Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-20, 23:09
  #1
Medlem
chimpsky666s avatar
Hej

Behöver lite råd/inputs på dessa två klockmodeller:
Swiss Military Flagship
SEIKO 5 SPORTS AUTOMATIC GUNMETAL - SNZG17K1

Skulle främst vilja veta vilken som är mest prisvärd och allmänt mer hållbar. Sedan undrar jag också om det verkligen är så stor skillnad uthållighetsmässigt mellan Safir-glas och Hardlex-glas. Dessutom är Seikon driven av armrörelser (automatic) jämfört med Swissen som är batteridriven. Erfarenheter?
Citera
2017-06-20, 23:13
  #2
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Hej

Behöver lite råd/inputs på dessa två klockmodeller:
Swiss Military Flagship
SEIKO 5 SPORTS AUTOMATIC GUNMETAL - SNZG17K1

Skulle främst vilja veta vilken som är mest prisvärd och allmänt mer hållbar. Sedan undrar jag också om det verkligen är så stor skillnad uthållighetsmässigt mellan Safir-glas och Hardlex-glas. Dessutom är Seikon driven av armrörelser (automatic) jämfört med Swissen som är batteridriven. Erfarenheter?

Utan att lägga värde på utseende och urverk så hade jag hellre köpt en Seiko än en Swiss Military. Som en parentes kan du hitta SNZG17K1 för halva priset mot sidan du länkar till.
Citera
2017-06-20, 23:38
  #3
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Utan att lägga värde på utseende och urverk så hade jag hellre köpt en Seiko än en Swiss Military. Som en parentes kan du hitta SNZG17K1 för halva priset mot sidan du länkar till.
Prismässigt vet jag att jag kan hitta SNZG17K1 billigare, ja. Tänker som sagt mest på att den är automatic och att den har Hardlex istället för Safir (vilket Swissen har). Har hört att man behöver justera/ställa in tiden på mekaniska klockor med jämna mellanrum (typ 1 gång i månaden?) vilket kan vara lite drygt om man använder den aktivt. En kvartzklocka behöver man ju sällan justera i och med att den håller tiden mer exakt.
Citera
2017-06-21, 09:44
  #4
Medlem
Är det viktigt för dig att tiden hålls exakt. Då ska du titta på Seiko Solar. Behöver inte tänka på batteribyte eller något annat. Klockan håller tiden exakt.
Citera
2017-07-14, 22:14
  #5
Medlem
Hegamons avatar
Militärt arv eller en neutralare klassisk klocka.. Jag skulle gå mot strömmen och välja den batteridrivna klockan. Men det är jag som inte lärt mig gilla mekaniska urverk.

Jag tror ett batteridrivet verk är hållbarast och minst behov av service i prisklassen.

Om märkena, tyvärr blir få intresserade av en Seiko. Army-klockan väcker mera intresse. Därför skulle jag tagit den och även batteriften tilltalar mig.

Men mitt råd är att köp båda eftersom flera klockor är manligt och det ses som stilfullt att anpassa klockan efter tillfället du hamnar i.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2017-07-14 kl. 22:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback