
Citera
2017-06-20, 23:40
  #2
Medlem
Vad är status kring nära och kära?
Vad har du för intressen?

Varför tar du dig inte ut ur bostaden? Jag uppfattar det som att du har problem att gå. Men jag vet folk som har problem att gå men som ändå kommer ut mycket, umgås och allt som hör till
__________________
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-06-20 kl. 23:46.
Citera
2017-06-20, 23:43
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
En ny vän med bra intressen?
Finns det ingen du bara kan spendera tid med, gå en promenad, laga mat med ett par och dela deras måltid, eller vad som helst som är trevlig vardag?

Husdjur?
Removera en bil?
Citera
2017-06-20, 23:45
  #4
Medlem
Mikibus avatar
Är du fortfarande sjuk och måste vara hemma? För att sitta hemma ensam blir vi deprimerade av automatiskt. Vi är skapade för solsken och umgänge.

Att sitta och läsa om alla feminism och massinvandring som pågår gör mig deprimerad också.

Varför samlar vi inte ett gäng här på Flashback som behöver komma ut lite? Man behöver komma ut och träffa lite nya vänner, det gör stor skillnad. Kanske köra ett träningspass i parken, ha en picknick eller bada? Det är fan inte OK att folk ska sitta hemma ensamma och bli deprimerade när det bor flera miljoner i det här landet. Vem är på?!
Citera
2017-06-20, 23:53
  #5
Medlem
.Horus.s avatar
Tycker du resonerar bra.

Mina korta tips är:

Var ärlig med dig själv, och ta ansvar utan att skylla på något/någon.
Lyssna på din egen visdom
Du ville inte gå ut, så kanske uteslutet. Men tid i naturen kan vara terapi.
Ta bort saker i ditt liv som tar fram negativa saker inom dig, och ta in saker som skapar positiva.

Allt du möter dagligen matar du sig själv med. I fallet med det du läser om och inte tycker om, så är det inte så nyttig mat för dig kanske?

Och slutligen meditation, det skapar utrymme att gå utanför dina nuvarande&gamla psykologiska/emotionella mönster.
Citera
2017-06-21, 00:03
  #6
Medlem
Känner igen mig själv i allt du skriver .
Du bör hitta på saker utanför ditt hem,träna ,gå till bibliotek , sitt på ett café med en bok hjälper åxå få dig själv på andra tankar ,vet att det kan kännas helt omöjligt att tänka tanken ens att man kan bli frisk från depressioner men för mig var det svarta moln över huvudet i många år,ingen hjälper än förutom en själv .
Va stark bot ihop och ta tjuren från hornen
Lycka till!
Citera
2017-06-21, 00:34
  #7
Medlem
Flying.Swines avatar
Råkade igen "störa" en av de värsta diktatorerna på FB, en man med mycket makt här, så tog lite tid att få skriva igen. Vissa är tydligen viktigare än regelverket.

Jag har problem att ta mig ut och även om de som klarar att ta sig ut själv kan ha svårt att umgås med andra människor. Det måste finnas andra vägar att ta sig ut destruktiva tänk.
Jag gick t ex med i grupper där ensamma människor kunde snacka men det finns för mycket överdrivet positiva kommentarer i såna forum. Om man lider av depression så är inte en snabb fix en lösning även om många utan depression inbillat sig det.

Som .Horus säger, man måste nog vara ärlig med sig själv och ta sig en rejäl tankeställare. Visst hade jag hoppats på att någon skapat en sajt där man slapp överdrivna positiva kommentarer och istället kunde prata av sig/pumpas med ärliga kommentarer men såna verkar inte riktigt finnas än. Många verkar tro att positivitet botar allt. Så är inte fallet.

Det som "botar" är smarta lösningar. Jag själv har hittat en del "lösningar" genom att undvika det som slår ner mig, men världen är allt än vänlig mot såna som mig. Varför finns det inga sajter där medelmåttighet är fokus och överdrivet positiva personer är förbjudna? Alla kan inte bli lyckliga och det är ett faktum. Jag och många strävar bara efter att kunna existera utan att bli forcerade att tro på ett "lyckorus" som "varar resten av livet".

Att delta med andra människor på t ex bibliotek låter positivt och inte alltför avancerat dock. Kräver planering från min sida men många andra kan ha nytta av sånt. Många kommuner, inklusive min, har tagit bort det mesta av stödet för att istället ge det till den nya eliten i landet. Det är till och med svårt att få läkartider och ofta får man nån som inte ens kan svenska och den personen ska alltså hjälpa en att navigera livet och att få rätt medicin. Sverige är ett pajasland.
Citera
2017-06-21, 05:31
  #8
Medlem
Att röra på sig är ett bra sätt att må bättre... Vill du ej träffa folk så ut och gå på kvällar, nätter eller tidig morgon.

Talar av egen erfarenhet.
Citera
2017-06-22, 03:56
  #9
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Jag har problem att ta mig ut och även om de som klarar att ta sig ut själv kan ha svårt att umgås med andra människor. Det måste finnas andra vägar att ta sig ut destruktiva tänk.
Jag gick t ex med i grupper där ensamma människor kunde snacka men det finns för mycket överdrivet positiva kommentarer i såna forum. Om man lider av depression så är inte en snabb fix en lösning även om många utan depression inbillat sig det.
Sverige är ett pajasland.

Jag kan inte heller ta mig ut. Det känns lite som att om jag går ut, och en brud på krogen limmar på mig, så kräks jag.

Jag tror inte på att "bejaka" likasinnade, det blir bara ryggdunkande. Man måste finna någon annan, någon som "väcker" en - men hur gör man det?

Det fetade är så sant som det var sagt! När ska vi bli ett riktigt land, som vi var förr? Som bryr sig om sitt eget folk (invandrare eller ej)?
Citera
2017-06-22, 13:23
  #10
Medlem
Om du ska känna dig tillfreds med livet behöver du en plan framåt. Såtillvida att du inte är ekonomiskt oberoende behöver du ett jobb/utbildning eller något att syssla med. Säger inte detta ur en moralistisk synvinkel utifrån vad som gagnar samhället, utan det är vad som gagnar dig.
Det är långt ifrån det enklaste att skaffa detta om man haft en dipp sjukdomsmässigt, och kanske tar det lång tid innan du är på banan igen. Men du måste ha en mental plan klar för dig själv, att du ska komma tillbaka, iallafall någon gång.
Kanske är du inte helt frisk av din fysiska sjukdom ännu. Du behöver jobba med din depression. Så ok det blir rätt mycket fritid en tid framöver. Så vad ska du göra?

Bra att du slutat läsa svensk media om det får dig att må dåligt. Men utländsk media och liknande kan ha ungefär samma effekt.
Angående att du mår dåligt av invandringen. Ja många människor har något de mår dåligt av, politik, misslyckanden, döden, andra rädslor/källor till ilska. Om någon kontemplerade döden (på ett visst destruktivt sätt) varje dag hade den personen mått dåligt.
Poängen är att du kan tycka att invandringen/annat påfund är väldigt dåligt, samtidigt som du väljer att inte fokusera på det.
Det är kanske en lite radikal ide att du trots att något känns väldigt fel, likväl ska strunta i det eller förminska sin exponering till detta.
Att göra detta är inte alltid rätt, vilket är värt att poängtera. Ibland måste man verkligen fokusera på något negativt och agera. Men det kan vara mer ok under vissa förutsättningar att lägga mindre fokus på det. T.ex. som:
1. Just du tar väldigt illa vid dig av denna information, du kan behöva ett avbrott medans andra ej.
2. Som deprimerad hemmavarande har du inte möjligheten att engagera dig på ett sätt som du anser krävs, mer än att kanske ge kommenterar här och där. Din nuvarande närvaro gör inte mycket skillnad.


Du måste ta dig ur bostaden, iallafall snart. Börja träna, om du vill gör ett träningsschema som du följer hemma. Skaffa rutiner som du följer, exempelvis när du ska sova.

När det gäller fritid, poängen är att göra det du mår bra av, ingen dötid framför videor du inte uppskattar. Följ bra serier i måttlig omfattning, kolla på den sport du gillar, kanske läsa skönlitterära böcker?
Försöker planera din dag på morgonen, gör inte ett hårt schema men ett trevligt schema! Städa lite, träna, laga en god måltid, gör något kul.

Men du måste överbrygga dina hinder, du måste ut. Att gå på promenader är något jättebra. Sedan börja ärligt försöka planera din framtid.
Allt detta är inte lätt, därför får du göra det steg för steg. Kanske långsamt, men likväl framåt!
Citera
2017-06-30, 12:26
  #11
Medlem
Gör allt som är naturligt, som hör hemma i naturen.

Odla, vandra vid en sjö (om du kan), kom nära naturen..

Det är när livet blir onaturligt som man mår dåligt. I naturen blir du en del av pulsen, du delar samma rytm som växter och djur. Du känner en innerlig vördnad inför att de får ge sina liv för att du ska leva, att de kämpar där ute och lever sina liv under träden.
Det räcker med att du sover en natt utomhus ensam i skogen för att börja utveckla detta perspektiv. Du somnar i takt med att skogen tystnar, och vaknar när livet omkring dig vaknar. Det är spirituellt, och naturligt..
Du delar naturens rytm och energi,med det kommer ödmjukhet och Tacksamhet.

Det är inte naturligt att sitta isolerad hemma framför en skärm, och tro att man umgås med de på tvn. Som 90%av människor spenderar sin vardag. Ut i naturen, känn livet, väder och vind. Oavsett om man kan gå eller inte.

Det är hur som helst min filosofi.

Rc
__________________
Senast redigerad av redcube 2017-06-30 kl. 12:30.
Citera
2017-07-01, 22:29
  #12
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
Gör allt som är naturligt, som hör hemma i naturen.

Odla, vandra vid en sjö (om du kan), kom nära naturen..

Det är när livet blir onaturligt som man mår dåligt. I naturen blir du en del av pulsen, du delar samma rytm som växter och djur. Du känner en innerlig vördnad inför att de får ge sina liv för att du ska leva, att de kämpar där ute och lever sina liv under träden.
Det räcker med att du sover en natt utomhus ensam i skogen för att börja utveckla detta perspektiv. Du somnar i takt med att skogen tystnar, och vaknar när livet omkring dig vaknar. Det är spirituellt, och naturligt..
Du delar naturens rytm och energi,med det kommer ödmjukhet och Tacksamhet.

Det är inte naturligt att sitta isolerad hemma framför en skärm, och tro att man umgås med de på tvn. Som 90%av människor spenderar sin vardag. Ut i naturen, känn livet, väder och vind. Oavsett om man kan gå eller inte.

Det är hur som helst min filosofi.

Rc
Jag bor 2 minuter från havet. Jag märker av fördelarna som invandrarna har i Sverige och hatar det. Var hos en ny läkare akut häromdagen, en MUSLIMSK ARAB såklart som förstod mig sämre än jag förstod honom. Jag vet ju vad som är fel på mig fysisk och höll därför tyst om det för att kolla om han visste vad som var fel när han kände på mig. Såklart så gjorde han inte det, han gissade fel som förväntat. fick visserligen nya recept på mina livsnödvändiga mediciner men besöket gav inget mer än så.

Där jag bor så betyder en natt i skogen att jag riskerar att mördas av den nya adeln. Får resa till obygden i så fall, här omkring finns de i miljontal.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback