Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-21, 20:18
  #13
Avstängd
Tatturerad.m.Tofss avatar
T:S att du nämner det är stort hoppas att du är över 30år? Men ska vi leka med tanken att vi blir vänner skulle du orka med det att vi byter sms och snackar flera gånger i veckan?
Hmm tänk på detta...

Jag är säker på att ensamet är "oftast" självalt du verkar vara en vanlig kille men dina vänner finns inte kvar längre?
Skulle man gissa så är du ensam för du har haft en kvinna och nu har ni gått isär?

Det i allafall den vanligaste orsaken. När jag var 12år 1974 så minns jag att min mamma sade till min pappa nu när dom har skiljt sig så lever X inte länge till?

Han dog nästan på sin 48 årsdag. Det är ett känt fenomen männen super ner sig.
Citera
2017-06-22, 04:06
  #14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shosha
Det är så att jag kommit till en punkt i livet där jag blivit så besviken på människor att jag tappat intresset för människor totalt. Jag har blivit duktig på att ha kul på egen hand och börjat trivas hur bra som helst med att vara helt ensam.

Men det är så svårt att känna sig stolt och rakryggad när andra runt omkring en hela tiden ser på en nästan att de antingen ser ner på en pga. ensamheten eller tycker synd om en av samma anledning. En gång sa en granne till mig "jag brukar se dig sitta i balkongen och jag har då sagt till min man att du ser ensam ut". Då ville jag hellre dö än att behöva höra de orden även om de kanske sades i all välmening. Jag sitter på balkongen med världens bästa roman och samtidigt blir solbränd och snygg på köpet och så ska någon försöka vara snäll och tycka synd om mig när jag har hur kul som helst. Va fan liksom, det är min egen balkong och jag ska få sitta där ensam hur länge som helst utan att ett par ska diskutera min ensamhet.

Jag är så äcklad av människor att jag numera aldrig saknar människor i mitt liv, ändå ska folk inte fatta hur kul jag har i min ensamhet istället för att vara omgiven av massa falskt folk som bara får en att känna sig övergiven även om de sitter precis bredvid en.

Där jag bor finns det knarkare, läkare, brottslingar, städare, egenföretagare etc. och alla dessa oavsett klasstillhörighet har ett mycket socialt liv med massa folk på besök jämt så jag känner skamkänslor även om jag egentligen blivit min egen bästa vän och trivs i min ensamhet och med mitt lugna liv med med massa spännande romaner.

Hur kan man jobba påsig själv så man inte känner att man har låg status i grannskapet och istället vara rakryggad och träffa dessa i trapphuset utan att känna massa skamkänslor?

Det känns som jag är i gott sällskap.

Det gäller väl bara att skita i vad andra säger? Om du mår bra så är väl allting bra? Eller?

Visst ensamheten kommer över oss alla (vi som är ensamma) men det går oftast att fixa, genom vänner, dejtingsajter etc?

Där jag bor finns det inte en enda knarkare, eller jo det finns det kanske men jag ser inte dem. De beter sig som alla andra. Personligen skiter jag i vilket så länge de inte framför ett fordon eller liknande som kan ta livet av någon.

Jag har inget trapphus så jag kan inte svara på din fråga, sorry. Men att jag skulle träffa någon är nog ganska långsökt. Min fru lämnade mig, vad ska jag skämmas för? Jag gör vad fan jag vill helt enkelt!
Citera
2017-06-22, 10:03
  #15
Medlem
Buffymyloves avatar
Jag skäms inte speciellt mycket över att vara ensam, det är mer normaltillståndet. Det kan väl komma stråk av avundsjuka gentemot de som verkar ha allt det där jag inte kan ha.

Men jag tror att jag förstår dig ts, första gången jag gick ut och åt själv på restaurang så kände jag mig lite uttittad men det mesta sitter troligen i huvudet.
Ibland har personer kommenterat att jag ser ledsen ut, om jag suttit och ätit ensam med en bok. Fast jag inte varit det. Jag tror att dessa människor inte kan göra det du kan, de förstår sig inte på att man kan göra saker på egen hand utan ett evigt umgänge.
Citera
2017-06-22, 10:20
  #16
Avstängd
jag skäms absolut inte för min ensamhet , den är självvald och jag behöver få vara för mej själv i bland , vist hade man fler vänner runt om kring sej när man va yngre , nu har de barn och familj och har varken , tid , ork , pengar att hänga med på mina upptåg i livet , så jag väljer att göra detta själv , detta har gjort mej otroligt stark inombords som människa , att veta att man klarar sej i livet och får hålla på med de intressen man har vist saknar man någon att krama och tänka på i bland . men det kommer garanterat
Citera
2017-06-23, 11:52
  #17
Avstängd
moluskens avatar
Världen är en spegling av ditt inre. Om du hatar människor så är det en stor risk att du hatar dig själv. Om du känner dig skamsen över din ensamhet så kan det nog vara bra att söka professionell hjälp i form av terapi.
Citera
2017-06-24, 07:09
  #18
Medlem
Vad härligt med folk som svarar på din fråga genom att försöka ge dig ännu mer skamkänslor...

Ärligt talat tror jag att det är ofta skamkänslor kring ensamhet som gör att många människor håller kvar vid folk som egentligen inte ger dem någonting eller som får dem att må dåligt. De har alltså inte roligare än du, men slipper vara ensamma. Det är liksom ett val, vad är värst. Varför vara lycklig när man kan vara normal.

Själv tycker jag ofta att ensamma människor är mycket behagligare än sociala människor, som kan vara så sjukt påfrestande, med sitt jämförande, dömande, skvallrande och tjatande om exakt samma saker, dagarna i ända. Det konstiga är att vi älskar ensamma hjältar/hjältinnor på film och i böcker, men i verkligheten vill folk alltid sjukdomsförklara och blir nästan provocerade av ensamma människor, särskilt kvinnor.
Citera
2017-06-24, 13:55
  #19
Medlem
FairyCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shosha
Hur kan man jobba påsig själv så man inte känner att man har låg status i grannskapet och istället vara rakryggad och träffa dessa i trapphuset utan att känna massa skamkänslor?
Jag tror inte att du behöver jobba med dig själv utan mer tänka på ett annat sätt. Att andra tycker synd om dig och tror att du lider av din ensamhet säger ju faktiskt ingenting om dig utan enbart något om dom själva.

Dom skulle aldrig må bra eller kunna njuta av ensamhet på det sätt du gör vilket påvisar att det är en stor skillnad mellan att vara ensam och att känna sig ensam. Jag slår vad om att den mest sociala av dom alla känner sig mer ensam än vad du någonsin gör.
Citera
2017-06-24, 15:57
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairyCute
Jag tror inte att du behöver jobba med dig själv utan mer tänka på ett annat sätt. Att andra tycker synd om dig och tror att du lider av din ensamhet säger ju faktiskt ingenting om dig utan enbart något om dom själva.

Dom skulle aldrig må bra eller kunna njuta av ensamhet på det sätt du gör vilket påvisar att det är en stor skillnad mellan att vara ensam och att känna sig ensam. Jag slår vad om att den mest sociala av dom alla känner sig mer ensam än vad du någonsin gör.

Håller med här, väldigt bra skrivet. Tror många kan känna sig ensamma oavsett livssituation. Tyvärr ser samhället det som något negativt men det säger ingenting om dig, ts!
Citera
2017-06-24, 16:09
  #21
Medlem
loosecanons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shosha
Det är så att jag kommit till en punkt i livet där jag blivit så besviken på människor att jag tappat intresset för människor totalt. Jag har blivit duktig på att ha kul på egen hand och börjat trivas hur bra som helst med att vara helt ensam.

Men det är så svårt att känna sig stolt och rakryggad när andra runt omkring en hela tiden ser på en nästan att de antingen ser ner på en pga. ensamheten eller tycker synd om en av samma anledning. En gång sa en granne till mig "jag brukar se dig sitta i balkongen och jag har då sagt till min man att du ser ensam ut". Då ville jag hellre dö än att behöva höra de orden även om de kanske sades i all välmening. Jag sitter på balkongen med världens bästa roman och samtidigt blir solbränd och snygg på köpet och så ska någon försöka vara snäll och tycka synd om mig när jag har hur kul som helst. Va fan liksom, det är min egen balkong och jag ska få sitta där ensam hur länge som helst utan att ett par ska diskutera min ensamhet.

Jag är så äcklad av människor att jag numera aldrig saknar människor i mitt liv, ändå ska folk inte fatta hur kul jag har i min ensamhet istället för att vara omgiven av massa falskt folk som bara får en att känna sig övergiven även om de sitter precis bredvid en.

Där jag bor finns det knarkare, läkare, brottslingar, städare, egenföretagare etc. och alla dessa oavsett klasstillhörighet har ett mycket socialt liv med massa folk på besök jämt så jag känner skamkänslor även om jag egentligen blivit min egen bästa vän och trivs i min ensamhet och med mitt lugna liv med med massa spännande romaner.

Hur kan man jobba påsig själv så man inte känner att man har låg status i grannskapet och istället vara rakryggad och träffa dessa i trapphuset utan att känna massa skamkänslor?

Strunta i vad grannarna tycker och tänker. Mår du bra av att vara ensam, kör på! Huvudsaken är att du själv trivs och mår bra.
Köp vindskydd eller schyssta blomställningar, sätt upp på balkongsidorna. Samt solparasoll. Så minimeras insyn från grannar. Så kan du sitta ute på balkongen i lugn och ro.
Citera
2017-06-27, 18:01
  #22
Medlem
Skulle även ni tycka att jag var en stackars ensam människa eller skulle ni tänkt annorlunda?
Citera
2017-06-27, 18:35
  #23
Medlem
Krongjorts avatar

Nej. Du har en gåva i att kunna vara själv. Sen kan det såklart vara bra att inte -behöva- vara själv. Är det något som glädjer dig, så är det där det är viktigt. Skammen, för vad? En i en duo kanske ser en utan en duo som 'ensam' medan den i duon är ensam utan att vara del av duetten. Egentligen, spelar det någon roll när du sitter och njuter med din roman, vad någon annan tänker? Just då, spelar det verkligen någon roll vad en annan tänker eller kan tänka/resonera, om hur du känner? Trivs bra själv men trivs ofta bra med andra också. Problematiskt att vara med andra? Ibland. Problematiskt att vara själv? Ibland. Gräset är inte grönare på andra sidan, finns ingen andra sida, allt är inom dig. Go kväll.
Citera
2017-09-23, 19:35
  #24
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Känner du igen dig i den här diagnosbilden?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fobisk...sst%C3%B6rning

Den Engelska sidan är som vanligt mer utförlig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Avoida...ality_disorder
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback